۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۵۶۶۰۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی:

اوقاف متولی احیا و بازسازی مقبره شاه حسین ولی در تبریز است/ میراث فرهنگی مانع قطب فرهنگی شدن امامزادگان نشود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که طرح توسعه، احیا و تبدیل مقبره شاه حسین ولی به مجموعه ای فرهنگی در شهر تبریز در دستور کار است و اوقاف متولی این امر است، گفت: میراث فرهنگی مانع تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره قطب فرهنگی شدن امامزادگان است.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که توسعه، احیا و تبدیل مقبره شاه حسین ولی به مجموعه ‌ی فرهنگی در شهر تبریز در دستور کار است، گفت: این طرح در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی اجرایی می شود.


وی با بیان این‌که متأسفانه در این مسیر سنگ‌اندازی هایی از سوی برخی مسؤولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت می گیرد، گفت: طبق استعلام رسمی از مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان در راستای طرح گشایش خیابان شهید رضانژاد، اوقاف اقدام به بازسازی مقبره عارف بالله شاه حسین ولی کرده است.


حجت الاسلام حسینی اداره کل میراث فرهنگی را مانع تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره قطب فرهنگی شدن امامزادگان دانست و گفت: اگر بنا باشد میراث فرهنگی مانع عمران و آبادانی شود، نباید حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(ص) و شاهچراغ توسعه پیدا می کرد و آباد می‌شد.


وی با طرح این سؤال که آن زمانی که سرویس بهداشتی مدرسه شاه حسین ولی با قبر عارف نامی سه متر فاصله داشت میراث فرهنگی کجا بود؟ گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه موظف به حفظ آثار تاریخی با قیودات شرعی آن است، مردم خواستار توسعه حرم های امامزادگان برای اجرای مراسمات معنوی هستند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که اوقاف در راستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان و مقابر مقدس اقدام به احیای مکان های فوق الذکر کرده است و همچنان طبق قانون ادامه خواهد داد.


حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: میراث فرهنگی باید جواب‌گوی حق و حقوق ضایع شده موقوفات و امامزادگان باشد و مکان‌هایی همچون مقبره شیخ شهاب الدین اهری، مقبره دوکمال، مدرسه علمیه اکبریه، مدرسه حسن پادشاه، مسجد کبود، مسجد صاحب الامر، امامزاده دوزال جلفا، امامزاده سید اسماعیل میانه، مقبره علی ابن مجاهد، مقبره علی سیاه پوش، مسجد قریب کردشت و مساجد میراثی چرا باید تخریب شده باشد.


وی افزود: طبق قانون، اداره مقابر با اوقاف بوده و اداره کل میراث فرهنگی تنها وظیفه مرمت را بر عهده دارد و طبق توافق با میراث فرهنگی مقبره شاه حسین ولی فاخرتر از گذشته به سبک میراث احیا شده است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خواستار توجه اداره کل میراث فرهنگی به بحث گردشگری در امامزادگان و هزینه‌کرد میراث در آنها شد و گفت: چرا میراث فرهنگی با عنایت به اینکه فقط در عید امسال بیش از یک میلیون زائر و گردشگر مذهبی از امامزاده سید محمد جلفا بازدید کرده‌اند این مهم را در آمار خود قید نکرده است.


حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: چرا میراث فرهنگی مانع اقامه نماز در مسجد کبود و سنگ اندازی برای نمازگزاران می‌شود ولی زیر زمین مسجد کبود را تبدیل به ورزشگاهی برای کارکنان این اداره کل کرده است، چرا با احیای آثار تشیع مخالفت می‌کنند. چرا سازمان میراث فرهنگی به آثار ثبت شده بین مقبره الشعرا و مسجد کبود که بیش از 200 اثر است توجه ندارد؟.


گفتنی است، صاحب کتاب روضات الجنات و جنات الجنان، شاه حسین ولی را از اولاد شیخ شهاب الدین عمر سهروردی متوفی به سال 882 هجری قمری می داند و علامه طباطبایی نیز به  شاه حسین ولی عنایت ویژه ای داشته است، اما متاسفانه ما امروز شاهد وضعیت نامناسب این مجموعه هستیم و از این بابت از مردم عذرخواهی می کنیم./935/پ202/ح

ارسال نظرات