۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۵۳۹۳۸

دیپلماسی در اسلام‌آباد برای توقف کشتار در صنعا

خبرگزاری رسا ـ قبل از ورود وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد برای رایزنی درباره اوضاع یمن نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که ‏پاکستان برای اعلام نظر درخصوص درخواست عربستان‌سعودی برای پیوستن به ائتلافی که حوثی‏ها را در یمن بمباران ‏می کند، عجله‏ای ندارد.
ظريف

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، قبل از ورود وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد برای رایزنی درباره اوضاع یمن نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که ‏پاکستان برای اعلام نظر درخصوص درخواست عربستان‌سعودی برای پیوستن به ائتلافی که حوثی‏ها را در یمن بمباران ‏می کند، عجله‏ای ندارد. ‏ تمایل پاکستان به فرصت دادن به راه حل دیپلماتیک ایران درباره بحران یمن در حالی است که تهران علاوه بر تحرک گسترده دیپلماتیک با کشورهای اسلامی یک ناوشکن جنگی به خلیج عدن اعزم کرده است.

 

روز سه‌شنبه در بحبوحه بحث در پارلمان پاکستان درباره بررسی مشارکت یا عدم مشارکت پاکستان در ائتلاف تحت ‏رهبری عربستان سعودی، نخست وزیر پاکستان خطاب به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: « با صبر موضوع را ‏بررسی کنید، ما عجله‏ای نداریم.» نواز شریف در جمع اعضای مجمع ملی پاکستان گفت: «ما برگزاری این نشست فوق العاده پارلمان را درخواست نکردیم تا ‏شما را برای به دست آوردن مجوز مشارکت در عملیات یمن تحریک کنیم.

 

با صبر موضوع را بررسی کنید، ‌ما به توصیه‌‏های صادقانه نیاز داریم و استدلال‏های ارزشمند شما را در سیاست خود مد نظر قرار خواهیم داد.» وی گفت نمی‌تواند جزئیات بیشتری را درباره گستره تقاضای عربستان سعودی از پاکستان در اختیار نمایندگان قرار دارد. ‏ خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز قبل گفته بود ریاض هواپیما، ‌ناوجنگی و نیرو از متحد پاکستانی خود در چارچوب ‏مناقشه یمن درخواست کرده است. ‏ شریف تأکید کرد که منتظر پاسخی است که امیدوارم (چهارشنبه) برسد؛ سخنانی که می‌تواند اشاره‌ای به سفر وزیر ‏امور خارجه ایران به این کشور باشد. نخست وزیر پاکستان ‏همچنین گفت که آماده است در صورتی که بن بست ادامه یابد، به طور مشترک از دیگر کشورهای ‏اسلامی به همراه اردوغان ‏دیدار کند؛ سخنانی که احتمالاً به برنامه دیپلماتیک مشترک پاکستان و ترکیه برای حل وفصل ‏بحران یمن اشاره دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام آباد، شریف هفته گذشته برای بررسی بحران یمن به ترکیه رفته بود. سه شنبه نیز ‏رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برای گفت‌وگو درباره مناقشه یمن وارد تهران شد. ‏ کارشناسان معتقدند که دولت پاکستان علاوه بر ملاحظات بین‏المللی و تلاش برای راضی نگه داشتن توأمان ایران و عربستان ‏از موج اعتراضی شیعیان این کشور در هراس است. پاکستان دارای دومین جمعیت شیعیان جهان اسلام است و علاوه بر ‏این احزاب مخالف اصلی دولت هم حاضر به حمایت از دولت در همراهی عربستان نیستند. ‏ وزیر سابق اطلاع رسانی پاکستان و عضو ارشد حزب مردم به عنوان بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت ‏پاکستان گفت: موضع ‏حزب مردم در قبال یمن کاملاً مشخص و شفاف است. ما معتقد به حل صلح آمیز ‏این مسئله هستیم و تأکید می‌کنیم که ‏پاکستان نباید به ائتلاف حمله به یمن بپیوندد. ‏همچنین سناتور طاهر حسین مشدی، یکی از اعضای پارلمان پاکستان در این باره گفت: جنگ یمن جنگ ما نیست و توصیه ما به دولت ‏اسلام‌آباد این ‏است که ارتش پاکستان نباید به یمن برود. ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم تا با هرگونه تهدید علیه اماکن مقدس به ‏مقابله ‏بپردازیم اما آنچه در یمن اتفاق می‌افتد تهدید نیست. ‏

 

شارژ تسلیحاتی اسلام آباد و ریاض

با اینکه «‌ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در پاسخ به سؤالی درباره واکنش امریکا به پاکستان در پیوستن به ‏ائتلاف عربستان ژستی به‌ظاهر آزاداندیشانه گرفت و گفت که هر کشوری باید خودش تصمیم بگیرد که آیا به اقدام علیه ‏یمن بپیوندد، دولت واشنگتن درخواست پاکستان را برای خرید هلی‌کوپترهای جنگنده پیشرفته، موشک و دیگر تجهیزات ساخت ‏امریکا تصویب کرد. به نوشته روزنامه نیشن، براساس برنامه فروش نظامی خارجی، این توافق به ارزش یک میلیارد دلار شامل هلی‌کوپترهای جنگنده «‌وایپر‌» و موشک‌های «‌هلفایر‌» است. ‏ از سوی دیگر معاون وزیر خارجه امریکا در سخنانی تصریح کرد که کشورش در ارسال سلاح برای ائتلاف «طوفان قاطع» علیه مردم یمن ‏تعجیل خواهد کرد.

 

آنتونی بلینکن، معاون وزیر ‏خارجه امریکا که با تعدادی از مسئولان عربستانی دیدار می‌کرد، در مصاحبه با خبرنگاران در ریاض گفت: امریکا روند تبادل ‏اطلاعات با ائتلاف «طوفان قاطع» را افزایش خواهد داد. عربستان نیز پیام محکمی به انصارالله و همپیمانانشان فرستاده است مبنی بر اینکه آنها نمی‌توانند یمن را تحت کنترل خود درآورند. ‏ این مقام امریکایی از تمامی طرف‌های سیاسی خواست تا به آنچه آن را «راه‌حل سیاسی - توافقی‌» خواند، پایبند باشند. ‏ وی با بیان اینکه کشورش سلاح‌هایی را در اختیار ائتلاف قرار می‌دهد، افزود: آنها به تبادل اطلاعات ادامه می‌دهند و گروه ‏برنامه‌ریزی مشترکی جهت هماهنگی در مرکز عملیات عربستان تشکیل داده‌اند. ‏

 

همچنین «‌اشتون کارتر‌«، وزیر دفاع امریکا در جریان سفر ‏به توکیو گفت: وضعیت یمن همچنان کاملاً نابسامان و ناآرام است و برخی گروه‌ها به ویژه القاعده در شبه‌جزیره عرب وجود ‏دارند که از این بی‌نظمی در این کشور سوءاستفاده کرده‌اند. ‏ کارتر گفت: امریکا که عملیات پهپادی سری را علیه القاعده در شبه‌جزیره عرب به راه انداخته، به مبارزه با تهدید این شبه‌نظامیان ‏ادامه می‌دهد. ‏ وی افزود: همیشه انجام عملیات‌های مقابله با تروریسم در زمانی که یک دولت باثبات و مشتاق همکاری وجود دارد، آسان‌تر ‏است. مشخصاً چنین شرایطی در یمن وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که ما به اقدامات خود برای حفاظت از آنها ادامه ‏نمی‌دهیم. ما این کار را به شیوه متفاوتی انجام می‌دهیم. ‏ کارتر ادامه داد: امریکا برای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی اطلاعات شناسایی و نظارتی فراهم می‌کند تا به آنها در ‏عملیات‌هایشان کمک کند و من نیز روز سه‌شنبه با همتای سعودی خود در این باره مذاکره کردم.

 

انصارالله: بخواهیم، با موشک عربستان را می‏زنیم

یکی از رهبران جنبش انصار الله یمن اعلام کرد که این جنبش صدها موشک دقیق و هواپیمای بدون سرنشین انتحاری در ‏اختیار دارد که هر زمان بخواهد، می‌تواند آنها را علیه عربستان به کار گیرد. ‏ ‏«مهند محمد السلامی» یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با فارس در صنعا با اشاره به اینکه این جنبش قدرت ‏هدف گرفتن پایگاه‌های نظامی و مناطق اقتصادی عربستان را دارد، گفت: انصارالله صدها موشک و سامانه پیشرفته از ‏هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری دارد که هر زمان بخواهد آنها را در هر موقعیتی از مناطق جنوب یا حتی عربستان به ‏کار خواهد گرفت. ‏ وی افزود: عربستان از پیشرفت‌های نظامی اخیر انصارالله در یمن هراس دارد، چراکه کمیته‌های انقلابی و مبارزان یمنی ‏موفق شدند تروریسم را در استان عدن سرکوب کنند. ‏

 

تحرک دیپلماتیک ایران از لبنان تا پاکستان

روز چهارشنبه، محمدجواد ظریف برای دیداری کوتاه عازم مسقط، پایتخت عمان شد و قرار است پس از چند ساعت مذاکره با مقامات ‏عمانی، عازم اسلام آباد، پایتخت پاکستان شود. ‏ وزارت خارجه ایران هدف از این سفر را بررسی تحولات منطقه و روابط دوجانبه ایران با این دو کشور عنوان کرده است. ‏ از سوی دیگر قائم‌مقام وزارت خارجه ایران دیروز وارد بیروت شد تا در دیدار با مقامات لبنانی، آنها را در جریان توافق ابتدایی ‏لوزان ‏قرار دهد و برای یافتن راه‌حلی در یمن طرح ایران را مطرح کند. ‏ سرمدی در دیدار با مقامات لبنانی، آنها را در جریان توافق ابتدایی ایران با کشورهای ‏‏1+5 خواهد گذاشت و در عین حال به گزارش ‏روزنامه «البناء‌» تشریح خطوط کلی طرح ایران برای حل بحران یمن را به عهده دارد. منابع مطلع در لبنان به «البناء‌» گفتند که سفر سرمدی به لبنان پس از سفر او به تونس و الجزایر انجام می‌شود؛ سفرهایی که ‏برای تشریح و ‏دستیابی به راهکاری برای بحران یمن و جلب حمایت و ایده‌های طرف‌های دیگر انجام می‌شود./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات