۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۵۳۴۴۷
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن مطرح کرد؛

استخراج حدود 250 حکم از سوره بقره/ هرنوع معامله اقتصادی نیازمند صورتجلسه و ثبت و ضبط است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: معاملات و داد و ستدهای اقتصادی اندک، متوسط و یا کلان در جامعه توحیدی نیازمند صورتجلسه، ثبت و ضبط از سوی یک شخص عادل و امین و همچنین دو نفر شاهد است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت قائم(عج) در نخستین جلسه تفسیر قرآن سال 94 و در ادامه تفسیر و ترجمه آیه 282 از سوره مبارکه بقره، گفت: سوره بقره یکی از طولانی ترین سوره های قرآن و آیه 282 سوره بقره یکی از طولانی ترین آیه های این سوره است.

 

به گفته وی، اگر کسی وقت و حوصله داشته باشد، همانگونه که یکی از مفسران گفته است می تواند از سوره بقره چیزی حدود 250 حکم را استخراج کند که از این تعداد 25 حکم آن در آیه 282 و ضمیمه آن در آیه 283 سوره بقره آمده است که برخی از مفسران 18 حکم و برخی دیگر تا 25 حکم اعلام کرده اند.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که خداوند جهان را براساس مسائل ریاضی خلق کرده است و انسان نیز باید در زندگی خود نظم داشته باشد گفت: در این آیه خداوند به جامعه توحیدی و کسانی که ایمان آورده اند فرمان می دهد هرگاه بین یکدیگر معامله و داد و ستد اقتصادی انجام می دهید آن را صورتجلسه و مکتوب و زمان آن را ثبت و ضبط کنید.

 

هرنوع معامله اقتصادی نیازمند صورتجلسه و ثبت و ضبط است

 

وی افزود: هرنوع معامله و داد و ستد اقتصادی بین دو نفر، نیازمند دعوت از یک نفر عادل و امین است تا معامله بین دو نفر را تنظیم و صورتجلسه کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: اگر از کسی که سواد نوشتن صورتجلسه برای دو طرف معامله را داشت دعوت شد نباید از این دعوت امتناع کند، چرا که هر فردی که توان کتابت و سواد و علم دارد نعمتی است که خداوند به او داده است و برای شکر این نعمت باید از کارمردم گره گشایی کند.

 

آیت الله نمازی افزود: در بین، دین دهنده و دین گیرنده و کاتب، دین گیرنده باید صورتجلسه را املاء کند، یعنی صورتجلسه را بگوید و کاتب نیز در نوشتن صورتجلسه تقوا را رعایت کند و چیزی را از مبلغ داد و ستد کم، زیاد و یا حذف نکند.

 

به گفته وی، اگر دین گیرنده ضعیف است و یا فکرش کار نمی کند و نمی تواند معامله را  املاء کند تا کاتب آن را صورتجلسه کند، حکم تغییر می کند و دین گیرنده که توان املاء کردن را ندارد باید از سرپرست و یا قیم خود بخواهد معامله را برای کاتب املاء کند تا صورتجلسه تنظیم شود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: بعد از انجام صورتجلسه، دو نفر مرد عادل و مورد اعتماد باید صورتجلسه را امضاء کنند اما اگر یک نفر مرد بود می توانند از یک مرد و دو زن مورد وثوق و اعتماد به عنوان شاهد صورتجلسه را امضاء کنند.

 

آیت الله نمازی گفت: در روایات است، چنانچه فردی مال خود را بدون دریافت مدرک و سند صورتجلسه ای و امضای دو نفر شاهد عادل و مورد اعتماد از دست داد باید خودش را سرزنش کند.

 

به گفته وی، امضای صورتجلسه از سوی دو نفر شاهد برای این است که اگر چنانچه یکی از دو نفر شاهد دچار فراموشی شد، شاهد دوم به او یاد آوری کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: چنانچه یکی از دو طرف مورد معامله، دبه کرد و طرف دیگر معامله شکایت کرد، برای اثبات باید شاهدی را که از ماجرا اطلاع دارد نزد قاضی ببرد و اگر شاهد از آمدن به محکمه برای شهادت امتناع کند، مرتکب گناه شده است.

 

ثبت و ضبط کردن قراردهای مالی و اقتصادی در نزد خدا پایدارتر است

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به انواع و اقسام مختلف معامله و داد و ستد کوچک و متوسط و کلان گفت: این آیه می گوید تفاوتی در میزان و مبالغ معامله ندارد هر نوع معامله ای که باشد باید صورتجلسه و دو نفر شاهد آن را امضاء کنند، چرا که ثبت و ضبط کردن قراردادهای مالی و اقتصادی در نزد خدا پایدارتر است و زمانی که معامله ای صورتجلسه شد، سند می شود اما اگر معامله ای شفاهی باشد از سوی یکی از دو طرف معامله قابل انکار و طرف دیگر دستش خالی است.

 

به گفته وی، تشریفات ذکر شده برای معاملات و داد و ستدهای مالی و اقتصادی در یک جا دارای استثناء است، آن هم معاملات نقدی که تکلیف بر ثبت و ضبط و نوشتن و امضای شاهدان نیست.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که برخی اوقات به دلیل رعایت حق و عدالت از سوی نویسنده صورتجلسه و شاهدان معامله از سوی بدهکار معامله مورد اذیت قرار می گیرند گفت: کسی که امانت داری را اذیت کند فاسق است و مرتکب گناه کبیره شده است.

 

وی همچنین بیان کرد: اگر در مسافرت برای فردی معامله و داد و ستدی پیش آمد و در کاروان کسی باسواد نبود به جای ثبت و ضبط معامله می توانند در ازای معامله، شیئی را به عنوان رهن تحویل دهند و چنانچه در مسافرت بین دو نفر دوست معامله ای پیش آمد که باید صورتجلسه و یا رهن بگذارند، خداوند می گوید اگر دوستان به یکدیگر اعتماد دارند نیازی به تشریفات صورتجلسه و رهن ندارد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با تأکید بر رعایت تقوای الهی در انجام معاملات اقتصادی ابراز کرد: خداوند تمامی احکام اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را بیان کرده است و هیچ فردی نمی تواند در این مورد ادعای بی اطلاعی کند./1307/پ201/ب4

ارسال نظرات