۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۶
کد خبر: ۲۴۷۸۹۷
استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ ایران:

عنصر نماد در راهپیمایی ها نقش مهمی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر تاریخ ایران در سمینار بررسی ابعاد جامعه، مردم، ارتباط شناختی راهپیمایی در ایران گفت: عنصر نماد را در راهپیمایی ها نمی توان نادیده گرفت و نماد ها برگرفته از فرهنگ یک ملت است.
راهپيمايي 22 بهمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خیامی استاد و پژوهشگر تاریخ ایرن در سمینار یک روزه بررسی ابعاد جامعه، مردم، ارتباط شناختی راهپیمایی در ایران با تأکید بر راهپیمایی 22 بهمن که بعد از ظهر پنج شنبه 30 بهمن ماه در پژوهشگاه باقر العلوم برگزار شد، گفت: نگاه جامعه شناسان در حوزه جامعه شناسی انقلاب به گروه های اجتماعی و طیف های مختلف مردم است.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قصه انقلاب ها بر اساس رفتار جمعی و حرکت توده های مردمی است، اظهار کرد: این توده ها و کنش ها متمرکز یا نا متمرکز است و افراد از سطح عقلانیت و هیجانات فردی که در تنهایی خود دارند گاهی دچار عقب گشت به گذشته می شوند.


خیامی با اشاره به بحث تجمعات در راهپیمایی ها گفت: در جامعه اطلاعاتی و یا جامعه شبکه ای تنوع رویکرد وجود دارد و نگاه به راهپیمایی نگاه آیینی است.


وی با اشاره به این که برای فهم فرهنگ یک جامعه نمادها نقش مهمی دارند، خاطرنشان کرد: به واسطه این علامت ها فرهنگ جامعه را متوجه می شویم و از نابوی آن حلوگیری می شود.


این جامعه شناس با بیان اینکه افکار جمعی عقاید مشترک را باز سازی می کنند، عنوان کرد: قاب بندی ها برخی امور را مهم و غیر مهم دسته بندی می کند از این رو قاب بندی خاطرات و آیین ها را احیا و برجسته سازی می کند.


خیامی برخی زمان ها و برخی مکان ها را مقدس دانست و اظهار کرد: تعیین زمان و مکان و تفکیک مکانی فضیلت بر اساس کار آیین است و در بحث آیین و را هپیمایی این امر را نمی توان نادیده گرفت.


وی با طرح این سوال که اینکه اگر راهپیمایی را به رسانه بدانیم، اظهار کرد: اول باید به چند سوال پاسخ داده شود و اینکه فرستده کیست و گیرنده کیست و خود کانال و پیام ارتباطی و رمز گذاری چگونه انجام می شود.


این استاد دانشگاه با طرح این سوال که آیا رسانه سنتی است، افزود: دیگر رسانه های سنتی و تعامل با آن ها سنتی است اما راهپیمایی به عنوان رسانه ای بهتر برای بحث مار پیچ سکوت رسانه های دیگر و سانسور مطبوعاتی است.


خیامی با اشاره به سوره نور آیه 62 و  تعبیر آیت الله جوادی آملی گفت: توصیه این آیه این است که شما خودتان را تقویت برای ایجاد ترس در دشمن کنیم و به آن توجه کنیم و اگر صلح کنند صلح کنید و اگر خدعه خواستند کنند شما در مقابل آن ها بیاستید و نیت  آنها را فاش کنید.


وی به نظر نحوه بازنمایی رسانه ها برای نمایش راهپیمایی 22 بهمن اظهار کردد: شیوه انعکاس راهپیمایی از طریق رسانه های  خودی، مکتوب دیداری و شنیداری و بحث کمیت در رسانه ها مورد توجه است./818/پ202/ب4

ارسال نظرات