نارضایتی از میزان رزق و روزی ناشی از کوته بینی فرد است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عباس رفعتی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان اینکه خداوند نعمتها و بلاهایش را بر اساس توانمندی و ظرفیتهای وجودیشان در میان آنها تقسیم میکند، گفت: خداوند انسان را به نعمت و بلایی آزمایش نمیکند که انسان را به کفران و طغیان بکشاند.
وی افزود: به همین دلیل در پاسخ به عدهای که میگویند چرا ما فقیر هستیم و دیگری ثروتمند، باید گفت شاید خداوند به این علت به عدهای ثروت و نعمت فراوان نمیدهد چون به طغیان و سرکشی در برابر خداوند میرسند.
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اینکه همچنین خداوند به این دلیل عدهای را با نعمت بیماری آزمایش نمیکند چون میداند این افراد اگر بیمار شوند راه کفران نعمت در پیش خواهند گرفت، افزود: تقسیم رزق در عالم بر اساس حکمت الهی است.
حجتالاسلام رفعتی بابیان اینکه در ابتدای اسلام عدهای پس از نزول وحی و تأکید بر پرداخت زکات از این قسمت و فرمان الهی ناامید شده و از رسول خدا (ص) روی برگردانند، اظهار کرد: این موضوع نشان میدهد که عدهای پس از این که به نعمت و فرمانی آزمایش میشوند در پیشگاه الهی راه طغیان و سرکشی در پیشگرفته که طغیان در برابر حضرت حق نتیجهای جز نابودی برای انسان ندارد.
وی تصریح کرد: خداوند از درون انسانها خبر دارد به همین دلیل در وضع احکام، مفسده و مصلحتهایی را در نظر گرفته که انسانها را به طغیان و سرکشی نرساند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند خبیر است و از درون و حالات انسان نسبت به نعمتها و بلاهای مختلف آگاه است، ادامه داد: انسان هرگاه به امتحانی مبتلا شد برای اینکه بتواند از آن امتحان سربلند خارج شود باید نعماتی را که خداوند از قبل به او داده است را برای خود ذکر کند.
حجتالاسلام رفعتی افزود: ذکر نعمتهای الهی اراده انسان را تقویت کرده و انسان را از ناامیدی رها میکند و انسانی که بتواند در آزمایشهای الهی نعمتهایش را به خاطر آورده و حکمت الهی را بشناسد، هرگز در امتحانات دچار طغیان و سرکشی در برابر خداوند نخواهد شد.
وی بابیان اینکه طغیان در برابر خداوند به خاطر تقسیم رزق و روزی نشانه کوته بینی انسان است، گفت: انسانی که همیشه بدون توجه به نعمتهایی که به او داده شده از رزق و روزی خود در شکایت است از درک حکمت الهی و مصلحتهایی که در تقسیم رزق و روزی قرارگرفته است ناتوان است.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: رضایت به حکمت الهی زندگی را در کام انسان دلپذیر کرده و انسان را از طغیان در برابر ذات پروردگار نجات میدهد./837/پ202/ف