۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۴۳۵۲۴
در قم؛

ویژگی‌های جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی ویژگی و شاخص های جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث با کارشناسی حجت‌الاسلام علی عسکری در سالن کنفرانس انجمن علمی حوزه قم برگزار شد.
انجمن علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی عسکری وزیری روز گذشته در نشست علمی ویژگی و شاخص های جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث در سالن کنفرانس انجمن علمی حوزه قم با اشاره به توجه جوامع بشری به پیشرفت اظهار داشت: در ادیان الهی و از جمله دین مبین اسلام همواره ویژگی‌ها و شاخص های جامعه پیشرفته که منطبق با فطرت بشر و ملاحظه مصالح واقعی مادی و معنوی است، مد نظر بوده است.
 
وی با بیان ویژگی های طرح جامعه پیشرفته خطرنشان کرد: طرح جامعه پیشرفته اگر سه ویژگی داشته باشد نه مضر است و نه لغو؛ نخست کاملاً واقع‌بینانه باشد، دوم این‌که ­همراه با ارائه طریق باشد و سوم اهدافی را، اعم از هدف اصلی و نهایی و هدف‌های واسط،برای جامعه آرمانی تعیین کند.
 
حجت الاسلام وزیری با اشاره به ویژگی های پیشرفت از منظر قرآن و اهل بیت(ع) تصریح کرد: با توجه به ضرورت تبیین و بررسی ویژگی ها و شاخص های جامعه پیشرفته این ویژگی ها و شاخص ها از منظر قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) استخراج و شناسایی شده است.
 
وی با توجه به تعریف پیشرفت ابراز داشت: پیشرفت عبارت است از حرکت رو به جلو و رو به کمال در فرد و جامعه که مشتمل بر تمام ابعاد وجودی انسان و همه جوانب جامعه به طور متوازن و متناسب باشد، که هدف آن دست یابی به آینده ای بهتر و استفاده بهینه از نابع مادی و معنوی امت اسلام است.
 
مبلغ حوزه علمیه قم در ادامه به مفهوم جامعه پیشرفته اشاره کرد و افزود: بنابر شاخص ها و ویژگی هایی که دین اسلام از پیشرفت و جامعه پیشرفته دارد، جامعه ای پیشرفته است که شهروندانش به مبانی و دستورات اخلاقی و اجتماعی اسلام پای بند باشند و آن رفتارها را در جامعۀ خود به اجرا در آورند.
 
وی در ادامه شاخص های کمی جامعه پیشرفته را بیان کرد و گفت: شاخص های کمی جامعه پیشرفته شامل اشتغال کامل،تولید (درآمد) سرانه، سطح بالای زندگی، امید به زندگی در بدو تولد، نرخ با سوادی، وجود کالاهای ضروری برای همه، نرخ مشارکت در فعالیت های اجتماعی و نرخ پوشش بیمه های درمانی و بازنشستگی می باشند.
 
حجت الاسلام وزیری شاخص های کیفی جامعه پیشرفته را چهار مورد ذکر کرد و اظهار داشت: آزادی انتخاب یک جامعه، وجود اراده سیاسی، عزت نفس و ثبات و امنیت جامعه از شاخص های کیفی جامعه پیشرفته هستند.
 
وی به خاستگاه شاخص های جامعه پیشرفته از نظر اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: اسلام به عنوان دین خاتم و کامل، جهان‌بینی پویا و متحوّلی به پیروان خویش عرضه می‌دارد و آنان را از عقایدی برخوردار می‌سازد که چشم‌انداز زندگانی فردی و اجتماعی مسلمانان را از پیشرفتی بهره‌مند می‌سازد که با جهان‌بینی آنان و عقاید اسلامی منطبق بر فطرت سازگار باشد.
 
مبلغ حوزه علمیه قم با اشاره به شاخص های کلان جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث تصریح کرد: شاخص های مبنایی، شاخص های ساختاری و شاخص های عملکردی از شاخص های کلان جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث است.
 
وی با توجه به شاخص های مبنایی جامعه پیشرفته گفت: میزان خداباوری، میزان معاد باوری، میزان ولایت باوری و میزان خودباوری از شاخص های مبنایی کلان جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث هستند.
 
حجت الاسلام وزیری امکان عملیاتی کردن اهداف و سیاست های اجتماعی را در گرو شاخص های ساختاری جامعه پیشرفته دانست و خاطرنشان کرد: سطح امنیت اجتماعی، سطح رفاه اجتماعی و سطح عدالت اجتماعی از شاخص های ساختاری جامعه پیشرفته است.
 
وی به شاخص های عملکردی جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث اشاره کرد و اظهار داشت: رشد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، رشد تعلیم و تربیت در جامعه، رشد اخوت اجتماعی و رشد کرامت انسانی در جامعه از شاخص های عملکردی در جامعه پیشرفته به شمار می‌آید. 
حجت الاسلام وزیری در پایان با اشاره به ویژگی های بارز جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیت گفت: با توجه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع)، امید به آینده، روحیه تلاش مضاعف و مهرورزی از بارزترین ویژگی های جامعه پیشرفته اسلامی است./1322/پ202/ی
ارسال نظرات