۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۴۱۳۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

عدم جایگاه احکام شرعی در آموزش مهارت های کسب و کار نقصانی بزرگ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، از عدم جایگاه احکام شرعی در آموزش مهارت های کسب و کار به عنوان یک نقیصه بزرگ در جامعه اسلامی نام برد.
حجت الاسلام محمد جواد سيفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسادر کاشان، حجت الاسلام محمد جواد سیفی مازندرانی استاد حوزه و دانشگاه، شنبه شب بعداز نماز مغرب و عشاء در جمع نمازگزاران مسجد سلمان کاشان و در ادامه سلسله مباحث اقتصاد مقاومتی، از آگاهی به احکام شرعی کسب وکار، عدم غش در معامله و قسم نخوردن در معامله به عنوان سه اصل مهم درکسب و کار و مبنای اقتصاد مقاومتی نام برد.

 

وی، با اشاره به این که هر نوع کسب و کاری احکام شرعی جداگانه ای دارد، ‌گفت: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید، هر فردی قبل از آن که وارد کسب و کار شود، باید از احکام شرعی آن اطلاع داشته باشد. 

 

وی افزود: فرد علاوه بر آگاهی نسبت به احکام شرعی کسب و کار، باید مواظب باشد تا غش در معامله نکند، یعنی در کسب و کار و فروختن کالا، عیب های پنهان آن را به مشتری گوشزد کند و کالای معیوبی را به جای کالای سالم و یا کالای بی ارزشی را با کالای ارزشمند مخلوط نکند و به خریدار بفروشد.

 

حجت الاسلام سیفی، خوداری از قسم حتی قسم بر حق از سوی فروشنده و خریدار در معامله را به عنوان عامل سوم کسب و کار و درآمد حلال نام برد و افزود: یکی از مسائل مهم به وجود آمدن قیمت های کاذب در بازار کسب و کار که باعث از دست دادن برکت در زندگی انسان است قسم خوردن در خرید و فروش است.

 

وی افزود: به جرات می توان گفت برخی از نوسات امروز بازار به دلیل قیمت های دروغی است که بر اجناس در بازارفروش گذاشته و بر قیمت کاذب پافشاری نموده و سبب نوسان قیمت ها شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، یکی از راه های فراموش نکردن خدا در کسب و کار و خرید و فروش را توجه به صدقه و احسان به نیازمندان قبل از آغاز کسب و کار دانست.

 

به گفته وی،یکی از مسائلی که در بحث اقتصاد مقاومتی مردم باید به آن توجه کنند آگاهی به احکام شرعی کسب و کار خود و چگونگی درآمدی است که از کسب و کارخود به دست می آورند.

 

حجت الاسلام سیفی یاد آورشد: غذا با روح انسان گره جدی خورده است، یعنی اگر لقمه از راه  حلال باشد با لقمه ای که از راه حرام باشد در بحث عرفانی و معنوی شخص تأثیرگذار است.

 

به گفته وی، کسب روزی حلال می تواند با نیت های مختلف و با هر مراتب اخلاصی، به همان میزان در روح انسان و تعالی معنو ی انسان تأثیر گذار باشد.

 

وی رشد معنوی و اخلاص افراد را در میزان کسب روزی حلال آنها دانست و افزود: به هر میزان که لقمه حلال باشد به همان میزان در رشد معنوی افراد نیز تأثیرگذار است.

 

حجت الاسلام سیفی تأکید کرد: یکی از نکات مهمی که افراد باید در کسب و کار و صنعت به آن اهتمام داشته باشند تسلط فقهی به تمامی احکام کسب و کاری است که از آن درآمد کسب می کنند.

 

وی، از عدم برگزاری دوره های آموزش فقه در کسب و کار برای صدور احکام اصناف در کشور به عنوان خلاء بزرگ در بازار کار نام برد و افزود: برای دریافت مجوزهای کسب و کار تاکنون یک سؤوال از احکام فقهی کسب و کار دیده نشده است و این نقیصه بزرگی در جامعه اسلامی است که احکام شرعی در آموزش مهارت های کسب و کار جایگاهی ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اقتصاد مقاومتی یادآورشد: یک بخش از اقتصاد مقاومتی احکام شرعی‌ کسب و کار است که مردم در کسب و کار خود احکام فقهی مربوط به کسب و کار خود را باید بلد باشند، لذا اگر فردی در خرید و فروش حکام شرعی حلال و حرام آن را نداند این شخص منجر به ربا شده است.

 

حجت الاسلام سیفی در ادامه آگاهی به احکام شرعی کسب و کار، عدم غشّ در معامله و قسم نخوردن در معامله را مبنا و اساس اقتصاد مقاومتی دانست و اظهارامیدواری کرد با توجه به این موضوعات و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رهنمودهای معظم له، جمهوری اسلامی در جهان به عنوان یک کشور شیعی قدرتمند و مقتدر مطرح باشد./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات