۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۲۴۰۳۲۳
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

راه نجات کشور بازگشت به ارزش های دهه اول انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور نیاز به یک تحول معنوی و علمی دارد و تنها راه نجات کشور بازگشت به ارزش های دهه اول انقلاب است.
محسن رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته و همزمان با سالگرد آغاز عملیات کربلای 5 در مراسم بزرگداشت شهدای عرفه در مسجد سید اصفهان گفت: کشور نیاز به یک تحول معنوی و علمی دارد و تنها راه نجات کشور بازگشت به ارزش های دهه اول انقلاب است.

 

تربیت فرماندهانی چون شهید کاظمی از معجزات انقلاب بود

وی 8 سال دفاع مقدس را دانشگاهی برای ساختن انسان هایی مدیر و مدبر دانست و گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کشف چنین استعداد ها و نیروهایی از معجزات انقلاب است.

 

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تأکید رهبری برای شناساندن فرماندهان و سرداران شهید دفاع مقدس به نسل جوان گفت و افزود: حضرت آقا می فرمایند: یک جوان 18 یا 20 ساله به جنگ می آمد و تبدیل به یک تئوریسین و استراتژیست می شد باید دید جنگ با آن ها چه می کرد.

 

شهدا سرمایه های بزرگ معنوی و انسانی ایران هستند

وی شهیدان کاظمی، شاهمرادی و یزدانی از فرماندهان نابغه لایق و شایسته دانست و خاطر نشان کرد: بنده که از نزدیک با آن ها بوده  و زندگی کرده ام باید بگویم آن ها سرمایه های بزرگ معنوی و انسانی ایران هستند و مسیری را که باز کردند، همواره برای جوانان، انسان ساز و موجب تعالی خواهد بود.

 

رضایی رمز موفقیت شهدا را قدم گذاشتن در مسیر انبیا و ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: حاج احمد کاظمی یک جوان ناشناخته نجف آبادی بود که ندای امام خمینی (ره) را لبیک گفت و با تبعیت از ولایت و حرکت در مسیر ائمه معصومین(ع) به یکی از فرماندهان اثرگذار جنگ تبدیل شد.

 

وی افزود: جوانان ما در آن زمان به انتظار توپ و تانک ننشستند، بلکه حرکت کردند و توپ ها و مهماتی که از خود دشمن غنیمت می گرفتند، علیه خودشان استفاده می کردند.

 

کربلای 5 باعث شد، عراق  مرزهای ایران را به رسمیت بشناسد

وی با گرامیداشت سالگرد آغاز عملیات کربلای 5، به نقش شهید کاظمی در به ثمر رسیدن این عملیات اشاره کرد و اظهار داشت: در این عملیات توانستیم به چند کیلومتری بصره رسیده و یک تحول سیاسی عظیم در آن زمان ایجاد کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عملیات کربلای 5 را زمینه ساز قطعنامه 598 دانست و گفت: پس از این عملیات بود که عراق مرزهای ایران را به رسمیت شناخت و زمینه های قطعنامه 598 فراهم شد.

 

فرماندهان جنگ با نفوذ معنوی نیروهای خود را اداره می کردند

وی به روش های مدیریتی مرسوم در دنیا اشاره کرد و گفت: دادن پست و درجه یکی از روش های ایجاد انگیزه در نیروها و عاملی برای تبعیت آن ها ست که این امر در دوران جنگ جایگاهی نداشت.

 

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشویق و تنبیه مادی را روشی دیگر برای مدیریت دانست و گفت: کسانی که به جنگ آمده بودند نه با وعده پست و مقام و نه به وعده حقوق و مزایا آمده بودند، پس چه ابزاری باعث می شد که از کسانی شبیه خودشان اطاعت کنند؟

 

وی نفوذ معنوی را سومین روش و همان روش مدیریتی شهدا و فرماندهان دفاع مقدس ایران دانست و گفت: این روش که امروزه در علم مدیریت از آن به روش کاریزماتیک یاد می شود باعث شد که بسیجیان از کاظمی و شاهمرادی و یزدانی تبعیت کنند.

 

وی به روش های ایجاد این نفوذ معنوی اشاره کرد و گفت: فرماندهان دفاع مقدس در عملیات ها اگر از نیروهای خود جلوتر حرکت نمی کردند، از آن ها عقب تر نبودند و همین امر یکی از دلایل ایجاد نفوذ در قلب نیروها بود.

 

رضایی دلسوزی فرماندهان را عاملی دیگر برای ایجاد نفوذ معنوی برشمرد و افزود: فرماندهان تصمیمات سخت و خطرناکی می گرفتند ولی برای شهادت مردم بسیار دلسوز بودند و برای نیروها ارزش قائل بودند و این انس و برادری قیامت می کرد.

 

وی دقت عمل را از دیگر رموز فرماندهان دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: فرماندهان جبهه تا اطلاعات را کامل نمی کردند و همه توان و ابتکار خود را به کار نمی گرفتند وارد عمل نمی شدند و همین امر در دل نیروها اعتماد به وجود می آورد.

 

نیروها در جنگ هم یاد می دادند و هم یاد می گرفتند

وی عامل دیگر در ایجاد نفوذ معنوی را روش مدیریتی جبهه دانست و گفت: جنگ دانشگاه بود و نیروها در جنگ هم یاد می دادند و هم یاد می گرفتند و اگر مشورت و یادگیری نبود، چرخ جنگ پیش نمی رفت و همین امر سبب می شد همه تجارت و معایب به دیگران انتقال داده شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سؤال که آیا این سبک امروز هم ادامه دارد، اظهار داشت: آیا امروز هم از جوانان 20 ساله کشور قهرمان ملی ساخته می شود ؟

 

وی در ادامه گفت: در بعضی نقاط مانند انرژی هسته ای این اتفاق افتاد اما چرا ما باید در اقتصاد، کشاورزی و تولید علم این قدر عقب باشیم، اگر آن کارخانه انسان سازی دهه اول انقلاب در جایی جاری شود، انقلاب به پا می کند.

 

فضای فرهنگی کشور به یک تحول عظیم معنوی نیاز دارد

وی یادآور شد: شهدا به تعریف و تمجید ما نیاز ندارند، بلکه به ادامه دهنده راهشان علاقه مندند، از این رو راه نجات از بحران های مختلف، ایستادگی بر سر اعتقادات است.

 

رضایی تأکید کرد: هر کجا از ارزش ها فاصله بگیریم حتما آسیب خواهیم دید، از این رو باید با استفاده از نعمت رهبری، ولایت و مرجعیت بر مشکلات داخلی و خارجی غلبه کنیم./1305/پ201/ب6

ارسال نظرات