۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۳۷۶۱۶
فردا؛

سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان افتتاح می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سومین نمایشگاه مستقل دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان فردا با حضور آیت‌الله علم‌الهدی افتتاح می شود.
حجت الاسلام مهدوي ارفع، معاون اموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان پیش از ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه خراسان برگزار شد بابیان این‌که این حوزه با فعالیت‌های علمی پژوهشی خود، مهد پرورش بزرگانی همچون مرحوم میرزا حسن بجنوردی، آخوند خراسانی، شیخ هاشم و مجتبی قزوینی و رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: تمام کسانی که تحصیل‌کرده در این حوزه کهن بوده‌اند، امروز در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرین هستند.

 

وی ادامه داد: فعالیت‌های حوزه علمیه خراسان با رویکرد تحقیق و پژوهش بوده و تألیفات بزرگی از علما و بزرگان حوزه علمیه خراسان در این زمینه وجود دارد؛ ازاین‌رو، با توجه به سابقه و عظمتی که حوزه علمیه خراسان برخوردار است باید دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه در قالب نمایشگاه ارائه شود.

 

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه به‌صورت مستقل

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان بابیان این‌که نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان برای سومین سال پیاپی به‌صورت مستقل برگزار می‌شود، اظهار کرد: ازجمله اهداف این نمایشگاه می‌توان به عرضه و ارائه ظرفیت‌های حوزه علمیه خراسان در عرصه پژوهشی به سایر مراکز علمی دیگر اشاره کرد.

 

وی افزود: ترویج و توسعه مسأله پژوهش که به‌عنوان یک اصل در امر آموزش مطرح است، دیگر هدف این نمایشگاه به شمار می‌رود تا مطابق کلام رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «پژوهش مایه بقای آموزش است» بتوانیم این موضوع را به‌عنوان یک اصل در امر پژوهش به نمایش درآوریم.

 

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع، ایجاد رقابت سالم بین مراکز و مؤسسات پژوهشی حوزه در عرصه‌های علمی را دیگر هدف برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه، نشست‌ها و همایش‌های علمی پژوهشی مختلف با موضوعاتی کاربردی برگزار خواهد شد.

 

برگزاری نشست‌های تخصصی

وی به بیان موضوعات تعدادی از این نشست‌ها پرداخت و اظهار کرد: «راهبرد نحله‌های نوظهور در سینمای جهانی و تأثیر آن بر سبک زندگی دینی»، «حوزه علمیه و ضرورت آشنایی به فرقه‌های نوظهور»، «هم‌اندیشی چشم‌انداز پژوهشی حوزه علمیه خراسان»، «نقشه داده‌های آماری در تولید پژوهش‌های نو»، «روش‌شناسی و جامعه‌شناسی قرآن»، «فضای مجازی»، «داعش، نمادی از تکفیر» و «تبیین مؤلفه‌های اخلاق در پژوهشی»، برخی از عناوین نشست‌های علمی در این نمایشگاه خواهد بود.

 

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در کنار نشست‌های تخصصی و عمومی، همایش‌هایی نیز با عنوان‌های «ویژگی‌های سبک زندگی دینی»، «خطر شیعیان لندنی و رسالت حوزویان در شناساندن آنان» و چندین عنوان دیگر برگزار می‌شود.

 

وی بابیان این‌که هر روز از این نمایشگاه با یک عنوان نام‌گذاری شده است، اضافه کرد: اولین روز این نمایشگاه با عنوان «پژوهش و سبک زندگی اسلامی»، روز دوم «پژوهش و فن‌آوری‌های نوین»، روز سوم «پژوهش، بصیرت و میثاق با ولایت»، روز چهارم «پژوهش، محور آموزش »و پنج‌شنبه که روز اختتامیه نیز هست تحت عنوان «پژوهش در حمایت از پژوهش گران حوزوی» نام‌گذاری شده است.

 

حجت‌الاسلام مهدوی با اشاره به افتتاح این نمایشگاه در صبح فردا، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه ساعت 10 صبح فردا هفتم دی‌ماه به دست آیت‌الله علم‌الهدی افتتاح می‌شود.

 

پیشرفت کمی و کیفی نمایشگاه

وی در خصوص تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه سال‌ها گذشته، افزود: نمایشگاه امسال دارای رشد کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته است؛ در نمایشگاه سال 91 تنها هشت مؤسسه حضور داشتند، سال 92 با حضور 20 مؤسسه و مرکز تخصصی برگزار شد و در سال جاری، حدود 40 مرکز تخصصی و مدارس علمیه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به رشد محتوای نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در سال 91 تنها عرضه آثار صورت گرفت، در سال 92 عرضه آثار در کنار نشست‌ها انجام شد و امسال علاوه بر عرضه آثار و نشست‌های علمی پژوهشی،  همایش‌های عمومی، مشاوره‌های پژوهشی و اضافه شدن محصولات چندرسانه‌ای همچون فیلم، مستند سایت و وبلاگ را شاهد خواهیم بود.

 

سخنرانی شخصیت‌های برجسته در نشست‌های تخصصی

وی به سخنرانان همایش‌ها و نشست‌های تخصصی حاشیه این نمایشگاه اشاره کرد و ابراز داشت: دکتر مرتضوی، موضوع سبک زندگی دینی؛ دکتر موسوی، موضوع حوزه‌های علمیه و ضرورت آشنایی به فرقه‌های نوظهور؛ دکتر علیزاده موسوی، داعش نمادی از تکفیر؛ دکتر اسلامی، موضوع تبیین مؤلفه‌های اخلاق در پژوهش، سید علی‌نقی حجازی، موضوع هم‌اندیشی سند چشم‌انداز و روش‌شناسی و جامعه‌شناسی قرآن و همچنین دکتر رجبی دوانی، موضوع خطر شیعیان لندنی و وظایف حوزویان در شناساندن این گروه‌ها را ارائه خواهند داد.

 

حجت‌الاسلام مهدوی، حوزه علمیه خراسان را دومین حوزه شیعی دانست و اظهار کرد: این حوزه علمیه به جهت جایگاه علمی و پژوهشی به‌عنوان یکی از حوزه‌های برتر کشور مطرح است که در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند.

 

تأمین حلقه‌های فکری نظام اسلامی، برنامه ثابت حوزه‌های علمیه

وی در خصوص حیطه فراگیری پژوهش‌های حوزه علمیه، گفت: نسبت به آثار پژوهشی دو رویکرد وجود دارد که اولین رویکرد، تأمین نیازهای داخلی است که از طریق نیازسنجی و پژوهش صورت می‌گیرد؛ اما این نگاه که حوزه علمیه باید به‌نظام اسلامی توجه داشته باشد و باید حلقه‌های فکری نظام را ایجاد کند، به‌عنوان سیاست ثابت حوزه علمیه مدنظر بوده و حمایت‌شده است.

 

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه که مطرح است به این معنا نیست که حوزه یا دانشگاه تعطیل شود و دیگری به فعالیت بپردازد بلکه این دو، کار را در موازات یکدیگر انجام می‌دهند تا به هدف کلی خود که تحقق تمدن نوین اسلامی و ایجاد یک جامعه اسلامی است، دست یابند./9315/پ201/ب5

ارسال نظرات