۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۳۴۴۴۴
مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی:

پژوهشگران حوزه دین و فرهنگ حمایت می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: از طرح‌های فرهنگی و پژوهش‌های حوزه دین حمایت می‌شود.
علي اکبر صفي‌پور، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم گرامیداشت روز پژوهش و فرهنگ عمومی در تبریز،‌ اظهار داشت: تأسیس مرکز علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر در آینده‌ای نزدیک محقق و زمینه برای ادامه‌ تحصیل هنرجویان هنرستان‌ها در این استان فراهم خواهد شد.

 


وی توزیع عادلانه فرصت‌های مهارت‌آموزی و گسترش زیرساخت‌های آموزشی را نیاز اساسی فرهنگ به ویژه در حوزه آذربایجان‌شرقی دانست و اظهار داشت: این استان با بهره‌مندی از سه هنرستان، کانون استعدادها و علاقه‌مندان فراوانی در حوزه فرهنگ است که اهمیت تاسیس این مرکز علمی و کاربردی را مضاعف می‌کند.

 


صفی‌پور شناسایی، پرورش و شکوفایی استعدادهای منطقه را همسو با وظایف اداره کل ارشاد به‌عنوان متولی اصلی فرهنگ دانست و با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه‌ فرهنگ و هنر اظهار داشت: آنچه که از مجموعه طرح‌های پژوهشی استنباط می‌شود این است که باید موضوعات و نیازهای استان در این حوزه رصد شده و پژوهش‌ها با توجه به اولویت‌های استان انجام گیرد.

 


وی با تأکید بر این‌که توجه به امر پژوهش باعث دستیابی به دستاوردها و ثبت و ضبط تولیدات و آثار فاخر می‌شود، گفت: انجام کارهای پژوهشی به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر باعث آسیب‌شناسی و پیشگیری از مشکلات و معضلات می‌شود و مدیران را در اتخاذ تصمیم صحیح و درست یاری می‌کند.

 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تشریح فعالیت‌های پژوهشی خانه فرهنگ تبریز در راستای مسائل پژوهشی گفت: این اداره کل در حمایت از پژوهش‌های حوزه فرهنگ و هنر آمادگی کامل دارد، در این راستا روندی پیش گرفته‌ایم که براساس آن همزمان با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مجموعه‌‌ آثار مکتوب نیز در این حوزه تولید می‌شود.

 


صفی‌پور با بیان این‌که از طرح‌های فرهنگی و پژوهش‌های حوزه دین حمایت می‌شود، گفت: بودجه‌ خرید کتاب و حمایت از چاپ آثار قلمی نویسندگان هفت برابر افزایش یافته و زمان صدور مجوز نشر در استان کاهش نشان می دهد، که این روند در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

 


همچنین حجت‌الاسلام سیدسعید رشادی، امام جمعه هشترود در سخنانی با تأکید بر این‌که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها باید قوی‌ترین اداره شهرستان بوده و حداقل دارای 10 نفر نیرو باشند، اظهار داشت: ادارات فرهنگی شهرستان‌ها که با یک کارمند فعالیت می کنند، عملاً تعطیل هستند.

 


وی با اشاره به این‌که ایران اسلامی قبل از انقلاب دارای هیچ رتبه‌ پژوهشی نبوده است، افزود: امروز رتبه پژوهش ایران بیستم است، که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این راستا بسیار راهشگای امور بوده و هست، اما مسأله اصلی و تأکید رهبری در امر پژوهش کاربردی کردن آن است.

 


حجت الاسلام رشادی با انتقاد از این‌که علوم تولید شده در داخل کشور تبدیل به فناوری و ثروت نمی‌شود و کاربردی شدن آن در خارج از کشور صورت می‌گیرد، گفت: اندیشه‌ای که در فرهنگ غربی به پیشرفت منجر می‌شود سال‌ها پیش از سوی دانشمندان اسلامی کشور ما ارائه شده و این‌که چرا این پشتوانه غنی علمی و فرهنگی تبدیل به محصول و ثروت نمی‌شود؛ جای بسی بحث دارد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات