۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۳۳۹۵۲
وزیر ارشاد مطرح کرد؛

ضرورت همگرایی رسانه‌ای برای تحقق صلح و آرامش در جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان، بخش جدایی‌ناپذیر از تلاش جامعه اسلامی برای نیل به صلح و توسعه در خلال دهه‌های گذشته بوده است و انتظار می‌رود بر تلاشهای خود برای تحقق همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام افزایش دهد.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پیش از ظهر در در مراسم اختتامیه دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی تحت عنوان همگرایی رسانه‌‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام که در هتل آزادی برگزارشد، ضمن خوش آمدگویی به همه وزرای شرکت کننده در این اجلاس به خصوص دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: این اجلاس فرصت مغتنمی را برای تبادل نظر و تشریک مساعی وزرا و شرکت کنندگان در قبال مهم‌ترین چالشها و فرصتهای پیش روی جهان اسلام فراهم می‌آورد.

وی افزود: ما در شرایطی در اینجا گرد هم آمده‌ایم که جهان اسلام به ویژه منطقه خاورمیانه با چالشهای فراوانی در زمینه افراطی‌گری، خشونت تروریسیی و کشتار بی رحمانه کودکان زنان و مردان روبرو است، این شرایط نگرانی ها عمیقی را ایججاد کرده است بسییاری از این جنایات با مخدوش کردن چهره اسلام صورت می گیرد.

مصداق بارز خشونت در منطقه صهیونیسم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: مصداق بارز شرایط تاسف بار کنونی جنایات و ظلم مداوم از سوی قساوتها و ویرانگری‌های کم نظیری که چندی پیش در غزه اتفاق افتاد، اکنون نیز رژیم صهیونیستی یک بار دیگر به نقص حریم قدس شریف تلاش فزاینده برای یهودی سازی این شهر مقدس و نابودسازی آثار تمدنی آن دست زده است.

جنتی اظهار داشت: افراط گرایی و خشونت که اکنون منبع اصلی بحران در منطقه ما است، بر آلام ما افزوده است، در عراق و سوریه تداوم اقدامات ترودیستی آثار ویران‌کنده ای را بر مردم بی‌گناه و زیرساختهای این دو کشور بر جای گذارده است.

وی افزود: امروز نگرانی وجود دارد که گسترش اقدامات گروههای تروریستی و افراطی تهدید بیشتری را نسبت به امنیت و ثبات منطقه ایجاد کند، مساله تاسف بار این است که افراط گرایان تروریست جنایات خود را تحت نام مقدس اسلام انجام می‌دهد، این در حالی است که اکثریت مسلمانان اعمال مبتنی بر افراط گرایی، خشونت و جنایتکارانه مورد ادعای این گروهها را محکوم می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: امروز بیش از پیش ضرورت مقابله با این گروهها و ایدئولوژی‌های خطرناک آنها که هیچ ربطی به اسلام عزیز اصول و آموزه‌های آن ندارد وجود دارد.

 

 

اقدامات تروریستی در منطقه دستمایه پروژه اسلام هراسی رسانه‌های غربی است

 

جنتی با اشاره به اسلام هراسی توسط رسانه‌های غربی عنوان کرد: متاسفانه این تحولات تاسف بار دستمایه پیشبرد و تقویت پروژه اسلام هراسی به ویژه در رسانه‌های غربی شده است، ادعاهای گروههای تروریستی در زمینه منتسب کردن خود به دین مبین اسلام، اکنون توسط رسانه‌های غربی از طریق انتشار اخبار و تحلیلها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

وی افزود: اینگونه اقدامات نه تنها هیچ راه نجاتی فراروی بشریت نخواهد گشود بلکه باعث تفرقه در بین امت اسلامی و افزایش منازعات و جنگهای ویران‌گری می‌شود که اکنون در برخی مناطق شاهد آن هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد خطاب به حاضران اظهار داشت: مسئولیت مشترک ما امروز بسیار سنگین است، در این شرایط نگران کننده جهان اسلام هیچ گاه تا این اندازه نیازمند وقاق، وحدت و همکاری نبوده است، ضرورت دراد بیش از پیش به آیه " واعتصوا بحبل الله جمیعا و لا تفرقو " متمسک شویم قدرت امت اسلامی در وحدت آن است.

تحقق همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام ضروری است

جنتی در ادامه افزود: چالشهای جهانی و منطقه‌ای که امروز متوجه جهان اسلام است واکنش جمعی ما را طلب می‌کند، سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند به نقش محوری خود در زمینه ارتقاء همبستگی اسلامی بر اساس اصول و اهداف عالیه مندرج در منشور شدت ببخشد، سازمان می‌تواند با اتکاء بر همکاری و همبستگی میان کشورهای عضو اقدامات متعدد و متنوعی را برای محقق کردن امیدها و انتظارات امت اسلامی صورت دهد و با ارتقاء کارآمدی خود به یک بازیگر نقش آفرین در قبال تحولات منطقه‌ای بین‌المللی مبدل گردد، سازمان، بخش جدایی‌ناپذیر از تلاش جامعه اسلامی برای نیل به صلح و توسعه در خلال دهه‌های گذشته بوده است و انتظار می‌رود بر تلاشهای خود برای تحقق همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام افزایش دهد.

وی با اشاره به پایبنی جمهوری اسلامی ایران به اهداف عالیه این سازمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان همکاری‌های اسلامی به اهداف عالیه این سازمان پای‌بند است و از فعالیتهای آن ر زمینه ارتقاء همکاری میان کشورهای عضو ارتقاء نقش و موجودیت آن در تحولات بین‌المللی حمایت می‌کند، ما از ابتدای انقلاب اسلامی برای تحقق وحدت در جهان اسلام و توسعه و ترویج فرهنگ غنی اسلامی و تحقق تفاهم و صلح اقدامات فراوانی را انجام داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: ایران بر اساس همواره راهبرد انسانی منفعت جمعی امت اسلامی را دنبال نموده و براین باور است که اتخاذ چنین رویکردی به ایجاد جهان امن‌تر کمک خواهد کرد.

جنتی با اشاره به دعوت ابتکار رییس جمهور روحانی در زمینه دعوت به "جهان عاری از خشونت و افراط گرایی" بیان داشت: این دعوت رییس جمههور مورد اقبال گسترده جامعه بین‌الملل به ویژه مسلمانان جهان قرار گرفته که بدون شک در زمانی که شاهد تهدید افراطی‌گری و خشونت نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی هستیم از معنا و اهمیت بیشتری برخوردار است.

امروز نقش رسانه در تحولات بین‌الملل بر کسی پوشیده نیست

وی با اشاره به هدف این اجلاس عنوان کرد: امروز نقش و اهمیت رسانه در تحولات بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست، انتشار هدفدار اطلاعات و بهره‌گیری انحصاری از رسانه و نیز فضای مجازی سبب شده است تا رسانه‌های غربی، اسلام و مسلمین را در راستای منافع و اغراض خاض خود معرفی کنند و زمینه بدفهمی در مورد اسلام را فراهم آورند که نتیجه آن گسترش تبعیض و بی‌عدالتی علیه مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات جهان اسلام ابراز کرد: به اعتقاد من جهان اسلام با وجود اشتراکات دینی و فرهنگی بسیار، از کمبود دانش رسانه‌ای و شکاف اطلاعاتی رنج می‌برد، کشورهای اسلامی باید آنگونه که شایسته است پیوندهای اطلاعاتی و رسانه‌ای کارآمد خود را گسترش دهند تا بتوانند با مساعی مشترک و به گونه‌ای موثر با اهداف تفرقه‌انگیز دشمنان مقابله کنند.

جنتی در ادامه عنوان کرد: ما معتقدیم هیچ کشوری در جهان اسلام به تنهایی نمی‌تواند با چالشها مقابله کند، تلاش مشترک و همکاری جمعی ویژه در شرایط فعلی، تنها راه قابل ارائه به منظور تضمین آینده‌ای روشن بریا امت اسلامی است، در این زمینه همکاری بین کشورهای اسلامی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

تبدیل رسانه به سازمانی کارآمد در راستای مقابله با افراطی گری امری ضروری است

وی افزود: ما برای برقراری صلح و اعتدال و در راستای مقابله با افراطی گری و خشونت نیازمند آن هستیم که به صورت جدی رسانه‌های خود را به سازمانهای کارآمد و تاثیر گذار تبدیل کنیم، بر این اساس تقویت روابط حرفه‌ای در میان رسانه‌های کشورهای اسلامی در سطوح قاره‌ای، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای امری ضروری است که سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند در این راستا به خوبی از ظرفیتهای خویش گامهای اساسی و عملی بردارد.

جنتی در ادامه گفت: سازمان چارچوب مناسبی برای پاسخ جمعی و چند جانبه اعضا به چالشهای رسانه‌ای پیچیده‌ای است که در مقابل امت اسلامی قرار دارد، در این راستا نهایی کردن فرآیند تجدید ساختار خبرگزاری بین المللی اسلامی و اتحادیه رادیو تلوزیون اسلامی و تاسیس شبکه ماهواره‌ای همکاری‌های اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پایان سخنانم اطمینان می‌دهم که جمهوری اسلامی ایران به تحقق اهداف مهم سازمان در زمینه ارتقای همکاری‌های رسانه‌ای متعهد است و همکاری لازم را در این زمینه معمول خواهد داشت./807/پ201/ج



ارسال نظرات