پاسخ آیت الله علم الهدی به نامه علی مطهری
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، چندی پیش علی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهاراتی در خصوص حوزه وظایف خبرگان رهبری، فتنه و نظرات مقام معظم رهبری در این خصوص ایراد کرده بود که واکنش قشر متدین و حزبالله را در پی داشت.
آیتالله علمالهدی نیز در مقابل چنین ابهامآفرینیها، در جلسه درس تفسیر خود در مهدیه مشهد بدون ذکر نام از فردی به بیان سخنانی پیرامون لزوم توجه به ابعاد فتنه، زوایا و نقاط حقوقی این اتفاق؛ تشریح وظایف خبرگان و فضاسازیهای سوء در این حوزه پرداخت که نامه علی مطهری در جواب اظهارات وی را به دنبال داشت.
وبسایت رسمی آیتالله علمالهدی، امامجمعه مشهد مقدس امروز به رفع ابهام و پاسخ به نامه علی مطهری پرداخت که مشروح این جوابیه را در ذیل مشاهده میکنید:
تضعیف رهبری تضعیف نظام است و برخی مراجع تقلید در گذشته حتی غیر از امام مثل مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی و عموم مراجع فعلی تضعیف نظام را در حد شرک به خدا میدانند .
حضرت آیتالله اخیراً آقای مطهری در مورد موضعگیری شما در برابر سخنان ایشان در مشهد نامهای به شما نوشته است نظر شما درباره اصل این نامه چیست ؟
بنده موضعگیری خاص نه در برابر سخنان ایشان و نه در برابر سخن هیچکس در مشهد ندارم وظیفه امامجمعه یک شهر پرداختن به اشخاص و افراد مختلف نیست او مکلف است از مرزهای اعتقادی نسبت به اسلام و به مبانی نظام و انقلاب دفاع کند شبهای پنجشنبه در مهدیه مشهد برنامه تفسیر قرآن بهوسیله بنده برقرار است در شب پنجشنبه گذشته بحث تفسیری بنده درباره تفسیر آیه سوم سوره کوثر بود و سخن درباره دشمنی و برخورد با پیغمبر بود آقائی سؤال کرد آیا برخورد با ولیفقیه و دشمنی با او همچون دشمنی با پیغمبر (ص) است ؟ بنده پاسخ دادم امام بزرگوار رضوانالله تعالی علیه فرمودند ولایتفقیه همان ولایت رسولالله است پس طبیعی است دشمنی با ولیفقیه و برخورد با وی دشمنی و برخورد با رسولالله است و پسازآن سؤالاتی در مورد مخالفت با نظر رهبری و وظایف خبرگان پیش آمد .
آیا شما گفتهاید و معتقدید کسی حق ندارد نظر مخالف در مقابل نظر رهبری بدهد .
امامجمعه مشهد اظهار داشت : بنده چنین چیزی نگفتهام مطالبی که بنده گفتهام متن آن در سایت خودم قرار دارد برخی سایتها و دستگاههای اطلاعرسانی جملات و مطالب بنده را تقطیع میکنند یا نقل به مضمون برای آنکه دستاویزی جهت هوچیگریهای شیطانی خود ایجاد کنند.
نظر مخالف با نظر رهبری سه قسم است اولنظر مخالف با حکم رهبری که قطعاً نامشروع و در حکم مخالفت با امام زمان (ع) است چون حضرت فرمودند «فانهم حجتی علیکم»، دوم مخالفت با تشخیص رهبری در مواردی که مبنای سیاست راهبردی نظام است این مخالفت در عرصه مشورت و کمک به نظر رهبری مخصوصاً از فردی که متخصص و کارشناس موضوع است هیچ اشکالی ندارد و مصداق کامل «ان نصیحه لامام المسلمین» است اما مخالفت با این تشخیص پسازآنکه مبنای سیاست راهبردی نظام قرارگرفته و ابلاغشده مخالفت باسیاست نظام و نتیجتاً مخالفت با نظام است تشخیص و نظر رهبری در مورد فتنه از این قبیل است و ایشان هماکنون چهار سال است به هر مناسبتی به این مطلب اشاره میکنند وبر آن اصرار دارند و سیاست راهبردی نظام را بر آن مبتنی فرمودهاند تا جایی که فرمودند فتنه خط قرمز ما است . و سوم نظر مخالف در برابر نظر و تشخیص مربوط به مسائل شخصی و اموری که مربوط به مسائل نظام نیست که البته این مخالفت اشکالی ندارد و بهشرط اینکه تضعیف رهبری نشود چون تضعیف رهبری تضعیف نظام است و برخی مراجع تقلید در گذشته حتی غیر از امام مثل مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی و عموم مراجع فعلی تضعیف نظام را در حد شرک به خدا میدانند .
آیا شما معتقدید چون رهبری مورد تأیید امام زمان (عج) است نوعی از عصمت دارد ؟ و ازنظر شما تأیید امام زمان (عج) از رهبری چگونه است ؟
نعوذبالله، بنده تصریح کردم عصمت مخصوص چهارده نفر است و غیر از آنها کسی معصوم نیست آنچه بنده گفتم این است که چون رهبر معصوم نیست کسی حق ندارد بهمجرداینکه نظرش مخالف نظر رهبر بوده رهبری را بهاشتباه متهم کند فقط به خاطر اینکه معصوم نیست مگر هرکسی معصوم نبود اگر برخلاف من فکر کرد یا برخلاف من نظر داد حتماً او اشتباه کرده شاید من اشتباه کنم همچنان که اگر در یک موضوع تخصصی بنده نظری داشتم برخلاف نظر متخصصی که یقین دارم از من عالمتر است آیا احتمال اشتباه نسبت به نظر من نزدیکتر و قویتر است یا آن عالم ،در مسائل اجتماعی و سیاسی اگر نظر من مخالف شد با رهبری که حکمت و بصیرت او چند برابر من است آیا احتمالاً اشتباه در نظر من بیشتر است یا نظر او؟
آیتالله علمالهدی در خصوص تأیید امام زمان (عج) اظهار داشت : عین مطلبی که بنده آن شب گفتهام این است که اگر شما یک مبلغ ناچیزی را بخواهید نزد کسی امانت بگذارید فردی که ممکن است با اشتباه یا بیمبالاتی آن را از دست بدهید او را امین خود قرار نمیدهید.
وجود مقدس امام زمان (عج) امام زنده است و صاحبولایت مطلقه الهیه است آیا امت اسلام را به دست فردی میسپارد که با یک امر اشتباه سرنوشت امت را خاک و خاکستر کند یا اینکه قدرت دارد او را حفظ کند حفظ نکند این تصویر تأیید امام زمان (عج) بود که عرض کردم و هیچ کجای این مطلب عصمت رهبر امامت میکند.
در مورد خاطرهای که شما از استاد شهید مرحوم شهید مطهری نقل کردید آقای علی مطهری اظهار کرده که شما در آنوقت در شرایط نبودید که خودتان مستقیم از استاد شهید شنیده باشید و این مطلب را از شایعات احساسی عوام در آن زمان داشته است .
شرایط و اقتضائات بنده را در آن زمان ایشان از کجا خبردارند؟ ایشان خودشان چهل سال قبل در شرایطی نبودند که از ارتباط افراد ارادتمند و مخلص استاد مطلع باشند ولی کسانی در تهران هستند که کاملاً به میزان ارادت و اخلاص بنده آن زمان مخصوصاً در نشر اندیشه الحاد ستیزی و التقاط ستیزی استاد شهید در منطقه جنوب شهر (شهباز جنوبی و تیر دوقلو) آگاهی دارند .
البته بنده این جریان را مستقیم از خود ایشان نشنیدم ولی همان زمان یکی از علمای موثق تهران که از دوستان معظم له بود برای بنده نقل کرد شایعه احساسی نبوده است.
آقای مطهری نسبت به اینکه شما گفتهاید خبرگان نظارت به عملکرد رهبری ندارند با اشاره به اصل 111و108 قانون اساسی اظهار داشته اگر خبرگان بر عملکرد رهبری نظارت نداشته باشند چگونه بر بقای شرایط یا فقدان شرایط در رهبری میتوانند واقف شوند ؟
اولاً اصل 111 ربطی به نظارت خبرگان رهبری ندارد و در ارتباط با تعیین تکلیف رهبری در صورت فوت یا عزل یا استعفای رهبر موجود است واصل 108 هم مربوط به تعیین شرایط و تعداد و خصوصیات خبرگان بهوسیله شورای نگهبان است مربوط به نظارت خبرگان بر رهبری نیست؛ ثانیاً، بنده نگفتم خبرگان بدون دقت و مراقبت نسبت به رفتار ،مدیریت رهبر در گوشهای میخوابند و خواب میبینید یا به آنها وحی میشود که شرایط در رهبری سقوط کرد دقیقاً با مراقبت در عملکرد و رفتار رهبری نظارت خود را بر بقای شرایط اجرا میکنند منتهی نظارت بهصورت نظارت استصوابی بر عملکرد رهبری که در مقابل هر عملی و هر رفتاری چونوچرا کنند و بهمجرداینکه با یک برنامه رهبری نظر مخالف داشتند پرچم مخالفت را علم کنند نیست. زیرا نظارت به معنای چونوچرا در عمل از مولیعلیه نسبت به ولی معنا ندارد .
رئیس فقید خبرگان مرحوم آیتالله مهدوی کنی در اولین سخنرانی خود در اجلاس خبرگان پسازاینکه بهعنوان رئیس خبرگان انتخاب شد فرمود نظارت خبرگان بر رهبری به معنای صیانت رهبری است یعنی مقام رهبری و ولایت باید همواره مصون از هر نوع خطر و انحراف باشد لذا شخص متلبس به رهبری و ولایت باید همواره منتسب به صفات و شرایط باشد اما اینکه چه میکند و چه انجام میدهد به خود او مربوط است در اعمال و کردارش مورد مؤاخذه و سؤال قرار نمیگیرد اگر خدایناکرده کوچکترین عملی انجام داد که شرایط رهبری آسیب دید خبرگان به نمایندگی ملت از وی حل بیعت میکنند./9315/د101/ج