۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۳۳۴۷۸
آیت‌الله موحدی کرمانی:

آیت‌الله مهدوی کنی نقش هدایت‌گری در انقلاب اسلامی داشت

خبرگزاری رسا ـ امام‌جمعه موقت تهران با بیان این‌که آیت‌الله مهدوی کنی به برنامه انبیا که مأموریتشان انسان‌سازی بود اعتقاد داشت، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) را اداره کرد و تعداد زیادی از خدمت گذاران به‌نظام، تربیت‌شدگان این دانشگاه هستند.
آيت الله موحدي کرماني آيت الله مهدوي کني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله موحدی کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران ظهر امروز در مراسم چهلم آیت‌الله مهدوی کنی(ره) که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مسجد بیمارستان قائم این شهر برگزار شد، بابیان این‌که مردم خوب کشورمان، حق‌شناسی را در رابطه با آیت‌الله مهدوی کنی(ره)، این یار مبارز امام(ره) و مقام معظم رهبری به‌خوبی تجلی دادند، گفت: امروز نیز شاهد هستیم در چهلم ایشان، مراسم‌های پرشوری در تهران و شهرستان‌ها در تجلیل از این عالم بزرگوار برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که این قدردانی و قدرشناسی، ریشه‌ای دارد، عنوان داشت: مردم می‌دانند جایگاه علمای ربانی و مسؤولیت خطیر آنان، همان جایگاه و مسؤولیت انبیا است؛ همان‌طور که معصوم (ع) فرمود: «علماء وارث انبیاء هستند»، یعنی از انبیاء معارفی را می‌گیرند.

 

انبیا برای زنده کردن عقل‌های دفن شده مبعوث شدند

 

امام‌جمعه موقت تهران بابیان این‌که تمسک مردم به علمای ربانی نیز به دلیل آن است که می‌خواهند حقایقی را که انبیا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومان (ع) پذیرفتند، دریافت کنند، ابراز داشت: خدمات انبیا قابل احصا نیست، در دوران جاهلیت ابتدا عقل به دست انسان‌هایی دفع می‌شد؛ اگر کسی نیز درک اندکی داشت بازهم جرأت نداشت در آن جوامع منحط چیزی بگوید؛ چه‌بسا انسان‌هایی در دوره جاهلیت بودند که از سنت دختر به گور کردن رنج می‌بردند اما جامعه، جامعه‌ای بود که چنین رسمی داشت.

 

وی ادامه داد: امیرمؤمنان در یکی از مأموریت‌های خود می‌گوید: «انبیا و پیامبر اکرم (ص) آمدند تا عقل‌هایی که دفن شده بود را زنده کرده و مردم را وادار به تعقل و فکر کنند»، حضرت ابراهیم وقتی تمام بت‌ها را شکست همه ناراحت شده و واکنش نشان دادند اما برکت شکسته شدن بت‌ها این بود که آنان یک‌لحظه به خود آمدند و فهمیدند که اشتباه می‌کردند.

 

رسالت انبیا، بازگرداندن کرامت انسانی است

 

آیت‌الله موحدی کرمانی، رسالت دوم انبیا را بازگرداندن کرامت انسانی دانست و اظهار کرد: انسان‌ها در مقابل جهان ماده و طبیعت خضوع می‌کردند و ماه و خورشید را می‌پرستیدند؛ این‌که می‌بینیم امروز فکر تسخیر کرات به ذهن انسان آمده، ریشه در تلاش و حرکت انبیاء دارد که این موضوع را قرآن نیز یادکرده است.

 

وی با تأکید بر این‌که ارزش انسان تنها معامله با خداست، عنوان داشت: انبیا به انسان فهماندند که شما در برابر انسان دیگر و جهان طبیعت کوچک نیستید، شما آن قد بزرگ هستید که باید بر تمام عالم هستی حاکم شوید و این حاکمیت از طریق احترام به سنت الهی، ربوبیت و بندگی حاصل می‌شود.

 

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: انسان باید به آنچه خداوند در نظام تکوین و نظام تشریع قرار داده احترام بگذارد، هرگاه عبد مطلق که شود به اذن الله حاکم بر هستی و طبیعت می‌شوید.

 

توسل به عالم ربانی، توسل به الله است

 

وی به تکیه مردم به عالم ربانی اشاره کرد و بیان داشت: جامعه بصیر، آگاه، حق‌شناس و عالِم شناس ما می‌گویند حال که به انبیا و ائمه (ع) دسترسی نداریم، به عالم ربانی متوسل می‌شویم البته باید توجه شود که منظور، هر عمامه به سری نیست، عالم ربانی است که توسل به او، توسل به اهل‌بیت (ع) است و توسل به اهل‌بیت (ع) و رسول‌الله (ص)، توسل به الله است.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی به بیان خدمات مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی (ره) پرداخت و اظهار داشت: مرحوم مهدوی کنی (ره) یکی از این شخصیت‌ها بود که از پیش از پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب همراه با امام و رهبری بود، مطیع محض امام و رهبر، پایبند ولایت و پایبند به برائت بود؛ ایشان هم در ولایت و هم در برائت بسیار قوی بود.

 

وی ادامه داد: ایشان به برنامه انبیا که مأموریتشان انسان‌سازی بود اعتقاد داشت، دانشگاه امام صادق (ع) را اداره کرد که از این دانشگاه، تعداد زیادی از خدمت گذاران به‌نظام، تربیت‌شدگان در این دانشگاه بودند.

 

نقش آیت‌الله مهدوی کنی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی

 

امام‌جمعه موقت تهران به تأثیر جامعه روحانیت مبارز در پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: جامعه روحانیت مبارز تهران در کنار حزب جمهوری اسلامی در به ثمر رساندن انقلاب و پس‌ازآن در بقای انقلاب نقش مؤثری داشت؛ درزمانی که امام را به نجف و فرانسه تبعید کردند، چه کسانی بودند که فریاد امام (ره) را به دست مردم می‌رساندند؟

 

وی افزود: روحانیت مبارزی که در شورای مرکزی آن، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی و مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی (ره) محور بودند، ایجاد و مدیریت موج مردمی در خیابان‌ها که فریاد مرگ بر شاه سر می‌دادند را به عهده داشتند.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: اخلاص مرحوم مهدوی کنی (ره) بسیار عجیب بود، فردی به‌دور از هوای نفس بود و این صفات ممتازی است که سعادت خود و جامعه را رقم می‌زند؛ خداوند به روحانیت می‌گوید مراقب باشید که ورود و خروج شما صادقانه باشد همان‌طور که ورود آیت‌الله مهدوی به حوزه، به مبارزه و مجامع خدماتی صادقانه بود و خروجش نیز صادقانه.

 

گفتنی است، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد مقدس، جمعی از اعضای شورای شهر و همچنین دیگر مسؤولان نیز در این مراسم حضور داشتند./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات