استاد حوزه علمیه کرمان مطرح کرد؛
عواملی که گناه صغیره را به کبیره تبدیل می کند
خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدرضا کمالی در تفسیر آیات سوره فجر عواملی که گناه صغیره به کبیره تبدیل می شود را تبیین کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدرضا کمالی، استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان شب گذشته در مسجد حضرت ولیعصر(عج) کرمان در ادامه تفسیر آیات سوره نجم گفت: در آیه 32 سوره نجم بیان شده بهترین بندگان کسانی هستند که از گناهان کبیره و فواحش به غیر از لمم اجتناب می کنند.
وی ادامه داد: در معنای "لمم" اختلاف وجود دارد؛ برخی معتقدند لمم به معنای گناهان صغیره است؛ هر گناهی به علت این که نافرمانی خداوند است، بزرگ است اما در قرآن و روایات گناهان به دو قسم صغیره و کبیره تقسیم شده اند و به گناهان کبیره وعده عذاب داده شده اما گناهان صغیره وعده عذاب ندارند.
حجت الاسلام کمالی ادامه داد: کسی که از گناه کبیره دوری کند و دوری او به خاطر بی رغبتی یا در دسترس نبودن گناه نباشد، کفاره گناهان صغیره خود را پرداخته است؛ ترک گناه برکات زیادی دارد و در روایات تصریح شده کسی که اسباب گناه برایش فراهم بوده و دوری کند ثواب 70 حج قبول نصیبش می شود.
وی در ادامه توضیح معنای کلمه لمم، اظهار داشت: گناهانی که ناخواسته و بدون اصرار از فردی سر بزند به این معنای که از قبل قصد چنین گناهی را نداشت و ناخواسته انجام داد شامل لمم می شود که در آیه 32 سوره نجم از گناهان کبیره استثنا شده است؛ زمانی هم هست کسی که قصد گناهی را داشته اما عملی نشده است که برخی علما این قصد را به معنای لمم نسبت داده اند.
این کارشناس امور دینی عنوان کرد: گناهانی که انسان پس از آن توبه و عذر خواهی کند، جز لمم محسوب شده و برخی معتقدند؛ گناهانی که وعده عذاب به آن ها داده نشده و یا حدی برای آن ها تعیین نشده است مقصود کلمه لمم هستند.
حجت الاسلام کمالی با ذکر عواملی که گناه صغیره را به کبیره تبدیل می کند، اظهار داشت: اصرار بر گناه صغیره خود نیز گناه کبیره است که دستور به ترک آن داده شده است؛ نظر به نامحرم با قصد از گناهان صغیره است اما کسی که عادت به چنین گناهی کند هر لحظه مرتکب گناه کبیره شده است؛ اصرار بر گناه از عوامل شقاوت انسان است.
وی ادامه داد: کوچک شمردن گناه صغیره از بزرگ ترین گناهان است؛ گناه هر چه قدر هم کوچک باشد نافرمانی موجود بزرگی است پس گناه کار بزرگی است؛ خوشحالی بر گناه نیز باعث می شود گناه صغیره تبدیل به گناه کبیره شود؛ انسان مؤمن پس از گناه از کرده خود پشیمان می شود.
حجت الاسلام کمالی اظهار داشت: اقرار بر گناه و آشکار کردن آن در هیچ دینی نیست و گناه بسیار بزرگی است، اگر هم در مسیحیت وارد شده بدعتی برای سوء استفاده از بندگان است؛ از بهترین اسباب قرب و نزدیکی به خداوند اقرار به گناه نزد خداوند است و کسی که گناه خود را در جمع اقرار کند از نظر خداوند دور شده و توفیق توبه را هم پیدا نخواهد کرد.
وی در پایان گفت: گناه صغیره اگر از بزرگان سر بزند نوعی گناه کبیره است زیرا افرادی که مشهور به تقوا هستند، در دید مردم بوده و به آلودگی گناه علم دارند بنابراین گناه آن ها از گناه شخص جاهل سنگین تر است./9704/پ201/ب3
ارسال نظرات