۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۲۸۷۷۱
دادستان کل کشور:

ایستادگی در راه حق از جلوه های بارز نهضت عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که حق خواهی به عنوان امری فطری، درون همه انسان ها نهادینه شده است، گفت: شناخت و گرایش به حق و ایستادگی در راه آن از جلوه های بارز نهضت عاشورا است.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور شب گذشته در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد گفت: از مهمترین پیام های عاشورا، مسأله شناخت حق است که هم در بیانات و هم در وصیتنامه سیدالشهداء(ع) فراوان به آن توصیه شده است.

 

وی در تعریف حق، اظهار کرد: حق، همان قرار واقعی نظام هستی است؛ به عبارت دیگر آنچه در منظومه هستی می بینیم، آفرینش به حق است و هستی بر نظمی برحق استوار است که باطل را بر نمی تابد.

 

نظم عالم هستی باطل را برنمی تابد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که مراد از حق در اینجا، حق مطلق که مقابل آن عدم قرار دارد، نیست، افزود: دستگاه هاضمه مفاهیم و معانی در عالم، باطل ناپذیر است بنابراین ممکن است باطل به وجود بیاید اما تنها جَولان خواهد داشت و بقا و ثبات برای حق است.

 

دادستان کل کشور با بیان این که تلاش شیاطین در دنیا برای حق گریزی انسان است تا جایی که بر باطل، لباس حق می پوشانند، خاطرنشان کرد: خداوند برای شناخت حق، به انسان ابزارهایی چون چشم، گوش و قلب داده و بر به کارگیری آن ها تأکید کرده است.

 

چرا برخی حق را نمی شناسند

وی با بیان این که حق خواهی امری فطری است که درون همه انسان ها نهادینه شده است، افزود: با این وجود برخی حق را نمی شناسند زیرا شرط دیدن و شناختن حق، افزون بر ابزارهای مذکور، این است که انسان نورافکن درونی خود یعنی فطرت را خاموش نکرده باشد در غیر این صورت، راه هر چه هم که نورانی باشد، توان طی مسیر نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: اگر فطرت دچار حجاب شد، همه ابزارهای شناخت در انسان تعطیل می شود.

 

در شناخت حق، نسب و سبب کارساز نیست

وی با تأکید بر این که در شناخت حق، نسب و سبب کارساز نیست، تصریح کرد: قرآن کریم در آیه شریفه «ضَربَ اللهُ مَثلاً للّذین کفروا امرأة نوح و...»، بر این امر تأکید کرده و می فرماید همسر نوح با وجود این که همنشین حجت خدا بود نتوانست حق را بشناسد اما همسر فرعون با این که در خانه استکبار زندگی می کرد، توانست حق را شناسایی و با آن همراه شود.

 

دادستان کل کشور با اشاره به این فراز زیارت ناحیه که می فرماید: «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»، گفت: امام حسین(ع)، خون قلب خود را برای نجات جامعه از جهل و نادانی اهدا کرد تا انسان ها قدرت تحلیل و تعقل پیدا کنند.

 

تجلیل حماسه عاشورا بدون تحلیل آن ارزشی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: مجالس عزاداری ماه محرم در واقع تجلیل از مقام امام حسین(ع) و یاران ایشان است اما دقت شود که این تجلیل اگر همراه با تحلیل(این که بدانیم در عاشورا چه گذشت و به چه دلیل)  نباشد ارزشی ندارد.

 

وی، جهل و تعطیلی عقل را از موانع مهم شناخت حق معرفی و اضافه کرد: بنی امیه به مردم نمی گفتند نماز و قرآن نخوانید بلکه حقیقت نماز و راه های ایمان و آسیب شناسی دین را از مردم گرفتند و به مردم نگفتند چگونه و در چه صورت انسان مشرک می شود.

 

وی با اشاره به این فرمایش امام حسین(ع) خطاب به مردم زمان که: «ألا ترون أنّ الحق لایُعمَلُ به....»، اظهار کرد: برای دین سه وجود می توان فرض کرد؛ وجود کتاب خدا و سنت پیامبر(ص)، وجود باورهای دینی و وجود اجرایی و عملی دین که اگر قیام امام حسین(ع) نبود، وجود اجرایی دین ضربه می خورد و ایشان برای این که به دین عمل شود، به میدان کربلا رفتند.

 

ایستادگی در راه حق از جلوه های بارز نهضت عاشورا است

دادستان کل کشور با اشاره به این سفارش نبی مکرم اسلام(ص) که می فرمایند: «در زندگی، قرآن کتاب خدا و قرآن ناطق(امیرمؤمنان علی) را مدار زندگی قرار دهید»، تأکید کرد: به هیچ وجه نباید از این دو میزان حق، فاصله گرفت.

 

وی در ادامه تبیین مواضع افراد در قبال حق، گفت: گروهی دیگر، حق را می شناسند اما گرایشی بدان پیدا نمی کنند؛ به گفته صدرالمتألهین شیرازی، شهوت، غضب و هوای نفس سه مانع رشد انسان است که سبب می شود انسان از حدود الهی تجاوز کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر این که شناخت و گرایش به حق و ایستادگی در راه آن از جلوه های بارز نهضت عاشورا است، ادامه داد: برخی نیز حق را شناخته و گرایش پیدا می کنند اما مانند برخی اصحاب اباعبدالله(ع) که در شب عاشورا ایشان را ترک کردند، در راه حق ثابت قدم نمی مانند./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات