۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۲۸۴۸۰
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

رویکرد انتقادی و اجتهادی داشتن عامل تمدن است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: هر آنچه غربی ها گفته اند نمی تواند درست باشد، باید خود فکر و اجتهاد کنیم و با حرف های نو و با زبان های مختلف صادر کنیم چراکه تمدن گذشته اسلامی هم اینگونه ساخته شده است.
حجت الاسلام و المسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه شب گذشته در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر به عوامل تمدن سازی اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، به عواملی نیاز است که اگر آن عوامل با هم جمع نشود، نتیجه ای حاصل نمی شود.


حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: ما همه طالب تمدن اسلامی هستیم، اما این علاقه بدون استفاده از عواملش تنیجه نمی دهد و علاقه تنها کافی نیست، باید با استفاده از تاریخ این عوامل را برشماریم و از آن استفاده کنیم.


ایمان به خدا و جهاد راه رسیدن به تمدن اسلامی


این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر جامعه ای مومن و متعهد نباشد، نمی تواند تمدن اسلامی را ایجاد کند. تمدن غرب هم که ریشه آن دین نیست، از عقلانیت خودبنیان مستقل استفاده می کند، حتی در آنجا هم دانشمندان به واقع جهاد و تلاش می کنند.


رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تاکید کرد: اگر ما تمدن اسلامی را می خواهیم، باید ایمان به خدا داشته باشیم و در راه خدا جهاد کنیم. در کتاب قرآن کریم هم در آیه 218 سوره بقره، شرط رسیدن به رحمت خدا را ایمان به خدا و هجرت و مهاجرت در این راه می خواند.


وی افزود: در جنگ هشت ساله که همه دنیا، جنگ جهانی سومی علیه کشور ما درست کرده بودند که فرق این جنگ جهانی با جنگ های جهانی اول و دوم در این بود که در آنها همه کشورها به جان هم افتاده بودند، ولی در جنگ جهانی سوم، همه کشورها به جان ایران افتادند اما دلیل این که ایران پیروز میدان شد، مجاهدت و جهاد و ایمان به خدا بود.


حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: در حال حاضر هم تمام موفقیت هایی که در کشور اتفاق می افتد، بدلیل وجود جوان هایی است که مثل همان جوانان دوره دفاع مقدس مجاهد، مخلص و پرتلاش اند و همین مجاهدت ها است که به ایران قدرتی داده که دشمن در مقابل آن جرات و هوس هیچ کاری را ندارد.


شعار  دولت های گذشته
وحدت شیعه و سنی و تکریم همدیگر بود


استاد حوزه و دانشگاه گفت: در دولت های اسلامی گذشته مثل دولت آل بویه و دولت سامانی، علما با هم مجاهدانه تلاش می کردند و تمدن می ساختند، شعار  آن دولت ها وحدت شیعه و سنی و تکریم همدیگر بود و ارتباط وسیعی با هم داشتند.


رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: جامعه ای که برای عالمان و دانشمندان خود حرمت قائل است، جامعه ای متمدن است. گاهی شایسته است دانشمندان در رشته های مختلف در هر استانی از سوی مسؤولان تجلیل و به جوانان معرفی و از آنان چهره های ماندگار ساخته شود. وقتی جوانان ببینند که به دانشمندان احترام گذاشته می شود، انگیزه عالم شدن در آنان زنده می شود.


استفاده از افراد صالح و شایسته و قابل در امور سیاسی و علمی


حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: تحزب وقتی مطلوب است که اخلاق اسلامی در حزب رعایت شود، اما گاهی افراد حزبی وقتی به مسؤولیت و قدرتی می رسند، با سرنوشت مردم بازی می کنند.


وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه مقدار زمانی مطالعه ما در جامعه پایین است و کم مطالعه می کنیم و اگر آمار کتاب خوانی و مطالعه ما بالا برود، مقدمه ای است برای ایجاد تمدن نوین اسلامی.


بهره گیری دانشمندان از ممالک دیگر


حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه یادآور شد: این حرف غلطی است که برخی می گویند ما فقط از قرآن و سنت علم می گیریم و کلا با غرب و مدرنیته مخالف هستیم. هیچ تمدنی از صفر شروع نمی شود و همیشه تمدن ها از تمدن های گذشته استفاده کرده و می کنند و علم را باید از هر جای ممکن فرا گرفت.


رویکرد انتقادی و اجتهادی داشتن عامل تمدن است


استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعضی افراد معتقدند که ما باید علوم دیگران( مثل غربی ها) را فقط ترجمه کنیم و با تحول در علوم انسانی مخالف هستند، که ما به آنها می گوییم قطعا باید آخرین نظرات را بشناسیم و نیاز به ترجمه داریم، اما توقف نکنیم و مقلد نشویم.


رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: هر آنچه غربی ها گفته اند نمی تواند درست باشد، باید خود فکر و اجتهاد کنیم و با حرف های نو و با زبان های مختلف صادر کنیم چراکه تمدن گذشته اسلامی هم اینگونه ساخته شده است. بنابراین ما نیز باید آخرین دستاوردهای دنیا را بدانیم و هم رویکرد انتقادی داشته باشیم و اهل اجتهاد و تولید حرف نو در حوزه اسلامی باشیم.


استفاده از منابع اسلامی در تولید علم


وی بیان داشت: علمای بزرگ از آموزه ها و منابع اسلامی استفاده می کرده اند و نباید از این منابع غافل شویم.


حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به لزوم استفاده از تحقیقات آزمایشگاهی تاکید کرد: مسؤولان باید توجه داشته باشند که توسعه دانشگاه به ساختمان نیست، بلکه به آزمایشگاه و کتابخانه آن است؛ باید به این فکر کنیم که چرا ابوعلی سینا رصدخانه می زند؟ چرا زکریای رازی بیمارستان و آزمایشگاه تاسیس می کند؟ برای اینکه دائما تحقیقات تجربی داشته باشند و تولید علم و تمدن کنند.


مهم ترین عامل تمدن سازی روحیه علمی است که دانشمندان باید داشته باشند


رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه هر کسی می خواهد کار علمی کند باید فکر، مطالعه و منبع، بی خوابی و تلاش داشته باشد، گفت: در گذشته دانشمندان با مشکلات فراوان، خصم دشمنان، کمبود امکانات مواجه بودند؛ اما دست به تولیدات و اختراعات بزرگی می زدند. کار علمی با درآمد نمی سازد، بلکه فکر، مطالعه و منبع، بی خوابی و تلاش می خواهد.


وی افزود: سلجوقیان کتابخانه بزرگ شیخ طوسی در بغداد را آتش زدند، اما آن شیخ ناامید نشده و حوزه علمیه نجف را راه اندازی کرد که هنوز هم این حوزه علمیه از برکت زحمات شیخ طوسی در اختیار دانشمندان است./833/پ202/ب4

ارسال نظرات