۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۸
کد خبر: ۲۲۶۹۶۸
رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق:

آیت الله مهدوی کنی فقیهی بود که فقه حکومتی را به خوبی دریافته بود

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده الهیات دانشکده دانشگاه امام صادق(ع) گفت :عظمت آیت الله مهدوی کنی به این بود که متخلق به اخلاق الهی بود و خود را ملتزم و مقید و متعهد به مر قانون و تبعیت از ولایت فقیه می دانست.
آیت الله مهدوی کنی فقیهی بود که فقه حکومتی را به خوبی دریافته بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینعلی سعدی، رییس دانشکده الهیات دانشکده دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه سه شنبه 29 مهرماه در مراسم وداع دانشجویان این دانشگاه با پیکر آیت الله مهدوی کنی با اشاره به این که آیت الله مهدوی در دفاع از امام(ره) و خط امام پیش قدم بود گفت:آیت الله مهدوی با وجود این که در روز قبل از شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)، حال مساعدی نداشت اما غیرت دفاع از امام(ره) به وی اجازه نداد که به مراسم نرود، او این طور به امام(ره) عشق می ورزید و از فکر امام(ره) دفاع می کرد و در دفاع از سیره امام(ره) و انقلاب کوتاهی نمی ورزید.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی مدافع مکتب امام خمینی(ره) و پاسدار اندیشه امام(ره) بود و علاقه خاصی به امام(ره) داشت تا جایی که امام خمینی(ره) در مورد وی فرمودند: من به آقای مهدوی کنی ارادت داشته، دارم و خواهم داشت.

حجت الاسلام سعدی در ادامه به پیام رهبر معظم انقلاب در مورد تجلیل از وی که فرمودند آیت الله مهدوی همه وزن وزین خود را در همه حوادث این دهه ها در کفه حق و حقیقت نهاد ؛ گفت: امام امت اسلامی و ولی فقیه زمان این شهادت را برای استاد سفرکرده ما داده است و شما کسی را پیدا نمی کنید که این‌گونه از او تجلیل کرده باشند.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به افرادی که در عرصه سیاسی فعالیت می‌کنند گفت: ای کسانی که در سپهر سیاست فعالیت می‌کنید؛ عملکرد سیاسی آیت الله مهدوی کنی چراغ راه شماست چرا که معادلات دشمن را می خواند و موضع گیری می کرد و عامل وحدت و همدلی و لنگر اطمینان در جامعه و پشتوانه‌ای برای رهبر انقلاب بود و این عملکرد است که در تاریخ نهضت شیعه و طول دوران انقلاب و امام(ره) ماندگار است.

مدیر گروه فقه دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگر سخنان خود نظر به مولفه های شخصیتی آیت الله مهدوی کنی با توجه به روایتی که در آن ویژگی های فقیهان زمان را نام می برد گفت: مولفه اول شخصیتی وی فقاهتش بود و شخصیت فقهی‌اش تحت تاثیر زاویه‌های دیگر شخصیتی‌اش قرار گرفته بود اما او مجتهدی بود که پای منبر آقای بروجردی و امام راحل(ره) تفقه کرده بود.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی هم فقه دین داشت و هم فقه مصطلح یعنی هم اسلام شناس به معنای واقعی بود و هم مسلط به فقاهت مصطلح. او در فقاهت اصالت داشت یعنی متاثر از جریانات غیر روشمند در فقه‌اش نشد و اصالت را بر اساس فقه جواهری حفظ کرد.

استاد فقه و اصول دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: آیت الله مهدوی کنی تنها فقیهی است که ولایت فقیه را به عنوان یک نظریه به معنای واقعی آن تبیین کرد و فقیهی بود که فقه حکومتی را هم در مقام تصور و هم در مقام تصدیق به خوبی دریافته بود.

وی در بیان مولفه دیگر شخصیتی آیت الله مهدوی کنی، ناظر به مجاهدت‌های وی در عرصه‌های مختلف گفت: او بیش از 60 سال از عمر شریف خود را در جهاد گذراند هم در جهاد اصغر و هم در جهاد اکبر، و واقعا در جهاد اکبر پیروز بود و باید شهادت داد در مورد این شخصیت برجسته که «اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده»؛ لذا او به معنای واقعی کلمه «صائنا لنفسه و مخالفا لهواه» بود یعنی زهد نسبت به ثروت و قدرت و شهرت داشت.

حجت الاسلام سعدی به یکی از نمونه‌های زهد آیت الله مهدوی کنی در قدرت از جهت پذیرش مناصب حکومتی اشاره کرد و از قول این عالم پارسا گفت: والله زمانی که ریاست خبرگان رهبری به من پیشنهاد شد و به سمت بنده آمد ذره ای در من اثری نداشت.

وی افزود: در پارسایی آیت الله مهدوی کنی همین بس که در ایامی که در بیمارستان بستری بود همه قشرهای مختلف سیاسی و دینی جامعه به عیادت وی آمدند.

گفتنی است در این مراسم که شخصیت هایی همچون آیت الله باقری کنی سرپرست دانشگاه امام صادق(ع)،آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام و المسلمین رییسی دادستان کل کشور،حجت الاسلام سالک نماینده مجلس شورای اسلامی،علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، حسینی وزیر سابق ارشاد، حجت الاسلام رحمانی نماینده سابق ولی فقیه در عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، علی باقری کنی معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی و آیت الله جلالی خمینی حضور داشتند،مداحان اهل بیت به ذکر روضه وسینه زنی اباعبدالله الحسین(ع)پرداختند.

لازم به ذکر است چهارشنبه شب مراسم وداع با پیکر مطهر آیت الله مهدوی کنی با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی میثم مطیعی برگزار می شود و حضور برای عموم آزاد است./819/پ202/ص

ارسال نظرات