۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۲۶۰۵۴
استاد حوزه مطرح کرد؛

منظور از مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب امام علی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به فضائل امام علی(ع) گفت: منظور از مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب امام علی(ع) است.
منظور از مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب امام علی است منظور از مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب امام علی است منظور از مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب امام علی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضوی حائری در جلسه هفتگی دفتر آیت الله جوادی آملی که صبح امروز برگزار شد گفت: ماه ذی الحجه حقیقتا ماه ولایت است، خداوند در جواب کسانی که رسالت پیامبر را انکار کردند آیه 43 سوره رعد را نازل کرد: وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ.

 

 

وی در ادامه تفسیر این آیه افزود: راجع به انتهای این آیه تفسیرهای متفاوتی وجود دارد، در رابطه با وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ ابن تیمیه گفته است که این سوره مدنی است و در وصف عبدالله بن سلام نازل شده زیرا که این شخص در مدینه به اسلام ایمان آورده است، باید بگوییم این نظر کاملا غلط است به دلیل اینکه به اتفاق همه این سوره در مکه نازل شده و اصلا به این شخص ربطی ندارد، گروه دیگری گفته اند منظور از علم الکتاب، علم به تورات است، این نظر نیز صحیح نیست زیرا با کلمه مَنْ نمی سازد و زمانی که این آیه در مکه نازل شد هیچ یهودی ایمان نیاورده بود در هرصورت این سخنان سست و باطل است و در نهایت باید به روایات رجوع کنیم، پس از برسی متوجه می شویم که بدون استثناء علم الکتاب منظور قرآن است و کسی که این علم را دارد امیرالمومنین علی(ع) است.

 

 

حجت الاسلام رضوی با اشاره به آیه 40 از سوره نمل خاطرنشان کرد: در جای دیگر قرآن شخصی که مقداری از این علم را دارا می باشد آصِف بن بَرخیا نام دارد، شخصی که در یک چشم برهم زدن تخت ملکه صبا را نزد حضرت سلمان(ع) حاضر کرد، حال باید دید که شخصی که تمام این علم را دارد چه کارهایی می تواند انجام دهد و او کسی جز علی(ع) نمی باشد شخصیتی که با قدرت خود فردی را که بخاطر حمایت از حضرت کشته شده بود را زنده کرد و نحوه شهادت میثم تمار را عینا به او توضیح داده بود.

 

 

 وی در پایان اظهار داشت: امام صادق(ع) درباره بزرگی فردی که مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ است فرمودند: قدرت کسی که قسمتی از این علم را دارد در برابر کسی که کل این علم را دارا می باشد مانند مقدار آبی است که روی بال یک پشه قرار دارد در مقابل کل دریا./9663/پ202/ب4

ارسال نظرات