۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۲۴۵۱۳

نشست «یمن به کدام سمت و سو؟، خیزش سادات، از صعده تا صنعا» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد حوزه خلیج فارس گفت: عربستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رقابت شدیدی با دولت شیعه ایران پیدا کرده است و پس از تحولات اخیر در کشورهای منطقه همچون یمن، بحرین، سوریه، لبنان و عراق و نیز بیداری اسلامی این رقابت در شدید‌ترین وضعیت قرار گرفته است.
شيعيان يمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کامران کرمی، کارشناس ارشد مسائل خلیج فارس امروز در نشست «یمن به کدام سمت و سو؟، خیزش سادات، از صعده تا صنعا» در پژوهشکده مطالعات روابط بین ‌الملل گفت: با این که سیاست خارجی عربستان در سطح منطقه‌ و بین‌ الملل دچار چالش‌ و بحران‌ است اما عربستان توانسته است در سطح شبه‌ جزیره هژمونی خود را حفظ کند و عربستان برای حفظ این هژمونی  به تحولات یمن با حساسیت خاصی نگاه می کند.

 

این پژوهشگر حوزه خلیج فارس ادامه داد: رفتار سیاست خارجی عربستان در شبه جزیره طوری است که به هیچ کشور خارجی اجازه قدرت نمایی نمی دهد و سعودی ‌ها می‌کوشند تا هژمونی عربستان تحت‌الشعاع قدرت دیگری قرار نگیرد و رقیبی برای ریاض به وجود نیاید.

 

کرمی درباره تاریخچه روابط بین عربستان و یمن بیان کرد: در سال 1934 میلادی عربستان سه استان یمن را اشغال کرد و پس از آن در هر 20 سال طبق قرارداد طائف این اشغال تمدید می ‌شد.

 

وی افزود: در سال 2000 میلادی در جده این قرارداد تحکیم شد و بعدها با حمله نظامی زمینه‌ های نفوذ در یمن بیشتر شد.

 

کارشناس ارشد حوزه خلیج فارس با اشاره به این که پس از وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی آن، عربستان رقابت شدیدی با دولت شیعه ایران پیدا کرده است، یادآور شد: پس از تحولات اخیر در کشورهای منطقه همچون یمن، بحرین، سوریه، لبنان و عراق و نیز بیداری اسلامی این رقابت در  شدید‌ترین وضعیت قرار گرفته است.

 

کرمی پایگاه‌ القاعده را در شبه‌ جزیره عربی در عربستان و یمن دانست و تصریح کرد: همه این مسأله را می دانند و گروهک تروریستی که در یمن اقدام به رفتارهای خشونت آمیز می کند، از عربستان به پا خاسته است.

 

وی درباره مقایسه بین دولت یمن و عربستان اظهار داشت: یمن دارای دولتی ضعیف و جامعه‌ مردمی قوی است در حالی که عربستان سعودی دارای دولتی قوی و جامعه‌ و پایگاه مردمی ضعیفی است و این مسئله باعث چالش‌های زیادی بین مردم یمن و عربستان شده است .

 

این کارشناس استحکام اقتصادی سعودی ها را عامل نفوذ عربستان در یمن دانست و افزود: اگر یمن دچار مشکلات اقتصادی نبود، نفوذ سعودی‌ ها به این آسانی نبود اما از سوی دیگر شکاف ‌ها و مشکلات اقتصادی در یمن باعث شده یک میلیون کارگر یمنی در عربستان مشغول کار و زندگی باشند.

 

وی افزود: آمار بالای حضور کارگران یمنی در عربستان باعث نگرانی سعودی ‌ها شده است و دولت سعودی تلاش می‌کند این آمار را کاهش دهد تا مشکلات امنیتی ‌شان کمتر شود.

 

کرمی با بیان این که حجم شرکت‌کنندگان در اعتراضات یمن، قدرت‌ های بین ‌المللی و منطقه ‌ای را به این نتیجه می رساند که نمی‌توان انقلابیون یمن را کنترل و مدیریت کرد، اظهار داشت: قدرت ‌های بین ‌المللی و منطقه ‌ای می ‌کوشند فشارهای مختلفی بر انصار‌الله وارد کنند و در این راستا تلاش امیر قطر برای قرار دادن شیعیان یمن در لیست گروه های تروریستی شورای امنیت و اقداماتی از این قبیل مشهود است.

 

این کارشناس با اشاره به حصار امنیتی که عربستان سعودی با خرید خانه یمنی ها در اطراف مرز عربستان و یمن ایجاد کرده است، ابراز داشت: ریاض می‌کوشد با ایجاد حصارهای امنیتی، همراه با نصب دوربین ‌های دید در شب مانع از ورود گروه های القاعده، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان و شیعیان و حوثی‌ها به عربستان شود.

 

کرمی سفر حسین امیر عبداللهیان به عربستان و دیدار‌های محمد‌جواد ظریف با سعود ‌الفیصل را در راستای تفاهم در مسایل منطقه دانست و خاطرنشان کرد: اگر در سطح رویدادهای منطقه، تفاهم‌ های غیرمستقیمی بین ایران و عربستان صورت پذیرد، یمن و تحولات آن مهمترین بخش این تفاهم می‌تواند باشد./805/پ202/ب4

ارسال نظرات