۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۲۳۴۶۱
آیت‌الله وحید خراسانی:

فهم قرآن بواسطه حدیث محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر این‌که فهم قرآن بواسطه حدیث محقق می‌شود، گفت: قرآن را باید از اهل آن آموخت.
آيت الله وحيد خراساني درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت‌ آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت.

 

وی در تفسیر آیه «وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»، گفت: در آیات فراوانی از کلمه تقدیر و قَدر استفاده و به اهمیت آن اشاره شده است.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: خداوند بعد از همه آیات سوره قدر را نازل کرد و در آن لیلة القدر و شب تقدیر و قَدر را قرار داد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه «الله یَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ کُلُّ أُنثَی وَمَا تَغِیضُ الأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَکُلُّ شَیْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ»، ابراز کرد: کمال معرفت و نهایت حکمت در فهم دو کلمه کل شیء و مقدار است.

 

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر این‌که فهم قرآن بواسطه حدیث محقق می‌شود، اظهار کرد: جمع بین قرآن و حدیث همانند جمع شمس و قمر است و قرآن را باید از اهل آن آموخت.

 

مفسر برجسته قرآن در ادامه با استناد به روایاتی به عظمت طلوع و غروب خورشید اشاره کرد و گفت: خداوند در طلوع و غروب خورشید بین نفی و اثبات جمع کرده و اگر هر یک از این دو نبودند امر عالم باطل می‌شد.

 

وی بیان کرد: امام صادق(ع) به مفضل فرمودند:‌ در دو کلمه طلوع و غروب خورشید فکر کن و ببین که خداوند در این دو چه کرده است؛ اگر کسی کلام امام(ع) را متوجه شود، می‌فهمد که تمام درجات بهشت به سرچشمه طلوع آفتاب منتهی می‌شود.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که در کلمات معصومان(ع) باید فکر کرد و آنها را فهمید، افزود: امام صادق(ع) به مفضل فرمودند که در طلوع خورشید تفکر و در غروب آن تأمل کن.

 

استاد درس خارج حوزه علیمه قم با اشاره به عبارت «فَصَارَ النُّورُ وَ الظُّلْمَةُ مَعَ تَضَادِّهِمَا مُنْقَادَیْنِ مُتَظَاهِرَیْنِ عَلَى مَا فِیهِ صَلَاحُ الْعَالَمِ وَ قِوَامُهُ»، بیان کرد: نور و ظلمت ضدین هستند اما خداوند هر دو ضد را با هم توأم کرده است و خداوند به وسیله این دو ضد صلاح و قوام عالم را به وجود آورده است./927/پ202/ج

ارسال نظرات