فیلم سقوط کاخ سفید نقد و بررسی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالله امانیان، کارشناس سینما روز گذشته در سلسله نشستهای «هنر متعالی» در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که به نقد و بررسی آثار سینمای جهان میپردازد، به نقد و بررسی «White House Down» پرداخت.
این فیلم محصول سال 2013 آمریکا به کارگردانی یک یهودی است که در آن با استفاده از جریان سازی هیجانی و القاء غیرمستقیم مفهوم، سعی در بیان اهداف خود دارد.
عبدالله امانیان در این نشست، هدف از ساخت یک فیلم را سیاسی یا فرهنگی دانست و گفت: تخریب یا تضعیف ارزشها، اعتقادات و هنجارهای اجتماعی مردم یک منطقه میتواند در دسته اهداف فرهنگی قرار گیرد.
وی به بیان مراحل راهبردی و هدفگذاری یک فیلم اشاره کرد و افزود: طراحی، اجرا و پیادهسازی و نتیجهگیری، مراحل سهگانه ساخت یک فیلم است که توسط طراحان و ایده پردازان، طراحی، بهوسیله سینماگران به مرحله اجرا رسیده و پسازآن با مشاهده مخاطب، اثر خود را بر آنان میگذارد.
این کارشناس سینما به تحلیل این فیلم پرداخت و اظهار کرد: در این فیلم با یک مقوله جدی بهنوعی شوخی شده است، نفوذ به کاخ سفید که امنترین نقطه جهان به شمار میرود به اینگونه که تعداد افراد زیادی وارد محیط کاخ سفید شوند و یک فرد بهتنهایی ناجی آن شود، مقداری بهدوراز واقعیت است.
استفاده از هیجان برای نفوذ در مخاطب
وی به اهداف ساخت این فیلم اشاره کرد و عنوان داشت: این فیلم، شکل غیرمستقیم انتقال اهداف را بهخوبی ارائه کرده به این صورت که در قالب یک موضوع جزئی و تلاش یک مأمور معمولی برای اصلاح رابطه خود و فرزندش او را وارد کاخ سفید کرده و خود نیز تلاش دارد تا بهعنوان مأمور مخفی رئیسجمهور عمل کند؛ کارگردان از این راه برای ورود به یک سری مباحث جدی سیاسی استفادهشده است.
بیگناه جلوه دادن آمریکا
امانیان، به جامعه مخاطب این فیلم اشاره کرد و بیان داشت: هدف اصلی این فیلم، تأثیرگذاری بر مردم خاورمیانه و بهخصوص مردم ایران و در مرحله دوم مردم آمریکاست، ازآنجاییکه سوژههای این فیلم از جانب رئیسجمهور آمریکا ارائه میشود این بحث را القا میکند که اعزام نیروها به عراق و افغانستان به خواست رئیسجمهور نیست و فشارهایی از بیرون بر او وارد میشود که باعث وقوع این حوادث بوده است.
وی، هدف دیگر ساخت این فیلم را تلاش برای نشان دادن آمریکا بهعنوان یک کشور آزاد و مبتنی بر دموکراسی عنوان کرد و ابراز داشت: نمای آغاز و پایان این فیلم با نمای یادبود «آبراهام لینکلن» که رئیسجمهور شاخصی در امریکا به شمار میرود همراه است؛ او اولین رئیسجمهور جمهوریخواه آمریکا است، جنگهای داخلی را پایان داد و تبعیض نژاد در آمریکا را از بین برد.
این کارشناس سینما به تأکید کارگردان بر این شخصیت اشاره کرد و ادامه داد: حتی در نمای دیگری از فیلم دیده میشود که ساعت آبراهام لینکلن که در اختیار رئیسجمهور آمریکا قرار دارد جان او را نجات میدهد؛ بهنوعی میتوان گفت این فیلم، تلاش بسیاری بر تمجید از شخصیت آبراهام لینکلن انجام داده است.
القای آزادی در آمریکا
وی به القای آزادی خبرنگاران در آمریکا اشاره و تصریح کرد: حضور آزادانه خبرنگاران در محیط کاخ سفید که مشغول تهیه گزارش هستند و حضور یک مرد از هند در نمایی از فیلم بهعنوان یک راننده تاکسی که بهراحتی میتواند در این کشور کار کند علاوه بر نمایش آزادی برای اقشار مختلف در آمریکا، این موضوع را منتقل میکند که مردم آسیا و خاورمیانه بهراحتی میتوانند در این کشور فعالیت کنند و آمریکا با این مردم هیچ مشکلی ندارد.
امانیان اضافه کرد: القا این موضوع که تنها آمریکا بهعنوان ابرقدرت جهان میتواند صلح و امنیت را در جهان برقرار کند، دیگر هدف این فیلم است که در نمایی از این فیلم میبینیم رئیسجمهور آمریکا میخواهد در خاورمیانه صلح ایجاد کند و میگویند جنگ و مشکل در خاورمیانه را ما باید حل کنیم.
نمایش ایران بهعنوان کشور مخالف صلح و محور ناآرامیهای منطقه
وی، به دیالوگ رییسجمهور آمریکا در بخش دیگری از فیلم اشاره کرد و گفت: در قسمتی از فیلم، رییسجمهور آمریکا میگوید: «دولت آمریکا تا جایی که بتواند خواهان صلح و آرامش برای تمام جهانیان حتی ایران است» و در قسمت دیگری از فیلم که نشاندهنده تأسف او از مرگ فرزندش در جریان یک عملیات نظامی در خاورمیانه است، میگوید«بیایید به جهان نشان دهیم که خودکار قویتر از شمشیر است» را به کار میبرد، یعنی دولتمردان و رییسجمهور آمریکا به دنبال آغاز جنگ نیستند.
این کارشناس سینما افزود: در بخشی از فیلم به ارتباط ایران و آمریکا اشاره دارد که رئیسجمهور آمریکا پیشنهاد دیپلماسی را به ایران ارائه کرده و نکته جالبتوجه این است که این فیلم پیش از حضور رئیسجمهور ایران و طرح موضوع گفتوگوی تلفنی رئیسجمهور ایران و آمریکا اکران شده اما در آن به این موضوع اشارهشده است.
وی به صحنههای پایانی این فیلم اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از فیلم به مکالمه یکی از مقامات آمریکا و رئیسجمهور این کشور اشاره دارد که در این مکالمه تأکید میشود ما با هیچ کشوری بهجز خاورمیانه مشکلی نداریم و در این جریان یا ما باید بمانیم و یا آنها؛ برای القای اینکه مشکل اصلی آمریکا با چه کشوری است، در بخش بعدی این گفتوگو، نقشه خاورمیانه که در مرکز آن کشور ایران قرار دارد به نمایش درمیآید؛ درواقع، محور این مشکلات را ایران معرفی میکند./9315/پ202/ب5