۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۲۲۲۴۸۷
همزمان با آخرین شب ذی القعده صورت گرفت؛

امامزاده های خراسان شمالی میزبان سوگواران جوادالائمه

خبرگزاری رسا ـ همزمان با آخرین شب ذی القعده و سالگرد شهادت امام محمدتقی جوادالائمه(ع)، مراسم سوگواری نهمین اختر آسمان امامت و ولایت در امامزاده های شاخص استان خراسان شمالی برگزار شد.
مراسم عزاداري شب شهادت امام جواد (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،در سالگرد شهادت امام محمدتقی جوادالائمه(ع)، مراسم های عزاداری و سوگواری شهادت نهمین امام شیعیان و فرزند امام رضا(ع) با حضور مردم و مسؤولان در امامزاده های شاخص شهرستان های خراسان شمالی برگزار شد.


مراسم سوگواری نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت دیشب در 9 امامزاده شاخص استان بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار و در آنها برنامه هایی چون سخنرانی روحانیان و سخنرانان مذهبی، مداحی و مرثیه سرایی، قرائت دعای کمیل توسط ذاکران خاندان عصمت و طهارت(ع) و ... اجرا شد.


محوری ترین مراسم عزاداری شهادت امام محمدتقی جوادالائمه(ع) در خراسان شمالی در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) و عموی امام جواد(ع) با سخنرانی حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی برگزار شد.


افزون بر حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر ارشد امام رضا(ع)، مراسم سالگرد شهادت نهمین امام شیعیان در امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان از نوادگان حضرت امام جعفرصادق(ع)، امامزاده محمد(ع) دلاور آشخانه، امامزاده سیدجعفر(ع) اسفراین، امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت فاروج، امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست شهرستان جاجرم و چند امامزاده شاخص دیگر شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی نیز برگزار شد.


حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در این مراسم با اشاره به تلاش های حضرت جوادالائمه(ع) برای دفاع از شریعت محمدی، اظهار داشت: نهمین امام شیعیان با برگزاری جلسات و مناظره های علمی و پاسخ گویی عالمانه به سؤالات و شبهات، امامت خود را به اثبات رسانده و شبهات و سؤالات موجود را نیز جواب می دادند.


وی اضافه کرد: علم و محبوبیت امام جواد(ع) در بین مردم سبب شد تا دشمنان و حاکمان ظالم عباسی که وجود ایشان را خطری بزرگ برای حکومت خود می دانستند؛ برای شهادت امام جواد(ع) دسیسه چینی و توطئه کنند.


حجت الاسلام سهرابی با بیان این که حکام ظلم و جور امامت را بعد از امام رضا(ع) منقطع می دانستند اما اقدامات حضرت جوادالائمه(ع) نقشه های شوم آنها را ناکام گذاشت، افزود: امام نهم شیعیان با علم و عصمتی که از جانب باری تعالی دریافت کرده بود؛ به سؤالات و شبهات قبل از وقوع پاسخ می داد و به این ترتیب بسیاری از شبهات مسیر امامت و ولایت را برطرف ساخت.


وی با تأکید بر الگوگیری جوانان از سیره امام جواد(ع) و سایر ائمه معصومین، اظهار داشت: امام جواد(ع) به عنوان نخستین امام جوان؛ مناسب ترین الگو برای جوانان امروز بوده و لازم است جوانان ما آموزه های این امام همام را در زندگی خود استفاده کنند.


به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نسل امروز جوان و نوجوان کشور برای تقویت نظام اسلامی نیازمند الگوهایی مناسب هستند و در این زمینه سیره عملی و علمی امام جواد(ع) بهترین الگو به شمار می رود.


گفتنی است، در استان خراسان شمالی 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود داشته و به طور معمول در مناسبت های مذهبی در غالب امامزاده های این استان مراسمات مرتبط از سوی مردم دین مدار خراسان شمالی برگزار می شود که در سالگرد شهادت امام جواد(ع) نیز افزون بر امامزاده های شاخص فوق الذکر، دیشب مراسم های عزاداری در سایر امامزاده ها و بقاع متبرکه هم صورت گرفت.


درباره تـاریـخ شهادت نهمین امام شیعه، حضرت جوادالائمه(ع) روایات گوناکونی وارد شده؛ اما طبق مشهورترین روایات، عروج ملکوتی ایشان در آخر ماه ذى القعده سال 220 هجرى قمری بوده و در آن هنگام از سن شریف این امام تنها 25 سال و چند ماه گذشته بود./9314/پ202/ب

ارسال نظرات