۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۲۱۹۹۲
مدیر حوزه‌های علمیه:

تعلیم و تربیت اسلامی خرد را سیراب و غرائز را کنترل می کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان علت اهمیت دادن اسلام به تعلیم و تربیت گفت: نیمی از شخصیت ما را خرد و نیمی دیگر را غرائز تشکیل می‌دهد؛ برای سیراب کردن خرد به تعلیم و برای کنترل غرائض به تربیت نیاز داریم.
ديدار مدير کل و جمعي از مسؤولين آموزش و پرورش قم با مدير حوزه هاي علميه ديدار مدير کل و جمعي از مسؤولين آموزش و پرورش قم با مدير حوزه هاي علميه ديدار مدير کل و جمعي از مسؤولين آموزش و پرورش قم با مدير حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار جمعی از مدیران و معاونان آموزش و پرورش که ظهر امروز صورت گرفت به بیان اهمیت و جایگاه علم در دین مبین اسلام و بایدهای و نبایدهای تعلیم و تربیت پرداخت.

وی با بیان این‌که دین اسلام، تعلیم و فراگیری علم را مخصوص طبقه‌ای خاص نمی‌داند،‌ گفت: در شرایطی که جامعه جاهلیت علم آموزی را تنها سزاوار طبقات ویژه می‌دانست، اسلام با نگاهی عمیق و بلند ظهور کرد و ‌طلب علم را درکنار سایر عبادات، فریضه‌ای برای تمامی مسلمانان مطرح کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود: اسلام آموختن علم را برای زنان و مردان در همه طبقات جامعه واجب کرده و آن را در همه خصوصیات به ویژه از نظر خصوصیت زمانی و مکانی توسعه داده است.

وی با اشاره به روایت «اُطلِبُوا العِلمِ مِنَ المَهدِ اِلَی اللَّحد؛ از گهواره تا گور دانش بجویید» اظهار داشت: انجام هر عبادتی در اسلام همچون خواندن نماز، گرفتن روزه و رفتن به حج دارای زمان و موقعیت خاصی است اما طلب علم به قدری اهمیت دارد که دین مبین اسلام، طلب آن را در هر زمان و شرایطی لازم دانسته است.

آیت‌الله حسینی بوشهری اضافه کرد: همچنین بسیاری از عبادات اختصاص به مکان خاصی دارند همچنانکه روزه را تنها در وطن می‌توان به جای آورد اما کسب علم مشروط به مکان خاصی نیز نشده است؛ در روایاتی آمده است که برای کسب علم حتی به چین نیز مسافرت کنید.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از روایات آمده که علم، حکمت گم شده مؤمن است و به هرجا که می‌رود باید در طلب آن باشد؛ همچنین در روایتی آمده که حضرت عیسی مسیح آموختن علم را حتی از فرد باطل هم توصیه کرده است اما باید دقت داشت که دانش باطل را نپذیرفت و تنها به دنبال حرف حق بود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: در صدر اسلام زمانی که اسیری در جنگ گرفته می‌شد، می‌توانست با دانش آموزی به 10 نفر مسلمان، خویش را آزاد کرده به وطنش بازگردد.

وی با اشاره به سازکارهای رسیدن به لقاءالله از طریق آموختن علم گفت: رعایت پنج عنصر کلیدی تغذیه مناسب برای داشتن جسم سالم، اعتقاد و فکر صحیح، معنویت، ‌روان سالم و روابط اجتماعی،‌ انسان را به کمال می‌رساند و وظیفه معلم در این خصوص انتقال تفکر صحیح و تربیت روان سالم دانش‌آموزان است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به ضرورت تغذیه صحیح دانش‌آموزان به منظور تقویت جسمی آنها خاطرنشان کرد: این امر سبب می‌شود آینده‌سازان این مرز و بوم برای تفکر و اندیشه صحیح، جسمی قوی هم داشته باشند؛ همچنین از نظر معنوی هم باید تقویت خوبی صورت بگیرد و مخاطب‌شناسی به عنوان نخستین گام مد نظر باشد نه اینکه برای همگان نسخه‌ای واحد تجویز شود.

وی تصریح کرد: لازم است کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی طراحی متناسب با سن و نیازهای جامعه داشته باشند و افزون بر این معلمان هم آموزش‌های لازم را برای مواجه و تدریس دانش‌آموزان سنین مختلف بگذرانند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان علت اهمیت دادن اسلام به تعلیم و تربیت تصریح کرد: نیمی از شخصیت ما را خرد و نیمی دیگر را غرائز تشکیل می‌دهد؛ برای سیراب کردن خرد به تعلیم و برای کنترل غرائز به تربیت نیاز داریم.

وی گفت: کشورهای استعمارگر علاوه بر به راه انداختن جنگ، افراد نخبه کشورهای مقابل خود را نیز گرفته و تربیت می‌کنند تا از طریق همان افراد، تفکر و فرهنگی را به کشور مقابل تزریق کنند؛ به همین ترتیب توان کشور مقابل را ضعیف کرده و آن را به چنگ خود خواهند آورد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به بایدهای و نبایدهای تعلیم و تربیت تأکید کرد: هماهنگی تعلیم و تربیت با استعدادهای فطری افراد، استفاده درست از روش‌های نوین آموزشی، تربیت دانش‌آموز با روحیه پرسش‌گری و تعلیم بر اساس نیازهای کشور مهم‌ترین نکاتی است که معلمان و مدیران آموزش و پرورش باید رعایت کنند.

وی گفت: تربیت دانش‌آموزان همراه با تقویت روحیه نقادی و پرسش گری یکی از ضروریات جامعه امروز به شمار می‌رود و آموزش و پرورش باید این مهم را مد نظر داشته باشد.

وی عنوان داشت: علم در روایات به دو بخش مسموع «علم شنیدنی و آموختنی» و مطبوع «علمی که از وجود شخص تراوش می‌کند» تقسیم می‌شود؛ اما علم مسموع ثمربخش خواهد بود که مطبوع باشد و از طبیعت بجوشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: علم مسموع همان است که در مدارس به دانش آموزان ارائه می‌شود ولی علم مطبوع نتیجه استعدادهای درونی است که البته نوع دوم دانش با استفاده از علم مسموع به شکوفایی می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: سخت گیری آموزشی باید پژوهش محور باشد نه این‌که دانش آموز را مجبور کرد تا تنها همان چیزی که شنیده را تحویل دهد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان گفت: دشمن به دنبال تخریب فرهنگ اسلامی، تحمیل فرهنگ خود به ملت مسلمان و تسلیم آنان در برابر فرهنگ غربی است و این وظیفه آموزش و پرورش است که با تکیه به قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) دانش‌آموزان را با فرهنگ غنی اسلام هم‌آغوش کنند./997/پ202/ج

ارسال نظرات