۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۲۰۷۶۱

درد دلهای سه فیلمساز درباره جشنواره فیلم مقاومت

خبرگزاری رسا- ورزی کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون می گوید: باید اهمیت جشنواره مقاومت به اهمیت جشنواره فجر برسد .به عقیده من چون این استعداد در آن است باید باشکوه برگزار شود و وزارت ارشاد به این جشنواره نگاه ویژه داشته باشد.
ورزي اطيابي و...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سه تن از کارگردانان متعهد و ارزشی سینمای ایران با اشاره به موقعیت خاص جشنواره فیلم مقاومت خواستار توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این محفل هنری و ارزشی شدند. 

 

محمدرضا ورزی: این فیلم در کنار مقام شامخ مفقودالاثر به اهمیت پدر هم می پردازد

این کارگردان گفت: داستان فیلم قصه عشق پدرم در تجلیل از مقام پدر است، از آنجایی که شخصیت پدر در سینمای ایران همواره  مهجور  بوده، به گونه ای که برای تطهیر کردن شخصیت مادر  یا پدر را آدم بده یا معتاد نشان می دهند. اما همه می دانیم که پدر همان قدرمقامش  ارزشمند است که مادر.

 

محمدرضا ورزی کارگردان فیلم«قصه عشق پدرم» درباره این‌که چه بخش از فیلمش در جشنواره دیده خواهد شد گفت: من در این مورد نمی توانم نظری داشته باشم. اما به عنوان کارگردان یک اثر می توانم بگویم که بازیگران این فیلم بسیار برای نقش هایشان زحمت کشیدند. مصطفی زمانی، محمدرضا شریفی نیا، بهنوش طباطبایی، چنگیز جلیلوند، امیر یل ارجمند و مهراوه شریفی نیا همگی در نقش هایشان خوب ظاهر شدند.

 

این کارگردان افزود: داستان فیلم قصه عشق پدرم در تجلیل از مقام پدر است، از آنجاییکه شخصیت پدر در سینمای ایران همواره  مهجور  بوده، به گونه ای که برای تطهیر کردن شخصیت مادر  یا پدر را آدم بده یا معتاد نشان می دهند. اما همه می دانیم که پدر همان قدرمقامش  ارزشمند است که مادر.

 

وی با اشاره به این موضوع که قران کریم به یک اندازه ازمقام پدر و مادر یاد و تجلیل کرده گفت:  مضاف بر اینکه در این فیلم به مقام شامخ و ارزشمند مفقودالاثرا نیز پرداخته می شود . همه می دانیم که خانواده های این عزیزان چه زجری متحمل هستند. خانواده های شهدا حداقل اینکه برای پاسخگویی به نیاز روحی خود بر مزار عزیزان خود حاضر می شوند. اما خانواده های مفقود الاثر اصلا نمی دانند فرزندانشان زنده هستند یا نه ؟ در واقع این عزیزان به نوعی  شهدای گمنام هستند . ما در این فیلم در کنار مقام پدر به این زحمت کشان جنگ هم پرداختیم.

 

وی ادامه داد: من در یک حال خاصی بودم که فیلم نامه این فیلم را نوشتم.زمان زیارت خانه خدا طی 40 روز   50 درصد آن را در مدینه و 50 درصد دیگر آن در مکه نوشتم. درواقع سیناپس اولیه کار را در این زمان نوشتم .به اعتقاد من همیشه  یک چنین روحیه و احوال  خاصی  به آدم داده نمی شود  و وقتی من به این حال رسیدم از آن استفاده کردم.

 

ورزی در ادامه در مورد وضعیت  سینمای دفاع مقدس ایران  گفت: به اعتقاد من برخی آثار در سینمای  سینمای دفاع مقدس  هستند همچون بسیاری از کارهای آقای ابراهیم حاتمی کیا که جزو سرمایه ملی ایران به حساب می آیند.من به شخصه طرفدار ویژه کارهای ایشان هستم از آژانس شیشه ای گرفته تا فیلم چ برای من این نوع سینمای ایشان فوق العاده و جذاب است. به نظر من آقای حاتمی کیا آبروی سینمای ایران هستند. و همینطور مرحوم ملا قلی پور   که واقعا کارهای فاخر و ارزشمندی برای سینمای ایران ساختند و این چنین افراد را ما می توانیم شرف و آبروی سینمای ایران بدانیم.

 

وی با ابیان اینکه کارگردان هایی هم بودند که بسیار کم در این ژانر کار کردند  اما خوب در خشیدند گفت: اما به عقیده من این تعداد کارهای انجام شده برای سینمای دفاع مقدس کافی نیست. دفاع مقدس ما  به عقیده من در فرهنگ سازی بسیار نقش داشته . این درست است که جنگ  پدیده ای بد است اما هشت سال دفاع مقدس ما در مرحله اول دانشگاه انسان سازی بود و بعد جنگ. به عقیده من دفاع مقدس ما از همان ابتدا تا به امروز تاثیرات بسیار مطلوب فرهنگی  در جامعه  ما داشته و دارد.

 

این کارگردان همچنین در مورد سالانه شدن جشنواره فیلم دفاع مقدس گفت: باید  اهمیت جشنواره مقاومت به اهمیت جشنواره فجر برسد نه اینکه اهمیت ندارد ، به عقیده من چون این استعداد در ان است باید باشکوه برگزار شود و وزارت ارشاد به این جشنواره نگاه ویژه داشته باشد.

 

 روح ا... سهرابی: جشنواره مقاومت قابل مقایسه با جشنواره های دیگر نیست

سهرابی گفت:جشنواره مقاومت هم  در قدمت برگزاری و هم در قدرت و هم در جریان سازی نظم و انتظام داشته و انصافا قابل مقایسه با دیگر جشنواره های موضوعی نیست.

 روح ا... سهرابی کارگردان فیلم «خاکستر و برف»معتقد است:امسال تعداد کیفیت بالای فیلم ها در بخش مسابقه زیاد است و بدون تعارف باید گفت که فیلم های مهم و تاثیر گذاری در جشنواره مقاومت حضور دارند و این مسئله رقابت را برای همه فیلم ها در همه بخش ها حساس کرده.

 

وی در خصوص اینکه فیلمش در چه بخش از جشنواره فیلم مقاومت می درخشد گفت: برای ساخت فیلم خاکستر و برف دوستان زحمات زیادی کشیدند ، من فکر می کنم در بحث بازیگر زن و مرد یعنی آقای کامبیز دیرباز و قربان نجفی و خانوم میترا حجار این فیلم حرفی برای گفتن دارد و این بخش از فیلم قابل بحث و تامل است. اما در مورد ساختار و کارگردانی داورها باید نظر دهند ،این اولین کار سینمایی من و تجربه اول فیلمسازی من است که در بخش مسابقه در کنار فیلمسازا ن بزرگ قرار گرفت. خیلی  قصد ندارم متوقعانه صحبت کنم اما همه تلاشمان را کردیم تا به بهترین نحو کار را ارائه دهیم .

 

سهرابی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه از جایگاه فیلمساز اگر بخواهیم جشنواره را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگویم که جشنواره مقاومت تنها جشنواره مهم موضوعی کشور حتی منطقه به حساب می آید گفت:جشنواره مقاومت هم  در قدمت برگزاری و هم در قدرت و هم در جریان سازی نظم و انتظام داشته و انصافا قابل مقایسه با دیگر جشنواره های موضوعی نیست. البته  دیدگاه جشنواره فجر با مقاومت متفاوت  واهداف جدا گانه  ای هم دارند .

 

این کارگردان همچنین با بیان اینکه قطعا جشنواره فیلم مقاومت با نقطه مطلوب خود فاصله زیادی دارد در خصوص سالانه برگزار شدن این جشنواره گفت: هر ساله برگزار شدن جشنواره یک حسن و یک عیب دارد. حسن بزرگ آن این است که از فضای سینما و جریان سازی دور نمی ماند و این جشنواره می تواند مداوم و  سالانه فیلم های خوب را رصد کند . اماعیب برگزاری جشنواره در هر سال این است که چون تولید ات دفاع مقدس ما زیاد نیست ، این مسئله می تواند به کیفیت برگزاری جشنواره آسیب بزند. اگر سالانه تولید برای سینمای دفاع مقدس نداشته باشیم این مسئله باعث می شود مخاطب  از کلیت جشنواره  رویگردان شود . اما اگر تولیدات در ژانر مقاومت به جد  و پیوسته و مداوم صورت بگیرد  و رونمایی تولیدات برای اولین بار در جشنواره مقاومت باشد این باعث می شود جشنواره تاثیر گذار و جریان سازعمل کند.مخاطبان از جشنواره استقبال می کنند چرا که می آیند  برای اولین بار فیلم را در این جشنواره ببینند.

 

مسعود اطیابی: جشنواره مقاومت بعد از جشنواره فجر پر اهمیت ترین جشنواره  ایران است

اطیابی گفت:برای اینکه این فیلم در  کشور دیگر با هزینه پایین ساخته شود بسیار سختی کشیدم خون جگر خوردم و تهیه کننده را بسیار اذیت کردم . این بخش از تولید فیلمم را کسی نمی بیند .همه فکر می کنند با خیالی راحت کارگردان روی صندلی نشسته و در کشور دیگر این فیلم را ساخته است.

 

مسعود اطیابی در خصوص اینکه فیلمش در چه بخشی از بخش مسابقه جشنواره مقاومت می درخشد گفت: همواره ماند ه ام که با این سوال چگونه برخورد کنم، من به شخصه فیلمم  را لایق و شایسته تقدیر در بیشتر بخش ها می دانم اما اگر  این تعریف را از فیلمم کنم همکاران بر من خرده می گیرند و می گویند دچار خودستایی شده ، اگر هم متواضعانه برخورد کنم و چیزی نگویم متاسفانه این شائبه بوجود می آید که فلانی از فیلمش هیچ دفاعی نمی کند و یا شاید جای دفاعی ندارد.اما به واقع مسئله این است که جایی که حب و بغض در آن نقش نداشته باشد و داورها به فیلم ها نگاه حرفه ای داشته باشند قطعا بدانید فیلمی باارزش با ابعاد کیفی رتبه نخست را کسب می کند. اما جشنواره ای که در آن سیاست و بعضا  نگاه دورنگی وجود داشته باشد آثار خوب و باارزش دیده نمی شود  و از آنها قدر دانی نمی شود. اگر من پاسخ روشنی به سوال شما نمی دهم دلیل بر نالایق بودن فیلمم نیست. به نظر من همینکه فیلمم توسط هیات انتخاب به بخش مسابقه راه پیدا کرده یعنی شایستگی دارد.

 

او ادامه داد: برای اینکه این فیلم در  کشور دیگر با هزینه پایین ساخته شود بسیار سختی کشیدم خون جگر خوردم و تهیه کننده را بسیار اذیت کردم . این بخش از تولید فیلمم را کسی نمی بیند .همه فکر می کنند با خیالی راحت کارگردان روی صندلی نشسته و در کشور دیگر این فیلم را ساخته است . باید بگویم این فیلم در شرایط بحرانی طی 7 سفری که به افغانستان داشتم آن هم در شرایطی که همه کسانی که فیلم درباره افغانستان ساختند در ایران  صحنه های مربوط به فیلمشان را بازسازی کردند. اینها بخشی از سختی کار است که متاسفانه دیده نمی شود . 

 

وی در خصوص داوری ها توضیح داد: ترکیب داوران و حتی اینکه داورها در چه ساعتی فیلم را می بینند در کسب رتبه فیلمم نقش دارد. خودم که در چند جشنواره داور بودم همیشه روی نظر و رایی که می دادم دقت و رجوع داشتم تا مبادا اشتباه نظری یا نکته ای را بگویم!

 

اطیابی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه کسب رتبه در جشنواره مقاومت هم برای من و هم برای همکارانم مفید و ارزشمند است گفت: به لحاظ موضوعی جشنواره فیلم مقاومت بعد از جشنواره فیلم فجر پر اهمیت ترین جشنواره است . حتی می توانم بگویم از جشنواره فجر هم اهمیتش بیشتر است. چراکه جشنواره فجر از نمایش موضوعاتی که مربوط به انقلاب است فاصله زیاد گرفته و تبدیل به جشنواره دست چندم  جشنواره غربی شده است. تنها به دلیل اینکه جشنواره  ملی است برایمان اهمیت دارد. اما انچه که با انقلاب و مضامین انقلاب  و دفاع مقدس ما همخوانی دارد جشنواره مقاومت است. باید و لازم است در بین جشنواره های معتبر جایگاهش را پیدا کند البته برای جشنواره فجر هم یک چنین آرزویی داریم که متاسفانه مسیر منحرف را پیش گرفته و از اصالت خودش به دور است و تبدیل به جشنواره دست چندم شده. که نه در داخل و نه خارج از کشور ارزش و اعتباری ندارد.

 

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص سالانه شدن این جشنواره گفت: به عقیده من فستیوال مقاومت باید هر سال آمال و آرزوهای بسیاری از فیلمسازان دنیا باشد که آزاد اندیشند و چشم به جشنواره های غربی دیگری ندارند. قطعا اگر جشنواره در زمینه داخلی هم بتواند تولیداتی داشته باشد که از ان در زمان برگزاری رونمایی کند می تواند بر اعتبار خود بیفزاید و هر سال با قدرت برگزار شود.

 

اعلام جزئیاتی از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در سراسر کشور

برگزاری 15 روزه جشنواره فیلم مقاومت در 31 استان

 

مدیر امور استا‌ن‌های جشنواره فیلم مقاومت، جزئیاتی را از نحوه برگزاری این رویداد گسترده‌ی فرهنگی – سینمایی در 31 استان کشور بیان کرد. علیرضا عاقل‌زاده مدیر امور استان های جشنواره درباره زمان‌بندی برگزاری این رویداد در استان‌های مختلف بیان کرد: اجرای برنامه‌های جشنواره از اول تا 15 مهرماه به تناوب انجام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: معمولا روال اینگونه است که برنامه‌های سطح شهر، توسط سازمان بسیج هنرمندان برنامه‌ریزی و از اول تا هفتم مهرماه برگزار می‌شود. همچنین حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی به دلیل آنکه در روزهای اول مهر درگیر آماده‌سازی فضای آموزشی هستند، برنامه‌های خود را از هفتم تا پانزدهم مهرماه برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

مدیر امور استان‌های جشنواره فیلم مقاومت همچنین با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان استانی بتوانند برنامه‌های خود را منظم و آنطور که اعلام کرده‌اند، برگزار کنند گفت: ما 14 باکس از فیلم‌های جشنواره را در اختیار میزبانان استانی قرار داده‌ایم تا آن‌ها به انتخاب خود، بتوانند فیلم‌های موردنظرشان را برای مخاطبان به نمایش بگذارند اما طبیعی است که به دلیل زمان کوتاه نمایش‌های استانی، اکران تمامی فیلم‌ها ممکن نیست.

 

علیرضا عاقل‌زاده توضیح داد: مسئولان هر استان، جشنواره را در سه یا چهار روز برگزار می‌کنند و می‌توانند حداقل روزی دو و حداکثر سه سانس نمایش فیلم داشته باشند. همچنین هر استان بر اساس تصمیم‌گیری مسئولانش، رأسا مهمان‌هایی را در زمان برگزاری دعوت خواهد کرد.

 

وی همچنین بیان آماری از تعداد شهرهایی که افتتاحیه و اختتامیه مجزا برای این دوره از جشنواره فیلم مقاومت برگزار می‌کنند را به روزهای آتی موکول کرد. بر اساس اعلام امور استان‎های جشنواره فیلم مقاومت و بر اساس بررسی نتایج گزارش‌های ناظرین از توانمندی‌های استان‌ها، تعداد نقاط میزبان این رویداد بزرگ به 1600 نقطه در 31 استان کشور افزایش یافته است.

 

مستند«ژین»با موضوع اقتصاد مقاومتی در جشنواره مقاومت

مستند «ژین»؛ داستان مرغ‌فروشی که کارخانه‌دار شد؛ به کارگردانی هوشنگ میرزایی از مستندسازان کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی در سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت حضور دارد. فیلم مستند ژین ساخته هوشنگ میرزایی به بخش مسابقه اصلی فیلم های مستند سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت راه پیدا کرد.


کسی واقعا فکر نمی کرد که تولد یک جوجه و دو هزار تومان سرمایه و یک موتور سیکلت بتواند روزی سرنوشت یک منطقه محروم را تغییر دهد. رضا سواری که در سال 61 با دو هزار تومان پول و یک قفس خالی و یک موتورسیکلت کار مرغ فروشی را در سطح کوره های آجرپزی و روستاهای مهاباد آغاز کرد با پشتکار و جهاد اقتصادی و کوشش و تلاشش توانسته بیشتر از 300 عنوان جایزه و افتخار در سطح بین اللملی و داخل کشور بدست بیاورد و به عنوان یکی از کارآفرین نان بر تر و نخبه اقتصادی کشور و مرغدار و کشاورز نمونه از دست همه روسای جمهور کشور و وزراء و مقامات بلند پایه لوح و مدال افتخار دریافت نماید.


رضا سواری توانسته است با ایجاد اشتغال برای بیش از 300 خانواده آن ها را تحت پوشش بیمه خود قرار دهد و برای همه آن ها آپارتمان سازی کند. او که روزی با درآمد مرغ فروشی اش توانسته بود فقط یک مرغداری ساده در یکی از روستاهای مهاباد خریداری نماید در حال حاضر بیست واحد پیشرفته مرغداری صنعتی و مطابق با استانداردهای جهانی دارد و چندین بار مرغدار نمونه کشوری و جهان گردیده است. او همچنین توانسته است در جوار مرغداری ها باغ میوه ایجاد نماید و ده ها هکتار از اراضی خشک و بی حاصل مهاباد را زیر کشت انواع درختان میوه با آبیاری قطره ای ببرد و محصولات میوه اش را نیز که اغلب آلبالو و گیلاس و زرد آلو هست به خارج از کشور صادر نماید.


رضا سواری با احداث کارخانه های خوراک دام و جوجه کشی توانسته ده ها جوان بیکار دیگر را به استخدام خود در آورد و با ایجاد کشتارگاه مرغ بخش زیادی از جوانان بیکار مهابادی را نیز به استخدام خود در بیاورد. او برای اینکه گذشته خود را فراموش نکند در ورودی کارخانه خوراک دام و در یک ویترین شیشه ای بزرگ موتور سیکلت و قفسه و ترازویش را قرار داده تا دچار غرور و تکبر نشود و یادش بیاید که روزی که یک مرغ فروش دوره گرد بوده است.


رضا سواری همچنین توانسته تا حالا ده ها زندانی و بدهکار مالی زندان ها را آزاد و بخشی از درآمدش را صرف کمک به نیازمندان کند. او هربار یک وانت پر از مرغ و تخم مرغ را به روستای بیماران جذامی مهاباد می برد و مرغ ها و تخم مرغ ها را بین آن ها تقسیم می کند. حسن سیدی پریشان تصویربردار و جعفر علیان نسب صدابردار فیلم کوتاه مستند ژین هستند و لاهوک لطیف موسیقی این مستند کوتاه را ساخته است. هوشنگ میرزایی با این فیلم توانست جایزه بهترین مستند با موضوع اقتصاد دانش بنیان را در جشنواره فیلم کوتاه تولید ملی اصفهان بخود اختصا دهد و همچنین این فیلم در جشنواره فیلم کوتاه فیلم و عکس آذربایجان غربی نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی این جشنواره را بخود اختصاص داده است .

/1327/د101/ی

ارسال نظرات