۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۱۹۰۰۱
امام جمعه موقت قزوین:

نقش دولت‌ها زمینه سازی برای ازدواج آسان جوانان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین نقش دولت‌ها را زمینه سازی برای تسهیل امر ازدواج دانست و گفت: دولت موظف است موانع ازدواج را از راه جوانان بردارد.
حجت الاسلام عبدالکريم عابديني حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره علت بالا رفتن سن ازدواج در کشور، گفت: بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به متأثر شدن جامعه از فرهنگ بیگانه یا همان مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن جامعه از سوی دشمن بر می‌گردد.

 

امام جمعه موقت قزوین در ادامه با ابراز تأسف از نفوذ تفکر منحط غربی در جامعه اسلامی ایران اظهار داشت: بی توجهی به مسأله ازدواج که سال‌ها در جوامع غربی رواج داشت پس از به بن بست رسیدن، از سوی استکبار جهانی و فرهنگ غربی در جامعه اسلامی ایرانی شیوع پیدا کرد تا به مرور همان آثار شوم خود را مانند ویروسی در کشور ایران پراکنده کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه افزود: تشریفات و تجملات و مهریه های سنگین یکی دیگر از عوامل موثر در بالا رفتن سن ازدواج در جامعه است.

 

وی با اشاره به شرایط و توقعات خاص امروزی که بازهم متأثر از فرهنگ بیگانه است بیان داشت: شرایطی همچون اصرار دختران جوان به ادامه تحصیل یا داشتن شغل و درآمد و در اولویت قرار دادن این مسائل هنگام قرارگیری در دوراهی ازدواج یا ادامه تحصیل و شغل یکی از علل شایع به تأخیر افتادن سن ازدواج در جامعه است.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین خاطرنشان کرد: البته این به معنای مخالفت با تحصیل و اشتغال بانوان نیست، چرا که در دین اسلام و فرمایشات نبی مکرم اسلام(ص) طلب علم بر هر مسلمانی چه زن و چه مرد فریضه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ازدواج منافاتی با تحصیل علم ندارد ابراز داشت: دانش و کسب مدرک تحصیلی نباید بهانه ای برای سرباز زدن از امر مهم ازدواج باشد؛ هرچند این موضوع که زنان هرچه بیشتر فکر و مطالعه و دانش و فهم داشته باشند بهتر است، مورد قبول همه می‌باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که البته هر رشته و شغلی در شأن زنان نبوده و نیازی به حضور بانوان در بعضی از عرصه ها نیست اذعان داشت: تحصیل در برخی رشته ها و حضور در بعضی از عرصه ها مانند کار در معدن شایسته زنان نبوده و اگر این خانم بتواند در اموری همچون تربیت کودک و علوم و معارف الهی و دینی و انسانی وقتش را صرف کند این علوم مسلمأ فایده بیشتری در زندگی وی خواهند داشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پاسخ به این سوال که تحدید نسل چه پیامدهایی برای جامعه خواهد داشت توضیح داد: مسأله تحدید نسل نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا توجه جامعه شناسان را به خود معطوف کرده است و امروز این نگرانی و دغدغه خاطر در جامعه اسلامی وجود دارد که اگر تحدید نسل در جامعه شدت یابد تبدیل به تهدیدی برای جامعه اسلامی خواهد شد.

 

تحدید نسل جامعه را به سمت پیری و فرسودگی می‌کشاند

 

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که تحدید نسل جامعه را به سمت پیری و فرسودگی و اضمحلال می‌کشاند اظهار داشت: ادامه حیات جامعه به حضور نسل جوان و با تجربه در عرصه فعالیت های مختلفی همچون کشاورزی، علم و صنعت و دانشگاه و غیره وابسته است.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین تأکید کرد: اگر نسل جامعه به محدودیت گرایش پیدا کند مطمئنأ بسیاری از مسائل مهم به انزوا کشیده شده و به تهدید واقعی و جامعه ای پیر و فرسوده و نابود شده تبدیل خواهد شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح وظیفه حوزه علمیه در مقابل مسأله تحدید نسل ابراز داشت: حوزه های علمیه وظیفه دارند مسأله تکثیر نسل و فرزندآوری را از منظر دینی مطرح کرده و اهمیت و تأکید اسلام به‌ ویژه در سنین جوانی و نشاط را برای مردم تشریح کرده و تشویق اسلامی را به گوش مردم برسانند.

 

وی در پایان نقش دولت‌ها را زمینه سازی تسهیل امر ازدواج دانست و خاطرنشان کرد: دولت موظف است موانع ازدواج را از راه جوانان برداشته و رسانه ها نیز وظیفه دارند با فعالیت در این حوزه افزون بر در جریان قرار دادن مردم نسبت به آموزه های دینی، خطرات تحدید نسل را به مردم گوشزد نمایند و در کل هرکسی در هر مقامی باید نسبت به این مسأله توجه و اهتمام داشته باشد./955/ت302/ب4

ارسال نظرات