۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۱۵۷۱۸
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر، راهکار استمرار سبک زندگی اسلامی ایرانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مصباحی مقدم، ازدیاد نسل و تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیش‌تر را راهکار استمرار سبک زندگی اسلامی و ایرانی دانست و گفت: تک‌فرزندی موجب از بین رفتن هسته خانواده و بنیان خویشاوندی و عواطف انسانی می‌شود.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به ظرفیت‌ها و منابع طبیعی کشور گفت: افزایش جمعیت در ایران با مدیریت صحیح منابع موجود و توجه به چگونگی توزیع جمعیت می‌تواند به‌عنوان یک فرصت برای توسعه شناخته شود.

 

وی نرخ رشد کنونی کشور را یک و سه‌دهم درصد بیان کرد و افزود: اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت از سال 1367 به بعد منجر به کاهش مستمر باروری در دو دهه‌ گذشته شد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون نرخ جانشینی جمعیت در مقایسه با نرخ باروری از حد پایین تری برخوردار است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت ادامه و تثبیت نرخ رشد کنونی جمعیت در کشور ساختار سنی جمعیت ایران در آینده‌ای نزدیک از وضعیت مطلوب خارج‌شده و این موضوع عواقبی چون بالا رفتن آمار افراد مسن و سالخوردگی جمعیت، افزایش هزینه‌های مصرفی و رفاهی و کاهش نیروی انسانی تولیدکننده را به همراه دارد.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که ثبات و امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ارتباط نزدیکی با تثبیت هرم سنی و تعادل در ساختار جمعیتی دارد، از نیروی جوانان به‌عنوان محرک اصلی موتور اقتصادی یاد کرد و گفت: جوانان عامل تولید ثروت، شور و نشاط و خلاقیت و ابتکار در جامعه محسوب می‌شوند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشویق و توصیه پیامبر اسلام(ص) برای ازدیاد جمعیت مسلمانان اشاره و تصریح کرد: برخی سخنان پیامبر را مرتبط با دوران آغازین اسلام می‌دانند که این امر ناشی از داشتن دید کوتاه به مسائل و تأثیرپذیری از افکار وارداتی است؛ درحالی‌که مطالعات علمی جاودانه بودن رهنمودهای حضرت محمد(ص) را ثابت کرده‌اند.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این که جامعه مسلمانان باید به پیام و رهنمود پیامبر اسلام(ص) بها داده و از افزایش جمعیت هراسی نداشته باشند، گفت: امور فرهنگی و تربیتی تنها دغدغه اصلی خانواده‌ها در داشتن فرزندان بیش‌تر است.

 

این نماینده مجلس با بیان این که افزایش فرزندان تربیت آنان را تعدیل و روابط خویشاوندی و عواطف انسانی را مستحکم می‌کند، ازدیاد نسل و تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیش‌تر را راهکار استمرار سبک زندگی اسلامی و ایرانی دانست و گفت: تک‌فرزندی موجب از بین رفتن هسته خانواده و بنیان خویشاوندی و عواطف انسانی می‌شود.

 

وی به نامتوازن بودن نرخ رشد جمعیت در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: سیاست‌های تشویقی ازدیاد نسل باید با تکیه‌بر متعادل‌سازی جمعیت و با توجه به نرخ رشد هر منطقه اجرایی شود.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم، بازنگری در قوانین کنترل جمعیت و رفع موانع قانونی در اجرای طرح‌های تشویقی ازدیاد نسل را از برنامه‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد و گفت: تخفیف در مدت و شدت کار بانوان کارمند، تعریف مشاغل خانگی، تسهیل در شرایط استفاده بانوان کارمند از مرخصی زایمان و مدیریت رشد جمعیت در مناطق از جمله طرح‌های موردنظر برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت است./9457/ت302/ج

 

ارسال نظرات