۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۲۱۵۱۲۸
مدیر مسؤول فصلنامه «مشکوه» خبر داد؛

انتشار 122 شماره از نشریه مشکوه

خبرگزاری رسا ـ صد و بیست و دومین شماره فصلنامه «مشکوه» در سی و دومین سال شروع به‌کار خود از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.
نشريه مشکوات

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی مدیر مسؤول فصلنامه «مشکوه» با بیان این خبر گفت: «مشکوه» نشریه‌ای است که دارای رتبه علمی- ترویجی به صاحب امتیازی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با گرایش «قرآن و حدیث» و «تاریخ و فرهنگ اسلامی» است و زیر نظر هیأت تحریریه، متشکل از مدیر مسؤول، مدیرعامل این بنیاد و پنج تن از استادان حوزه و دانشگاه اداره می‌شود.

 

دکتر محمد مهدی رکنی یزدی اظهارداشت: تحقیق در حوزه علوم و معارف اسلامی و ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) از اهداف مهم و رسالت فرهنگی آستان قدس رضوی به حساب می آید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده‌ی مراکز علمی- فرهنگی زیل این نهاد گذاشته شده است.


وی افزود: برای دستیابی به این مهم، نیاز وجود مجله‌ای پژوهشی برای نشر آثار و تبادل تجربیات و اطلاعات با دیگر مراکز تحقیق احساس می‌شد، از این رو فصلنامه«مشکوه» در پاییز 1361 پا به عرصه وجود نهاد.


رکنی یزدی تصریح کرد: مخاطبان اصلی این مجله دانشجویان و فرهیختگان جامعه به‌ویژه استادان و دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه هستند و زبان نشریه «مشکوه» فارسی است.


مدیر مسؤول فصلنامه «مشکوه» اظهارداشت: پایبندی دست‌اندرکاران مجله به ارتقای شأن علمی، مستندبودن مقاله‌ها و استواری نگارش، سبب شد کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور در سال 1374 رتبه علمی- ترویجی را به فصلنامه «مشکوه» اعطا کند.


رکنی یزدی تصریح کرد: نگاهی به موسسات علمی - فرهنگی آستان قدس رضوی، نگرش علم الحدیثیِ امام علی(ع)، خاستگاه اِسناد در روایات اسلامی و سنت شفاهی یهود؛ نقدی بر مقالات هوروویتس در موضوع اسناد، چیستی فضای نزول و اثبات آن به عنوان یک اصطلاح قرآنی، روش شناسی به کارگیری قاعده سیاق در تفسیر تسنیم، بازخوانی کتاب عقل از اصول کافی، بررسی محتوایی «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم»، کتاب «فقه الامام موسی بن جعفر» در یک نگاه، گزارش نشست های گروه اقتصاد اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی در سال 1392و گلستانی همیشه خوش؛ وقف کتابخانه شخصی آیه الله استاد محمد واعظ زاده خراسانی بر بنیاد پژوهشهای اسلامی (بهمن 1392) از جمله مقالات منتشر شده در بیست و دومین نشریه مشکوه است.


وی با اشاره به گستره توزیع «مشکوه» گفت: علاوه بر داخل کشور، برای رایزنان فرهنگی خارج ایران نیز توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این مجله ارسال می‌شود. نمایش متن مقاله‌های آن از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی؛ استنادی علوم جهان اسلام، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه‌نت در شبکه جهانی اینترنت نیز قابل دسترسی است.


مدیر مسئول فصلنامه «مشکوه» گفت: گسترش روزافزون نشریات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه علوم انسانی، افزایش چشم‌گیر حجم مقالات را در پی داشته است، از این‌رو اصحاب مطبوعات برای اطلاع‌رسانی به‌هنگام وافزایش توان علمی محققان،کاهش زمان جست‌وجو و پرهیز از کارهای تکراری و موازی به مناسبت‌های مختلف، فهرست مقالاتشان را منتشر می‌کنند.


وی با اشاره به انتشار فهرست مقالات مجموعه نشریات مشکوه در خصوص نحوه تهیه فهرست موضوعی مقاله‌های«مشکوه» ابرازداشت: با بررسی‌های صورت گرفته این فهرست در دو بخش تقسیم‌بندی شد که بخش نخست با محوریت«قرآن و حدیث» و بخش دوم با محوریت«تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی» پرداخته و در پایان فهرست موضوعی، مقاله‌هایی در حوزه علوم کتابداری، کتاب‌شناسی، معرفی و نقد آثار آمده است.


مدیر مسؤول فصلنامه «مشکوه»، اهتمام به نوآوری و به‌روزبودن مطالب و تاکید بر خرافه‌زدایی، عمل‌گرایی و بیان مباحث کاربردی با توجه به نیازهای علمی- فرهنگی جامعه اسلامی و نسل جوان، ایجاد فضای مساعد برای نهادینه‌کردن فرهنگ پژوهش گروهی و تأکید بر ظاهری آراسته و چشم‌انداز (به لحاظ قطع، حروف‌چینی، طراحی جلد و صفحه‌آرایی) متناسب با ضرورت‌های کنونی و هماهنگ با محتوای مجله و نوع مخاطبان را از مهم‌ترین این راهبردها و چشم‌اندازهای فصلنامه علمی – ترویجی «مشکوه» عنوان کرد./9312/د102/ب4
 

ارسال نظرات