۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۲۱۴۷۱۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:

استفاده درست از نعمت شکر عملی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که شکر به سه روش قلبی،‌ زبانی و عملی است، گفت: شکر عملی استفاده درست از نعمت است.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یک شنبه شب در ویژه برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، به بیان فرازهای دیگری از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخت.

وی شکر نعمت و هدف از شکر در دعای مکارم الاخلاق را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: هر کسی شکر نعمت به جا آورد نعمتش افزون می‌شود و هرکه کفران نعمت کند خداوند نعمت را از دست او می‌گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به فواید شکر، بیان کرد: شکر ما هیچ فایده‌ای برای خداوند ندارد و چیزی بر او افزون نمی‌کند، چون خداوند بی نیاز است و ما هرچه داریم از ناحیه پرودگار است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که شکر، اثری دارد که بازگشت به انسان می‌کند، اظهار کرد: بنده با شکرگذاری اثبات می‌کند که لایق نعمت است و در این صورت خدا به او بیشتر عنایت می‌کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: بنده‌ای که در برابر نعمت‌های الهی نا سپاسی می‌کند با زبان حال می‌گوید که خدایا من لایق این نعمت نیستم و خداوند حکیم چون روی حساب کار می کند نعمت را از فرد می‌گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که شکر به سه روش قلبی،‌ زبانی و عملی است، اظهار داشت: استفاده درست از نعمت شکر عملی است.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که آیا ما می‌توانیم شکر نعمت‌های الهی را به جا بیاوریم، ابراز کرد: با توجه به آیه «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا»،‌ انسان نمی‌تواند شکر همه نعمت‌های الهی را به جا بیاورد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر نعمت‌های خدا را بخواهیم بشماریم توانایی آنرا نداریم چه برسد به این‌که بخواهیم برای تک تک آنها خدا را شکر کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع)،‌ بیان کرد: کسی که شکر خدا کند باید شکر دومی برای این شکر به جا آورد چون خدا او را موفق کرده که شکر به جا آورد و این یک توفیق است./927/پ202/ج

ارسال نظرات