۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۱۳۸۲۷
به سوی تربیت مسجدی(5)

برخی به دلیل روحیه فردگرایی کارکرد مسجد را در عبادت منحصر می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم با بیان این که مسجد بهترین مکان برای فعالیت های فرهنگی است، اظهار داشت: نباید دستگاه های فعال در حوزه مسجد، مدیریت امام جماعت را بی اثر یا کم اثر کنند.
حجت الاسلام سعيد روحاني
حجت الاسلام سعید روحانی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون نقش مساجد در تربیت بیان داشت: در نگاه اسلامی، تربیت جایگاه ویژه ای دارد و اندیشمندان اسلامی پیرامون آن بسیار نوشته و گفته اند و این به دلیل اهمیت این مساله در نظام فکری اسلامی است به این معنا که اسلام به عنوان یک دین آسمانی تکامل اخلاقی را هدف‌گذاری کرده و این معنا بدون تربیت محقق نخواهد شد. در دین مبین اسلام انسان ها باید توسط مربی آموخته شوند و معلومات به همراه مهارت ها را فراگیرند.
 
وی اظهار داشت: تربیت به معنای مهیاکردن زمینه‌های رشد و شکوفایی انسان در ساحت های فردی و اجتماعی و در مسیر خلیفه الهی شدن است و فرهنگ را هم می توان مجموعه ای از ارزش‌ها، هنجارها، عادات و رسوم و علامت های هر جامعه بیان داشت که می تواند دینی یا غیر دینی باشد که البته فرهنگ اصیل دینی و اسلامی مطلوب ما است.
 
این فعال فرهنگی اظهار داشت: باید مشخص کنیم این برنامه های مختلفی که در عرصه فرهنگ تعریف و اجرا می شود، در عمل چه نتایجی دارد؟ منکر این واقعیت نیستم که "کار فرهنگی زمان بر است" اما ببینیم نیروهای اثرگذار انقلاب اسلامی ایران کجا تربیت شده اند؟ در مسجد و زیر نظر امام جماعت و در قالب کانون و هیأت و بسیج یا در فرهنگسراها و جشنواره و همایش ها؟
 
وی با بیان اینکه هنوز آن جایگاه ارزشمندی که امام خمینی(ره) برای مساجد ترسیم می کردند، درک نکرده ایم، اظهار داشت: مگر امام خمینی چگونه انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند؟ مگرغیر از این بود که شبکه به هم پیوسته مساجد در کل کشور با هدایت روحانیان و فعال سازی پایگاه های مردمی توانست نظام 2500 ساله ستم شاهی را سرنگون سازد؟
 
مسؤول دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجد استان قم، گفت: آنچه ما می دانیم این است که مسجد کارکردهای گوناگونی دارد که بارزترینش عبادت است یعنی نیایش یکی از ابعاد مهم مسجد است اما نباید تلقی شود که جایگاه تفکر و تعقل و تعلیم و تربیت نیست بلکه مسجد بهترین مکان برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است.
 
وی ادامه داد: کارکردهای اجتماعی همچون مشورت،دستگیری از مستمندان و ارتباط بین فردی مومنین در سایه مسجد در سیره نبوی(ص) روشن است، البته برخی به دلیل تسلط روحیه فردی تلاش می کنند تا مسجد را در امور عبادی منحصر کنند و حتی ایجاد مشوق ها و جذابیت ها برای مسجد را درست نمی دانند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در بیانی می فرمایند:«امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است» پس نباید دستگاه های فعال در حوزه مسجد این مدیریت را بی اثر یا کم اثر کنند بلکه برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که همه احساس کنند فرهنگ زیر نظر امام جماعت و با راهنمایی او در حال رقم خوردن است./909/ت302/س
ارسال نظرات