اقتصاد و فرهنگ از منظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
حجت الاسلام سیدابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه شهرکرد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، ضمن تسلیت ایام رحلت امام خمینی(ره)، با بیان این که وحدت کلمه و بحث درباره این مقوله، در بسیاری از بیانات گوهربار امام خمینی(ره) تکرار شده و مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: دیدگاه متعالی امام(ره) در خصوص وحدت کلمه، جهانشمول و بینشی فراجناحی و ملی است که مقدمه تشکیل امت اسلامی را در گستره دنیا شامل میشود؛ بهطوریکه دستیابی به وحدت اسلامی، جریانگیری تفکر توحیدی و تحقق مکتب الوهیت، زیربنای دیدگاه امامخمینی(ره) در اصلاح و توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی درسطح جهانی را تشکیل میدهد.
وی، حرکت در مسیر اعتدال و اجتناب از افراط و تفریط را بنیان تفکر امام خمینی(ره) در رهبری و حکومتداری اسلامی عنوان کرد و افزود: این بزرگمرد تاریخ، اقتصاد لجامگسیخته غرب که سود همه مسائل را توجیه میکند، نپذیرفته و خط بطلانی بر تمام مکاتب اقتصادی غربی و شرقی و اعتقادات بیاساس آنان کشید؛ بهگونهای که اقتصاد اسلامی را با هدف برقراری صلح و معنویت، پوشاندن برهنگی و سیر کردن شکم گرسنگان عالم معرفی میکند، موضوعی که مکاتب اقتصادی جهان از آن غفلت کرده و درنتیجه رو به تباهی گذاردهاند.
امام جمعه موقت شهرکرد، استراتژی امام(ره) در برقراری وحدت اسلامی و راهبرد اندیشه فرهنگی و عقیدتی حکومت اسلامی را از دو منظر قابل تأمل و تدبر دانست و افزود: در بُعد داخلی، آزادی و استقلال کشور، رفع ایادی اجانب، قطع نفوذ جنایتکاران و خیانتکاران جهان، تحقق همهجانبه احکام و شرع مقدس اسلام در جامعه و برقراری عدالت اجتماعی را میتوان برشمرد.
حجت الاسلام فاطمی ادامه داد: از دید خارجی نیز ایجاد معرفت برای رشد، برقراری صلح و آرامش در جهان، پیاده کردن اصول صحیح دموکراسی و آزادی اندیشه و غلبه مستضعفان بر مستکبران بهعنوان وعدهای که بهیقین از سوی خدا تحقق یافته و خواهد یافت، جهانبینی و نگرش توحیدی امامخمینی(ره) را در زمینه وحدت کلمه و ثبات حکومت الله برکل بشریت، دربرمیگرفت.
این مدرس حوزه و دانشگاه، نگاه امام خمینی(ره) را در باب اقتصاد نیز بسیار متعالی و عمیق توصیف کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اقتصاد را ابزاری برای سعادت اخروی و رفاه دنیوی انسان مطرح میکند؛ درحالی که اقتصاددانان سوسیالیستی و لیبرالیستی تنها از دیدگاه مادی به اقتصاد نگریسته و آن را محدود به این دنیای فانی میدانند.
وی گفت: فرهنگ از دو منظر قابل تأمل است، یکی از جایگاه هویتبخشی به جامعه و دیگری نقشی که در پیشرفت جامعه ایفا میکند، از دیدگاه امام(ره) نیز فرهنگ، والاترین عنصر اجتماع است؛ ایشان فرهنگ را رأس تمام اصلاحات در کشور ذکر کرده و ریشه انقلاب شکوهمند اسلامی را فرهنگ میداند.
این مقام مسؤول ادامه داد: انقلابی که برای اجرای مهندسی فرهنگی و تحقق اهداف فرهنگی پایهریزی شده و دیگر ارکان جامعه همچون استقلال اقتصادی، تحول سیاسی و اجتماعی را نیز شامل میشود و به زیربخشهای جامعه پیوند خورده، استقلال، خودکفایی، رشد درونزا و توسعه همهجانبه را میآفریند.
حجت الاسلام فاطمی با تأکید بر این که کشورداری اصولی در قالب حکومت اسلامی معنا مییابد، تصریح کرد: طبق نگرش فقهی امام، حکومت اسلامی به معنای اداره نظام اسلامی بر مبنای اجرای احکام شرعی و شئونات الهی و استقرار دین خدا، تعالیم پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در کشور است.
وی عنوان کرد: امام(ره) به عنوان رهبر بزرگترین انقلاب قرن، ایجاد و ترسیم حکومت اسلامی را جهت جلوگیری از هرج و مرج در میان امت اسلامی امری ضروری میداند و کشورداری، قانونگذاری و اتخاذ تصمیم در تمام عرصهها را مبتنی بر دین مبین اسلام، جایز میشمارد؛ تفکر اعتقادی امام(ره) از کشورداری، حمایت از مستضعفان، مقابله با مستکبران و اجرای حدودالله در میان خلق است که این بینش توحیدی محدود به مرزهای سیاسی و جغرافیایی و زمان و دوره خاص نبوده و حتی بعد از رحلت آن مرد خدایی و گذشت 35 سال از انقلاب بنیان نهاده شده از سوی ایشان، در قالب بیداری اسلامی و جنبشهای آزادیخواه و استکبارستیز قدبرافراشته است.
مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با بیان این که امام خمینی(ره) برای تمام انسانها دنیایی سرشار از سعادت، عقلانیت، ولایت، اخلاق مداری و ولایتپذیری میخواست، گفت: اعتقاد به خدواند متعال، تعهد به دین اسلام، زیر بار ظلم نرفتن، تطمیعناپذیری، تلقی کار به منزله عبادت، بیداری و روشنگری ملتها، شجاعت، ایمان، وجدان کاری، توجه به ساختن دنیای آباد و آخرتی آبادتر از جمله منویات و آرمانهای رهبر و معمار کبیر انقلاب اسلامی برای تمام بشریت بود./9457/ت301/ب