۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۰۷۱۱۸
جلسه دفاع پایان‌نامه‌های حوزوی؛

پایان نامه«اثر توبه بر تجسم اعمال»

خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه پایان نامه «اثر توبه بر تجسم اعمال» پژوهشی از «زهرا حسینی صفا» بعد ازظهر امروز در مدرسه علمیه کوثر کرج برگزار شد.
جلسه دفاعيه از پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا حسینی صفا در مقطع سطح 2 از پایان‌نامه خود با عنوان «اثر توبه بر تجسم اعمال» دفاع کرد. حمیده عسگری استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین باقی زاده داوری این اثر را بر عهده داشتند.

در ابتدای این جلسه دفاعیه، زهرا حسینی صفا با اشاره به اصطلاح تجسم اعمال و چگونگی آن بیان داشت : تجسم اعمال اصطلاحی است که در کلام و فلسفه اسلامی به معنای مجسم شدن اعمال آدمیان در روز قیامت است یعنی هر عملی که انسان در این جهان انجام می‌دهد ، یک صورت مادی و یک صورت اخروی دارد که در روز قیامت با تحولاتی ، شکل مادی خود را از دست می‌دهد و با واقعیت اخروی جلوه می‌کند.

وی به رابطه بین اعمال و پیامدهای اخروی اشاره کرد و ادامه داد : هر چیزی که در عالم ، گرچه به قدر یک ذره ، تحقق پیدا کند باطل شدن آن در همان لحظه محال است ، بلکه در لحظه دیگر نابود می‌شود ولی این نابودی از بین رفتن آن ذره در زمان اول نیست بنابراین عملی که انسان انجام می‌دهد ، پیوسته در عالم دهر و ظرف تکوین ثابت است و انعدام پذیر نیست.

حسینی صفا ادامه داد: رابطه بین اعمال و نتایج اخروی آن‌ها از نوع رابطه تکوینی است به طوری که عذاب‌هایی که انسان در روز قیامت مشاهده می‌کند ، ساخته اعمالی است که در این دنیا انجام داده و هیچ گونه عامل خارجی آن عذاب‌ها را به وجود نیاورده است.

پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه تجسم اعمال در قیامت تنها شامل اعمال ظاهری نمی‌باشد گفت: تجسم اعمال تنها اعمال ظاهری نیست بلکه ، شامل اعمال درونی هم می‌شود به این معنا که اعمالی که با صرف انرژی انجام شده و می‌ماند و در قیامت صاحبش آن‌ها را به صورت جسمانی و در لباس دیگری نزد خود حاضر می‌بیند ، نیت و اندیشه و ایمان و ملکات اخلاقی که اعمال روحی هستند همانند اعمال بدنی تجسم می‌یابند.

حسینی صفا با اشاره به جایگاه تجسم اعمال در آیات ، بیان داشت : در قرآن آیات فراوانی است که ظاهر آن حاکی از «تجسم» یا «تجسد» اعمال در قیامت است . برخی از آیات تجسم اعمال را به نعمت و عذابی که در انتظار انسان است مثال زده و بعضی از آیات به اجر و ثوابی که در عوالم به انسان می‌رسد تعبیر کرده است .

وی در ادامه افزود : تجسم اعمال در قیامت نیز به کارهایی است که تا هنگام مرگ باقی بماند ، اما اگر گناهان انسان در همین دنیا به وسیله عوامل دیگری مثل توبه ، اجتناب از کبائر و یا اعمال خیر محو و خنثی گردد ، در این صورت دیگر عملی باقی نمی‌ماند تا در قیامت تجسم یافته و مورد رویت قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزوی، در پایان گفت: تجسم اعمال دارای سه شکل دنیوی ، اخروی و هویتی است . یعنی اعمال هم در دنیا مجسم می‌شوند هم در آخرت و هم هویت انسان را می‌سازند با انجام توبه نصوح و صحیح کردار بد و ناپسند انسان و هر سه شکل تجسم اعمال از بین می‌روند و در روز قیامت مجسم نمی‌شوند و آن اعمال بد تبدیل به حسنات می‌شوند و حتی ثواب اعمال خوب انسان که بر اثر گناه حبط شده بود با انجام توبه به انسان بر می‌گردد.

در ادامه این جلسه دفاعیه، داور و استاد راهنما این پایان نامه سطح دوم حوزه علمیه کرج، حجت الاسلام باقی زاده استاد حوزه و دانشگاه به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداختند و نظرات خود را در باره ساختار و محتوای رساله بیان کردند./9596/پ202/ن

 

ارسال نظرات