پایان نامه«اثر توبه بر تجسم اعمال»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا حسینی صفا در مقطع سطح 2 از پایاننامه خود با عنوان «اثر توبه بر تجسم اعمال» دفاع کرد. حمیده عسگری استاد راهنما و حجتالاسلام والمسلمین باقی زاده داوری این اثر را بر عهده داشتند. در ابتدای این جلسه دفاعیه، زهرا حسینی صفا با اشاره به اصطلاح تجسم اعمال و چگونگی آن بیان داشت : تجسم اعمال اصطلاحی است که در کلام و فلسفه اسلامی به معنای مجسم شدن اعمال آدمیان در روز قیامت است یعنی هر عملی که انسان در این جهان انجام میدهد ، یک صورت مادی و یک صورت اخروی دارد که در روز قیامت با تحولاتی ، شکل مادی خود را از دست میدهد و با واقعیت اخروی جلوه میکند. وی به رابطه بین اعمال و پیامدهای اخروی اشاره کرد و ادامه داد : هر چیزی که در عالم ، گرچه به قدر یک ذره ، تحقق پیدا کند باطل شدن آن در همان لحظه محال است ، بلکه در لحظه دیگر نابود میشود ولی این نابودی از بین رفتن آن ذره در زمان اول نیست بنابراین عملی که انسان انجام میدهد ، پیوسته در عالم دهر و ظرف تکوین ثابت است و انعدام پذیر نیست. حسینی صفا ادامه داد: رابطه بین اعمال و نتایج اخروی آنها از نوع رابطه تکوینی است به طوری که عذابهایی که انسان در روز قیامت مشاهده میکند ، ساخته اعمالی است که در این دنیا انجام داده و هیچ گونه عامل خارجی آن عذابها را به وجود نیاورده است. پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه تجسم اعمال در قیامت تنها شامل اعمال ظاهری نمیباشد گفت: تجسم اعمال تنها اعمال ظاهری نیست بلکه ، شامل اعمال درونی هم میشود به این معنا که اعمالی که با صرف انرژی انجام شده و میماند و در قیامت صاحبش آنها را به صورت جسمانی و در لباس دیگری نزد خود حاضر میبیند ، نیت و اندیشه و ایمان و ملکات اخلاقی که اعمال روحی هستند همانند اعمال بدنی تجسم مییابند. حسینی صفا با اشاره به جایگاه تجسم اعمال در آیات ، بیان داشت : در قرآن آیات فراوانی است که ظاهر آن حاکی از «تجسم» یا «تجسد» اعمال در قیامت است . برخی از آیات تجسم اعمال را به نعمت و عذابی که در انتظار انسان است مثال زده و بعضی از آیات به اجر و ثوابی که در عوالم به انسان میرسد تعبیر کرده است . وی در ادامه افزود : تجسم اعمال در قیامت نیز به کارهایی است که تا هنگام مرگ باقی بماند ، اما اگر گناهان انسان در همین دنیا به وسیله عوامل دیگری مثل توبه ، اجتناب از کبائر و یا اعمال خیر محو و خنثی گردد ، در این صورت دیگر عملی باقی نمیماند تا در قیامت تجسم یافته و مورد رویت قرار گیرد. این پژوهشگر حوزوی، در پایان گفت: تجسم اعمال دارای سه شکل دنیوی ، اخروی و هویتی است . یعنی اعمال هم در دنیا مجسم میشوند هم در آخرت و هم هویت انسان را میسازند با انجام توبه نصوح و صحیح کردار بد و ناپسند انسان و هر سه شکل تجسم اعمال از بین میروند و در روز قیامت مجسم نمیشوند و آن اعمال بد تبدیل به حسنات میشوند و حتی ثواب اعمال خوب انسان که بر اثر گناه حبط شده بود با انجام توبه به انسان بر میگردد. در ادامه این جلسه دفاعیه، داور و استاد راهنما این پایان نامه سطح دوم حوزه علمیه کرج، حجت الاسلام باقی زاده استاد حوزه و دانشگاه به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداختند و نظرات خود را در باره ساختار و محتوای رساله بیان کردند./9596/پ202/ن