۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۰۳۱۶۱

بندهای توافق حماس و فتح برای تشکیل دولت وحدت ملی/ شادی مردم غزه و خشم صهیونیست‎ها

خبرگزاری رسا ـ دو گروه فلسطینی فتح و حماس روز گذشته برای تشکیل دولت وحدت ملی با هم به توافق رسیدند و قرار شد ظرف 6 هفته دولت تشکیل شود.
توافق حماس و فتح

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دو گروه فلسطینی فتح و حماس روز گذشته برای تشکیل حکومت توافق ملی با هم به توافق رسیدند.

 

بنا بر این توافق، قرار است دولت وحدت ملی ظرف شش هفته تشکیل شود و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان موعد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در آینده نزدیک اعلام کند و این انتخابات به صورت همزمان و طی شش ماه آینده برگزار شود.

 

بندهای متن توافق به شرح زیر است:

 

اول: تاکید بر تعهد به توافق‌نامه قاهره و دوحة و تفاهمات ملحق به آنها و تاکید بر مرجعیت این توافقات.

 

دوم: حکومت، رییس [محمود عباس] رایزنی‌ها را برای تشکیل حکومت توافق ملی، شروع خواهد کرد و آن را در بر اساس توافق قاهره و دوحه در زمان تعیین شده به مدت پنج هفته‌ اعلام خواهد کرد.

 

سوم: انتخابات، انتخابات پارمانی و ریاست جمهوری و مجلس ملی همزمان برگزار خواهد شد و رییس[محمود عباس] اختیار دارد تا با مشورت با نیروهای ملی زمان انتخابات را مشخص کند تا اینکه حد اقل 6 ماه بعد از تشکیل حکومت انتخابات برگزار شود.

 

چهارم: سازمان آزادی بخش، توافق شد که کمیته فعال سازی وگسترش سازمان آزادی بخش فلسطین تشکیل شود تا این کمیته ماموریت محوله خود را در مدت پنج هفته بعد از این توافق از سر بگیرد با تاکید بر برگزاری جلسات دوره‌ای سازمان.

 

پنجم: کمیته آشتی مدنی، با استناد به توافقی که در قاهر صورت گرفت باید کار این کمیته و شاخه های فرعی آن از سرگرفته شود.

 

ششم: کمیته آزادی‌ها، تاکید بر اجرایی کردن توافق صورت گرفته در قاهره در مورد پرونده آزادی‌های عمومی و دعوت از این کمیته در کرانه باختری و نوار غزه برای از سرگیری فعالیت و اجرایی کردن مصوبات.

 

هفتم: پارلمان، بر اساس توافق صورت گرفته پارلمان باید فعال شود و وظایف خود را انجام دهد.

 

شادی مردم غزه/ خشم و رضایت رژیم اشغالگر و روسیه

 

مردم غزه امروز چهارشنبه بعد از اعلام خبر توافق فتح و حماس برای تشکیل دولت وفاق ملی در خیابان‌های این شهر به جشن و پایکوبی پرداختند.

 

اما دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به خبر اعلام توافق فلسطینی ها، جلسه مذاکرات فردا که قرار بود میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل برگزار شود، لغو شده اعلام کرد.

 

نفتالی بنت وزیر اقتصاد و رهبر حزب «خانه یهودی» رژیم اشغالگر نیز حکومت وحدت ملی فلسطین را «دولت وحدت تروریسم» خواند و مدعی شد که محمود عباس با قاتلان کشته شدگان اسرائیلی توافق کرده است.

 

اما در موضعی کاملا متفاوت، دولت روسیه از توافق فتح و حماس استقبال کرد و تشکیل دولت شایسته‌سالاران را ستود.

 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما این اتفاق را گامی در مسیر درست می‌دانیم... بدون وحدت صفوف فلسطینی‌ها بر اساس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و طرح صلح عربی، تحقق آرمان‌های ملت فلسطین محال است./980/ب101/د

ارسال نظرات