۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۰۲۷۱۵
پنج شنبه شب؛

مراسم بزرگداشت آیت‌الله گلپایگانی در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال آیت الله گلپایگانی با حضور مراجع تقلید و علما در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.
رونمايي از سنگ مزار آيت الله گلپايگاني در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) رونمايي از سنگ مزار آيت الله گلپايگاني در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) حضرت آيت الله گلپايگاني

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با فرا رسیدن بیستمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله حاج سید محمدرضا گلپایگانی مراسم بزرگداشت یاد و نام این مرجع عالیقدر جهان تشیع روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

 

این مراسم پنج شنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور مراجع و علما در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

 

گفتنی است آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی در 8 ذی القعده 1316 در روستای "گوگد" در یک فرسخی شهرستان گلپایگان متولد شد. وی از همان دوران کودکی مقدمات علوم و سپس دروس حوزوی را نزد اساتید بزرگ فرا گرفت. استعداد قوی و خوش فهمی و نبوغ سرشاری در تحصیل علم و کسب معرفت داشت. قبل از 21 سالگی بود که در درس فقه و اصول مرحوم آیت الله حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) شرکت می کرد و از شاگردان مبرز ایشان و پیوسته مورد توجه استادش بود. حدود 19 سال در درس ایشان حاضر بود. آیت الله حائری نیز نسبت به او، احترام خاصی داشتند و هر زمان که آقای گلپایگانی در درس استاد، ایراد و اشکال می کرد استاد (آیت الله حائری) نیز به آن ایرادات توجه کامل داشتند. خود ایشان می گوید: من در حوزه درسی استادم (حاج شیخ عبدالکریم حائری) حرف می زدم و اشکال می کردم، ولی مطلب را اول با خودم بازگو می کردم، اگر جوابی پیدا می کردم و رفع اشکال می شد نمی گفتم، اما اگر جوابی برای آن پیدا نمی کردم، آنوقت مطرح می کردم.


آیت الله گلپایگانی بعد از گذراندن دوران تحصیل و رسیدن به مقامات علمی و معنوی، تدریس را شروع کرد و سپس سالهای متمادی که حدود 75 سال گفته شده، ادامه داد. بیشتر از 60 سال این تدریس، مربوط به تدریس دروس خارج فقه و اصول بود. وی در زمان آیت الله بروجردی، یکی از استوانه های بزرگ علمی حوزه قم بود و در همان زمان سه درس خارج تدریس می کرد.


این بزرگمرد عالم تشیع، در آذرماه 1372 شمسی برابر با 1414 هـ ق، در سن 98 سالگی در شهر قم دار فانی را وداع کرد و در صحن بزرگ قم، آیت الله صافی گلپایگانی برایشان نماز خواند و در کنار استادش ( آیت الله حائری) در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مدفون گشت. /916/د102/ج

ارسال نظرات