۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۹۹۵۸۰

تکمیل لیست نامزدها برای ریاست کمیسیون اروپا

خبرگزاری رسا ـ رئیس جدید کمیسیون اروپا برای پنج سال این سمت را بر عهده خواهد داشت و مسئولیت پیشنهاد قوانین به پارلمان اروپا، انجام مذاکرات تجاری و هماهنگی در سیاست های خارجی را برعهده دارد.
ژان کلود يونکر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، یورونیوز در خبری گفت: محافظه کاران عضو حزب مردم اروپا، ژان کلود یونکر را طی کنفرانسی که در دوبلین برگزار شد، به عنوان نامزد این حزب برای منصب ریاست کمیسیون اروپا انتخاب کردند.


به این ترتیب آقای یونکر 59 ساله که رئیس سابق گروه وزیران دارایی منطقه یورو است، در رقابت امروز توانست بر میشل بارنیۀ فرانسوی که کمیسر اتحادیه اروپا در امور اقتصادی است، پیروز شود.


حزب راست مردم اروپا در حال حاضر قدرتمندترین حزب در صحنه سیاسی اروپا بوده و 73 حزب از 39 کشور اروپایی را دربرمی گیرد.


دیگر حزب قدرتمند اروپا که در جایگاه دوم قرار دارد یعنی حزب سوسیالیست، پیش از این مارتین شولتز آلمانی را که هم اکنون رئیس پارلمان اروپاست بعنوان نامزد مورد حمایت خود برای ریاست کمیسیون اروپا انتخاب کرده است.


هرکدام از این دو حزب که بتوانند بیشترین کرسی را در انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه به دست آورند، می توانند انتظار داشته باشند که ریاست کمیسیون اروپا را نیز در اختیار داشته باشند.


ژان کلود یونکر سیاستمدار کهنه کار لوکزامبورگ، از سوی احزاب محافظه کار و وابسته به جناح راست اروپا برای جانشینی ژوزه مانوئل باروسو نامزد شده است. آقای باروسو از سال 2004 میلادی ریاست کمیسیون اروپا را برعهده داشته است.


آقای یونکر همچنین از حمایت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و حزب دموکرات مسیحی این کشور برخوردار است.


رئیس جدید کمیسیون اروپا برای پنج سال این سمت را بر عهده خواهد داشت و مسئولیت پیشنهاد قوانین به پارلمان اروپا، انجام مذاکرات تجاری و هماهنگی در سیاست های خارجی را برعهده دارد. می توان گفت کمیسیون اروپا نقش قوه مجریه را در اتحادیه اروپا ایفا می کند./1421/1409/ح

ارسال نظرات