۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۱۹۷۳۸۲
مسؤول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری؛

هنر، پیام عاشورا را ماندگار کرد

خبرگزاری رسا ـ مسوول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در مراسم رونمایی از مجموعه کاریکاتور پژوهشی هنری عصر تباهی که شنبه 19 بهمن‌ماه در حوزه هنری برگزار شد، از آمادگی این دفتر برای همکاری با جوانان نویسنده و پژوهشگر خبر داد.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حجت الاسلام سعید فخرزاده مسوول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با بیان این‌که هنر به ماندگاری وقایع تاریخ کمک می‌کند، عنوان کرد: پیام عاشورا با هنر آمیخته شد و ماندگار شد و شعر، تعزیه و مراسم‌های آیینی این پیام را نسل به نسل انتقال دادند.

وی افزود: زمانی هنرمندان ما در خود حادثه انقلاب اسلامی حضور داشتند و حوادث را درک کرده بودند، خیلی از آثاری که در دوران اول انقلاب تولید شد در همین فضا بود، شاید اگر جنگی اتفاق نمی‌افتاد آثار هنری انقلاب اسلامی بیشتر از چیزی بود که در حال حاضر شاهد آن هستیم اما با شروع دفاع مقدس هنرمندان در حوزه‌های مختلف بر روی این موضو کار کردند و زمانی که جوانان به عرصه هنر پیوستند احساس نیاز شد که در زمینه انقلاب اسلامی هم باید کار شود، به همین دلیل دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری تاسیس شد.

فخرزاده تصریح کرد: البته آقای امینی تمام اطلاعات خود را از مجموعه ما نگرفتند، و زمانی که اثرشان را برای انتشار پیش ما آوردند تحقیقاتشان را انجام داده بودند و اثر کامل بود و دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری درصد کمی تاثیر بر روی اثر گذاشت، این دفتر به نظر محتوا یی و چاپ آثار آمادگی همکاری با جوانان علاقه من و فعال در این زمینه هستند.

بهشتی: عصر تباهی کپسولی از تاریخ انقلاب اسلامی

حسن بهشتی پور محقق و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی کشورمان نیز که در مراسم رونمایی از کتاب کاریکاتور عصر تباهی حضور داشت، گفت: نه تنها در مراحل شکل گیری کتاب حضور داشته‌ام، بلکه با این کتاب زندگی کرده‌ام و باعث خوشحالی من است که جوانی وارد این عرصه شده است و اتفاقا مخاطبان کتاب هم جوانان هستند.

وی ادامه داد: این کتاب ترکیبی از هنر، اندیشه و تکنیک است، هنر متعهددی که بازار گرمی ندارد، این روزها هنر برای هنر بیشتر طرفدار دارد و خیلی‌ها خودشان را از این که بگویند هنرمند متعهد هستند دور می‌کنند.

این پ‍ژوهشگر انقلاب گفت: کتاب کاریکاتور عصر تباهی سعی کرده تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی را برای مخاطبانش تعریف کند و به این سوال مهم پاسخ می‌دهد که چرا مردم ایران انقلاب کردند، امینی در اثر خود محورهایی را استخراج کرده تا بگوید چرا نظام شاهنشاهی از هم پاشید و مردم کشورمان انقلاب کردند، در واقع این اثر تلاش دارد تاریخ انقلاب اسلامی را به صورت کپسول به مخاطبانش ارائه کند.

برآورد ذهنی شرکت کنندگان جشنواره از پختگی لازم برخوردار بود

راضیه تجار که داوری بخش داستان کوتاه ششمین جشنواره داستان انقلاب را به عهده داشته معتقد است برآورد ذهنی نویسندگان این دوره جشنواره از پختگی لازم برخوردار بود اما امیدوارم در دوره‌های بعدی شاهد کیفیت بیشتر آثار باشیم.

راضیه تجار با اعلام این‌که داوری آثار رسیده به ششمین جشنواره داستان انقلاب به پایان رسید و برگزیدگان در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد، گفت: این جشنواره عمری شش ساله دارد و با این وجود آثار رسیده به دبیرخانه از کیفیت و کمیت خوبی نسبت به سال قبل برخوردار هستند.

تجار با اشاره به این‌که آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره می‌تواند از نظر کیفی از درجه بالاتری برخوردار باشد، افزود: برآورد ذهنی نویسندگان این دوره جشنواره از پختگی لازم برخوردار بود اما امیدوارم در دوره‌های بعدی شاهد کیفیت بیشتر آثار باشیم.

وی اضافه کرد: نویسندگان داستان‌های کوتاه که به عنوان رتبه‌های برگزیده انتخاب شدند، از اشراف و تسلط کافی بر داستان برخوردار هستند و توانسته‌اند معنا و مفهوم خود را در قالب داستان ارائه دهند.

این نویسنده با تاکید بر رصد کار برگزیدگان سال‌های گذشته جشنواره داستان انقلاب ادامه داد: دبیرخانه جشنواره حمایت و پیگیری فعالیت‌های برگزیدگان خود را باید در دستور کار خود قرار دهد تا باعث ترغیب در ادامه فعالیت‌های نویسندگان گردد.

داور ششمین جشنواره داستان انقلاب خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره می‌تواند با ایجاد انگیزه در طول سال برای نویسندگان جوان صاحب قلم باعث جدی گرفتن کار و کشف شدن زوایای جدیدی در آن‌ها شود.

ششمین جشنواره داستان انقلاب در نخستین سال پس از درگذشت بانی خود؛ مرحوم امیرحسین فردی با دبیری حسین فتاحی در دو بخش رمان (بزرگسال و کودک) و داستان کوتاه (بزرگسال و کودک) فراخوان داد.

شایان ذکر است با رای هیات داوران این جشنواره، برگزیدگان طی مراسم ویژه‌‌ای در روز دوشنبه 28 بهمن‌ماه در تالار سوره حوزه هنری معرفی خواهند شد./966/د102/ن

ارسال نظرات