۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۹۳۵۹۰
استاد حوزه علمیه قم:

اطاعت محض از خداوند تنها راه رسیدن به سبک زندگی نبوی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: برای رسیدن به یک زندگی خوب باید به دنبال رضایت خداوند در تمام امور زندگی باشیم و به جای کسب رضایت مردم در امور زندگی، به دنبال کسب رضایت خداوند در اعمال و رفتارمان باشیم.
اطاعت محض از خداوند تنها راه رسیدن به سبک زندگی نبوی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی امینی، از اساتید حوزه علمیه قم شب گذشته، در مسجد جامع نجف آباد، با اشاره به اهمیت زیارت عاشورا، گفت: زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است که از سوی امام باقر(ع) اشاعه شده و درباره اصل سند این زیارت هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و شاید بین جملات در بین علما اختلاف باشد، ولی در اصل زیارت شکی نیست.

 

وی درباره حدیث قدسی و اعتبار این گونه احادیث، خاطرنشان کرد: کلام خداوند به دو گونه بر پیامبر(ص) نازل می شد که یکی به صورت وحی الهی و دیگری به صورت غیرقرآنی که به عنوان حدیث قدسی نامیده شده است و خداوند به پیامبر تعلیم می داد.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه درباره تفسیر قسمتی از زیارت عاشورا «اللهم اجعل محیای محیا، محمدٍ و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد»، گفت: در این قسمت کوتاه از زیارت، ما از خداوند حیات و مرگ پیامبر و آل او را خواستار هستیم و زمانی مرگ انسان همانند مرگ پیامبر خواهد شد که حیات و زندگی اش مانند پیامبر بوده باشد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حیات ائمه معصومین(ع) همان سبک زندگی طیبه آن بزرگواران است و برای نزدیک شدن به سبک زندگی آنان ابتدا باید نسبت به آن ائمه معصومین(ع) آشنایی و شناخت پیدا کرده تا بتوانیم راهرو آنان باشیم.

 

حجت الاسلام امینی درباره اهمیت پرداختن به سبک زندگی در جهان افزود: آشنایی با سبک زندگی به عنوان یکی از بحث های بین المللی در سطح جهان مطرح است و دنیای غرب برای تسلط و سیطره بر دیگر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی به دنبال تغییر سبک زندگی آنان است که با وسایلی چون ماهواره، سایت های اینترنتی در حال بمباران تبلیغاتی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: منشأ بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی از نحوه سبک زندگی آن نشأت می گیرد که بسیار کم در میان مسلمانان به این مسأله پرداخته شده است و در مقابل، غرب برای پیشبرد اهدافش، که رسیدن به سبک زندگی جهانی است، در زمینه های مختلف در حال فعالیت است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به آیه قرآن که پیامبر(ع) را الگو و اسوه حسنه برای تمام مسلمانان برشمرده، افزود: دین اسلام که به عنوان اکمل ادیان است، بهترین سبک زندگی را آشنایی با سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)عنوان کرده و وارد شدن به این نوع سبک زندگی سبب خواهد شد که سدّی در برابر دنیای غرب ایجاد شود.

 

وی در ادامه درباره تعریف سبک زندگی بیان داشت: سبک زندگی در مباحث تاریخی به عنوان سیره مطرح است که همان مرام و مسلک پیامبر اسلام (ص) در تمام مراحل زندگی از اخلاقیات، امور اجتماعی، اقتصادی و ... است که برای آشنایی باید با دقت در زندگی و تاریخ آن بزرگواران این موارد را به دست آورد.

 

حجت الاسلام امینی در ادامه به قسمتی از حدیث معراج اشاره کرد که بیان کننده نوع سبک زندگی پیامبر(ص) است و افزود: در حدیث معراج خداوند برای سبک زندگی موفق، چهار ویژگی عنوان کرده است که اولین مورد ذکر خداوند در همه احوال زندگی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: رسیدن به مقام ذکر، یکی از آثارش دوری از گناه و مصون ماندن از لغزشگاه های دنیا است که در متون دینی تنها موردی که برای آن حدی تعیین نشده است، ذکر خداوند است و انسان باید سعی کند تا به جای بسیاری از الفاظ ذکر خداوند را به کار ببرد و زمانی که زندگی از ذکر خداوند خالی شود، شیطان جایگزین آن خواهد بود.

 

این استاد حوزه علمیه قم درباره مواردی که ذکر خداوند تأکید شده است، بیان داشت: یکی از موارد در موقع عصبانیت و غضب، دیگری در موقع ورود به بازار و هم چنین در زمان شهوت و تحریک و قرار گرفتن در برابر نامحرم ذکر خداوند بسیار تأثیر گذار است.

 

وی دومین ویژگی برای رسیدن به سبک زندگی علوی را عدم فراموشی نعمت های الهی و ویژگی سوم را رعایت حق خداوند عنوان کرد.

 

حجت الاسلام امینی در پایان با اشاره به ویژگی چهارم سبک زندگی نبوی و علوی بیان داشت: برای رسیدن به یک زندگی خوب باید به دنبال رضایت خداوند در تمام امور زندگی باشیم و به جای کسب رضایت مردم در امور زندگی، به دنبال کسب رضایت خداوند در اعمال و رفتارمان باشیم.

 

وی در ادامه گفت: کسی که به خاطر رضای خداوند کاری را انجام دهد، هر چند دیگران از آن کار او خوششان نیاید، خداوند او را کفایت می کند و آن کس که به دنبال رضایت مردم باشد، رحمت خداوند شامل حالش می شود./939/پ202/ب

ارسال نظرات