۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۱۸۸۷
در پاسخ به استفتائی بیان شد؛

دلیل حرمت عضویت در فیس بوک از نگاه آیت الله مکارم شیرازی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره علت حرمت عضویت در فیس بوک تاکید کرد: فیس بوک مانند شهر بى در و دروازه‌اى است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیادان و کلاهبرداران و کسانى که به انواع فساد آلوده‌اند؛ در آن حضور دارند.
آيت الله مکارم شيرازي آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرگزاری رسا،جمعى از برادران و خواهران در نامه‌هاى متعدد خود به دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی نوشته‌اند: اگر حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (دامت برکاته) دلیل حرمت اشتراک را در فیس بوک را بیان کنند ممنون خواهیم شد و پاسخى براى پرسش‌گران خواهد بود.

 

پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به این شرح است:

 

عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق مى‌باشد.

 

زیرا فیس بوک مانند شهر بى در و دروازه‌اى است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیادان و کلاهبرداران و کسانى که به انواع فساد آلوده‌اند. هر کدام در این شهر مغازه‌اى دارند و در این مغازه‌ها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسیارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف‌هاى اخلاقى فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملت‌ها با برچسب‌هاى زیبا و پوشش‌هاى فریبنده در اختیار همگان قرار مى‌گیرد.

 

حال اگر ورود در این شهر براى همه ممکن شود از جوانان کم سن و سال گرفته تا بزرگ‌سالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهى مى‌تواند ورود به چنین شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟

 

حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مى‌توانند در این شهر بى در و پیکر مبادله اطلاعات کنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مى‌گوییم باید بر مطبوعات و رسانه‌ها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده کنند.

 

با این حال چگونه فیس‌بوک باید از هر قید و شرطى آزاد باشد، آیا آزادى بى قید و شرط در دنیا داریم؟ پاره‌اى از محدودیت‌هاى غربى به هیچ وجه مشکلى را حل نمى‌کند و تکثیر اشکال حلّ اشکال نیست.

 

آرى اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملا مى‌شناسند و سره از ناسره را تشخیص مى‌دهند آن هم براى تحقیقات اجتماعى آزاد بود مانعى نداشت درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را براى عموم تحریم مى‌کنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مى‌شود.

 

والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

19/9/ 1392

/971/د102/ج

ارسال نظرات