۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۸۷۰۷۵

نشست علمی آینده‌پژوهی دینی در پژوهشکده مهدویت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اولین نشست علمی آینده پژوهی در پژوهشکده مهدویت با حضور پژوهشگران این پژوهشکده برگزار شد.
حجت الاسلام رحيم کارگر
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در اولین نشست علمی آینده پژوهی در پژوهشکده مهدویت، حجت‌الاسلام کارگر مدیرگروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت، با عرض خیرمقدم به پورعزت مهمان این نشست، اظهار داشت: این نشست اولین نشست علمی گروه آینده پژوهی در سال جاری است که امیدواریم ادامه داشته باشد، و از ثمرات آن کمال استفاده را ببریم.
حجت‌الاسلام کارگر ادامه داد: تاکید مسؤولین پژوهشکده و پژوهشگاه بر این است که نشست‌های مقدماتی درباره خود آینده پژوهی داشته باشیم، این نشست‌ها هم بر این اساس است.
وی ادامه داد: چند سؤال مهم در حوزه آینده پژوهی مطرح است که ما به دنبال جوابگویی به آن‌ها هستیم مانند اینکه آیا دانش آینده پژوهی علم است یا خیر؟
وی در جواب این سؤال اظهار داشت: پیش فرض ما این است که آینده پژوهی علم است. حال ممکن است سؤال دیگری مطرح شود که دانش عبارت است از واقعیت‌ها، در حالی که آینده پژوهی در مورد جریاناتی است که واقع نشده، آیا بازهم می‌توانیم به آن علم بگوییم؟
وی در جواب این سؤال نیز اظهار داشت: جوابی که ما می‌توانیم به این سؤال بدهیم این است که همان طور که می‌گوییم دیروز خورشید طلوع کرد می‌توانیم بگوییم فردا هم طلوع می‌کند.
حجت‌الاسلام کارگر ادامه داد: سؤال دیگری که در این حوزه مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه دانش آینده پژوهی، دانشی با درصد خطای بالا است، آیا دانشی که این اندازه خطاپذیر است را می‌توان علم نامید یا خیر؟
وی در جواب این سؤال نیز تاکید کرد: جوابی که به این سؤال می‌توان داد این است که خطا در بسیاری از علم‌ها وجود دارد بنابراین نمی‌تواند ایرادی به بحث آینده پژوهی باشد.
در ادامه این نشست پورعزت به ایراد سخنانی پرداخت، وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به سؤالی که در ابتدای جلسه مبنی بر علم بودن آینده پژوهی مطرح شده بود، چنین پاسخ داد که: اگر با نگاه پوزیتیویستی به مقوله آینده پژوهی بنگریم نمی‌توانیم به آینده پژوهی علم بگوییم، ولی اگر نگاه پوزیتیویستی نداشته باشیم می‌توانیم آینده پژوهی را علم بدانیم.
وی ادامه داد: اگر این ایراد مطرح شود که ما داده‌ها را در آینده نداریم در جواب می‌گوییم: درست است که داده های آینده را نداریم اما داده های گذشته را داریم و بر همین اساس می‌توانیم عمل کنیم.
وی اضافه کرد: بنابراین می‌توانیم چنین بگوییم که آینده پژوهی نوعی استقراء در زمان است، یعنی داده‌ها را می‌گیریم و تسری می‌دهیم به بخش‌های دیگر.
پورعزت در ادامه جواب به این سؤال، به بحث اطمینان در علم پرداخت و اظهار داشت: نکته ای که در باب علم بودن یا نبودن آینده پژوهی وجود دارد بحث اطمینان در علم است، اطمینان در علم شیمی و فیزیک بسیار زیاد، در علم زیست شناسی کمتر و در علم مطالعات اجتماعی به مراتب کمتر است اما ما همه این‌ها را علم می‌نامیم بنابراین آینده پژوهی را نیز می‌توان با درصد خطای بالا علم نامید.
ادامه این نشست به بحث آینده پژوهی دینی و امکان سنجی آن و پرسش و پاسخ محققان و اعضای هیئت علمی پژوهشکده مهدویت با دکتر پورعزت حول موضوعات مختلف آینده پژوهی گذشت./9191/د102/ن
ارسال نظرات