۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۸۵۷۳۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه‌ مهم‌ترین اولویت رسانه‌های داخلی باشد

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بیان داشت: امروزه رسانه‌ها باید مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه‌ را در دستور کار خود قرار دهند چرا که شبکه‌های ماهواره‌ای به طور دائم بمباران خبری می‌کنند و تلاش می‌کنند چهره شفاف و روشن جمهوری اسلامی ایران را دگرگون جلوه دهند.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) درخصوص اهمیت خبر و اطلاع رسانی در دنیای امروزی گفت: شما خبرنگاران اهمیت اطلاع رسانی در دنیای امروزی را درک کرده اید و هر چه از زمان هم می گذرد نقش خبر رسانی در ساخت افکار عمومی بیشتر می شود.

وی افزود: انگلیسی ها اهمیت خبر را خیلی زود درک کردند و  علاوه بر رسانه های محلی با راه اندازی  رادیوbbcبه زبان های مختلف دنیا از یک قرن پیش سعی در تأثیر گذاری در افکار عمومی دنیا را داشتند و توانستند ثمر مطلوبی را به دست آوردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور با اشاره به حرفه ای بودن کار خبر اظهار داشت: کار خبر حرفه ای است و حتی نیاز به آموزش در سطوح عالی دارد و در دنیا دانشکده هایی که در این حوزه فعالیت می کنند هر روز بیشتر می شود و کار تخصصی تر می شود.

جتنی ادامه داد: ما باید خود را مجهز به آموزش های حرفه ای کنیم تا بتوانیم در حوزه هتای داخلی و خارجی تأثیر گذار باشیم.

وی به موضوع ضعف برخی از خبرخوان ها و یا خبرنویسان صدا و سیما پرداخت و بیان داشت:  گاهی اوقات که خبرخوان ها و یا گوینده های صدا و سیما را می بینم اظهار تأسف می کنم چرا که غلط گویی و غلط  نویسی در بسیاری از رسانه های ما امر شایعی شده است و هرچه هم زمان می گذرد به نقایص ما اضافه می شود با این حال باید تلاش خود را بیشتر کنیم و در رفع کمبودهای خود تلاش کنیم تا نقش خود را در کنار دنیا عمل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور پیشنیه خبرگزاری ایرنا را هشتاد  ساله دانست و گفت: ایرنا در طول هشت دهه شاهد تغییرات بسیار بوده و خود آن را ثبت کرده است، پس از انقلاب نام این خبرگزاری به ایرنا تبدیل شد و عنوان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه به قدمت و پیشینه 80 ساله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این رسانه خبری رسمی کشور در طول این هشت دهه تحولات فراوانی را شاهد بوده و اخبار، گزارش ها، تفسیر ها و تحلیل ها به همراه تصاویر بسیار جامع و خوبی را ثبت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی  وظایف خبرگزاری ایرنا را ذکر کرد و بیان داشت: سرعت  در انعکاس اخبار و گزارش ها یکی ازاصولی است که خبرگزاری باید ان را نادیده نگیرد..
جنتی  نقش ایرنا را در جنگ هشت سال دفاع مقدس مهم خواند و گفت: ایرنا در انعکاس رشادت ها، ایثارگری ها و شهادت طلبی رزمندگان کشوردر جنگ هشت سال دفاع مقدس مطلوب عمل کرده است.


به گفته وی باید خبرگزاری ها در بیان اخبار از تحریف، جانبداری، هتک حرمت دیگران و احیانا خلاف گویی به شدت پرهیز کنند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین سند دانشگاه اسلامی سخن گفت و ابراز داشت:  این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و به پیشنهاد وزارت بهداشت، مسائل خاص این وزارتخانه را پیگیری می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع رسانی، تولید خبر، پردازش و تحلیل خبر از وظیفه خبرگزاری ایرنا است و نظرسنجی و افکار سنجی از دیگر وظایف این خبرگزاری است که می‌تواند مورد نیاز دولتمردان نیز باشد.


وی همچنین ارائه و انعکاس واقع
یت‌های تلخ و شیرین موجود جامعه را جزء وظایف اصلی خبرگزاری‌ها دانست.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود نقش رسانه ها را در برابر جنگ نرم مهم خواند و اظهارداشت: امروزه رسانه‌ها باید مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه‌  را در دستور کار خود قرار دهند چرا که شبکه‌های ماهواره‌ای به طور دائم بمباران خبری می‌کنند و تلاش می‌کنند چهره شفاف و روشن جمهوری اسلامی ایران را دگرگون جلوه دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین با اشاره به صدور مجوز برای خبرگزاری‌ها اظهار داشت: بدون شک، وزارت ارشاد در صدد ایجاد ضوابط متقن برای صدور مجوز به خبرگزاری‌ها است و هرگز بدون ضابطه در زمینه صدور مجوز برای خبرگزاریها و سایت های خبری اقدام نخواهد کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رقابت را امری بسیار مطلوب برای رسانه ها خواند و تاکید کرد: باید سعی شود تا ضمن همکاری با رقبا از روشهای نوین آنان نیز استفاده شود چرا که با این هم‌افزایی می‌توانیم راحت‌تر به اهداف خود برسیم.


به گفته وی نباید به دنبال حذف رقبا باشیم بلکه باید با همکاری و تعامل سازنده و هم افزایی کارها را به پیش ببریم.

وی با تاکید بر ارائه آموزش‌ و تقویت دانشکده خبر اظهار داشت: پرداختن به این دو مسئله جزء وظایف اصلی ایرنا است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از مجید امیدی شهرکی مدیر عامل پیشین ایرنا گفت: وی در مدت تصدی براین رسانه تلاش صادقانه ای را برای سربلندی نظام انجام داده است.


وی همچنین از محمد خدادی مدیر عامل جدید این رسانه به عنوان چهره ای آشنا به کار خبری یاد و برای وی در این سمت آرزوی موفقیت کرد./957/پ202/ج

ارسال نظرات