۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۸۲۷۲۸
استاد حوزه و دانشگاه:

شیعیان باید الگوی علمی جامعه معاصر باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدوی بیات، شیعه امام صادق را دارای وظایف بسیار مهمی دانست و گفت: شیعه باید از هر نظر الگو و سرآمد باشد چرا که این انتظار امام صادق از شیعیان خود می باشد و مهم ترین انتظار حضرت از شیعیان داشتن حسن اخلاق است.
شیعیان باید الگوی علمی جامعه معاصر باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی بیات، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در سخنرانی خود در مسجد امام حسن مجتبی خیابان کاوه با اشاره به اهمیت توجه خاص به زندگانی امام صادق گفت: زمان آن رسیده که اهل تحقیق و علم برداشت های خود از زندگی حضرت را دگرگون کنند و با نگاهی نو به زندگی امام ششم نگاه کنند.
حجت الاسلام مهدوی بیات خاطرنشان کرد: باید با شناخت معارف قابل ادراک حضرت از آنها به صورت تمام و کمال بهره برداری کرد و با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های موجود در بین شیعیان و تفکر ناب و خاص امام صادق یک تمدن نوین و بی عیب و نقص شیعی را ساخت و به جهان اگوی زندگی ارائه داد.
وی با اشاره به برخی ابعاد فرهنگ منحط و منحرف غرب تصریح کرد: فرهنگ جهان غرب با سرعت هرچه بیش تر به سوی پوچی و نابودی می تازد و امروزه بشر منتظر تمدنی کامل و رو به سعادت است چرا که نقاط ضعف بیشمار و عیوب فرهنگ غرب به خوبی مشخص شده و ارائه الگوی زندگی برای بشر وظیفه تشیع است.
استاد حوزه و دانشگاه جمهوری اسلامی ایران را فرصتی بی نظیر برای استفاده از و بهره برداری از مکتب امام صادق خواند و افزود: طراز پیروان امام صادق باید بسیار بالا باشد و پیروان ایشان باید مبلغان اسلام ناب شیعی باشند و از مکتب ایشان در سطوح بسیار بالا و امور مهم استفاده کرد.
وی انتظارات امام صادق از شیعیان را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: حضرت در سه زمینه که دارای اهمیت هستند از شیعیان انتظار الگو شدن و نمونه بودن دارند که اولین آن در زمینه علم و دانش است که متأسفانه شیعه در این زمینه بسیار کاهل بوده و بسترهای علمی و جایگاه های علمی مورد غفلت تشیع واقع در حالی که در دوران امام صادق شیعیان سرآمد و اگوی بی نظیر علوم زمان خود بودند و امروزه هم باید شیعیان در بالاترین طراز علمی باشند.
حجت الاسلام مهدوی بیات سعه صدر و منطق را دومین وظیفه شیعیان از دیدگاه امام صادق خواند و ابراز داشت: منطق و سعه صدر داشتن به معنای این است که نباید با افرادی که هم عقیده و هم مسلک ما نیستند با تندی و ترش رویی برخورد کنیم، همین برخوردهای غلط و دافعه ها باعث شد که افراد خوش فکری که گاهی شبهاتی به ذهن آنها خطور می کرد نه تنها به پاسخ خود دست پیدا نکنند بلکه از بین جامعه شیعی طرد شده و به اردوی دشمنان اسلام رفتند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان حسن خلق و رفتار صحیح و پسندیده به عنوان مهم ترین عامل جذب و انتظار امام صادق از شیعیان گفت: حسن خلق مانند عطری خوش بو و جذاب افراد را به باغ معرفت و محبت اهل بیت جذب می کند و پیش از هر چیزی مکارم اخلاق سبب جذب و تبلیغ معارف اهل بیت می شود و باید از آن به خوبی استفاده کرد.
وی امام خمینی(ره) را نمونه بارز یک عالم دارای منطق و مکارم اخلاقی برشمرد و خاطرنشان کرد: به یقین در آینده به برکت وجود ائمه معصومین(ع) و نائب امام زمان رهبر معظم انقلاب الگوی صحیح زندگی انسانی و تمدن بشری ارائه خواهد شد و هر کسی باید تلاش کند تا در انجام این کار مهم نقشی ایفا کند و مورد رضای اهل بیت باشد.

حجت الاسلام مهدوی بیات در پایان ابراز داشت: اگر مورد تنفر دشمنان و خاری در چشم آنها نباشیم شیعه نیستیم و باید در این زمینه هم از امام صادق(ع) الگو برداری کنیم زیرا ایشان در مبارزه و مقابله با دشمنان اسلام نیز سرآمد بودند و حکومت منصور را خسته و ناتوان کردند و به دلیل همین مبارزات بی وقفه ایشان بود که از سوی دشمنان بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و نهایتا به شهادت رساندند./پایان خبر/939/پ202/س

ارسال نظرات