۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۸۰۱۷۴
مدیر حوزه علمیه لرستان:

عرفان اسلامی انسان را مسؤولیت پذیر و اجتماعی تربیت می کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه لرستان با بیان این که عرفان اسلامی موتور مسؤولیت پذیری انسان است، گفت: پویایی عرفان اسلامی در اجتماعی بودن آن است.
حجت الاسلام محمدرضا مبلغي ، مدير حوزه هاي علميه لرستان

حجت الاسلام محمدرضا مبلغی، مدیر حوزه های علمیه لرستان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با بیان پویایی عرفان اسلامی در اجتماعی بودن آن است، گفت: اینکه  معنویت به عنوان تجربه ای بشری آرام بخش بوده است، اظهار داشت: تجربه عامل دیگر کشیده شدن به سوی معنویت است و انسان در کوران حوادث و مشکلات به سمت معنویت گرایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه اصل رفتن به سوی معنویت و پناه بردن به این پناهگاه یک چیز است و تعیین مصداق های معنویت چیز دیگر، بیان داشت: بشر گاهی در نیل به سوی معنویت دچار اشتباه می شود و در تعیین مصداق ها اشتباه می کند.

حجت الاسلام مبلغی در ادامه افزود: فرد گاهی در اینکه باید به سوی معنویت برود درست تشخیص می دهد اما در انتخاب مصداق ها دچار اشتباه می شود و ممکن است به سراغ مصداق های کاذب برود، به گونه ای که گاهی به سوی ستاره پرستی و یا گاو پرستی کشیده می شود.

وی با اشاره به اینکه انبیا آمده اند تا بشر را از این اشتباه دور کنند، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم عرفان های اصیل را در اختیا بشر قرار دهیم، آن عطش معنویت خواهی انسان فروکش کرده و به سوی انحرافی پیش خواهد رفت.

مدیر حوزه های علمیه لرستان تصریح کرد: عالمان وارسته دین باید توجیهات و آگاهی های خود را متوجه مصداق های حقیقی کنند.

وی با اشاره به مشخصه های عرفان ناب اسلامی، ابراز داشت: عرفان اسلامی نه تنها سبب انزوا نمی شود، بلکه در عین سلوک اجتماعی، عرفان را نیز تحقق می بخشید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در همه جا هست پس عرفان نیز در همه جا هست، ابراز داشت: پویایی این عرفان در آن است که آن را در اجتماع پیاده کنیم.

حجت الاسلام مبلغی با بیان این که عرفان اسلامی موتور مسؤولیت پذیری انسان است، افزود: عرفان اسلامی نه تنها انسان را از داشتن احساس مسؤولیت دور نمی کند، بلکه موتور مسؤولیت پذیری انسان است؛ در صورتی که برخی عرفان های دیگر از سویی معنویت ایجاد و از سوی دیگر مسؤولیت اجتماعی را نفی می کنند.

مدیر حوزه های علمیه لرستان در پایان خاطرنشان کرد: مصادیق حقیقی معنویت را باید از منابع مطمئن یعنی انبیاء و اولیاء الهی جست وجو کرد؛ چرا که در غیر این صورت آدمی در ورطه سقوط و نابودی قرار می گیرد./9451/ت302/غ

ارسال نظرات