۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۷۸۴۴۱
حجت الاسلام باطنی تبیین کرد؛

اعتکاف ماه رمضان و آثار آن

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی حوزه‌های علمیه استان اصفهان گفت: یکی از مسائل مهم برای جلب رضایت خداوند سبحان، اعتکاف است که نباید به قصد ریاکاری و یا دیگر کارها صورت بگیرد و تنها به قصد خلوت کردن با خدا باید باشد.
حجت الاسلام باطني جانشين حوزه علميه اصفهان

حجت الاسلام علیرضا باطنی، جانشین حوزههای علمیه استان اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره آیین اعتکاف گفت: اعتکاف از عبادات شرعی است و اگر کلمه اعتکاف را بخواهیم معنا کنیم، از ماده «عکف» در لغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و ملازمت آن از طریق تعظیم و بزرگ داشتن آن کار است، اما در شرع، اعتکاف را التزام به ماندن و درنگ در مسجد، به قصد تقرب به خداوند سبحان تعریف می کنند.

وی در رابطه با اهمیت و شرایط و زمان اعتکاف، بیان داشت: اعتکاف که به معنای ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت و جلب رضایت خداوند سبحان است، توصیفات و تأکید فراوانی در مورد آن قرار گرفته، مثلاً اعتکاف یک شب در ماه مبارک رمضان، معادل با یک حج است و یا یک شب اعتکاف در مسجد حضرت رسول(ص) و ماندن فرد نزد قبر ایشان برابر با یک حج و یک عمره است و یا اعتکاف در کنار قبر سیدالشهدا(ع) در 10 روز آخر ماه رمضان، مثل این است که کنار قبر رسول خدا معتکف شده باشیم.

 

جانشین  حوزه‌های علمیه اصفهان ادامه داد: اعتکاف یک برنامه مهم، زیبا و والای خودسازی است برای انسانها و به معنای عزلت و گوشه نشینی نیست. آن‌گونه که مسیحیت اعتقاد دارد و صومعه نشینی از دنیا و رهبانیت نیست، بلکه در مسجد انجام می شود، آن‌هم مسجد جامع، با حضور برخی از مومنین و در مدت زمان محدود. مثلا از 13 تا 15 ماه رجب و یا ماه مبارک رمضان.

 

حجت الاسلام باطنی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم برای جلب رضایت خداوند سبحان، اعتکاف است که نباید به قصد ریاکاری و یا دیگر کارها صورت بگیرد و تنها به قصد خلوت کردن با خدا و در شرایطی که لحاظ شده است و از جمله این شرایط این است که نباید کمتر از 3 روز باشد و در مسجد جامع شهر انجام شود.

 

وی در ادامه افزود: معتکف، مثل کسی که محرم می‌شود برای حج و عمره بیت الله الحرام، باید از استعمال خوشبو کننده‌ها و عطر، خرید و فروش و داد و ستد در مسجد و پرداختن به امور دنیایی و جدال و جر و بحث‌های بی مورد و التذاذ شهوانی و جسمی در زمان اعتکاف پرهیز کند، که جزء محرمات اعتکاف محسوب می‌شود.

 

جانشین حوزه های علمیه اصفهان در پاسخ به سؤال وجود اعتکاف در دیگر آئین‌ها، خاطر نشان کرد: بعضی از ادیان آسمانی و مکاتب زمینی، مقلدین به مذهب و مکتب خودشان را تشویق می‌کنند به دوری از اجتماع و خلوت گزیدن، مثل مسیحیت که تشویق به رهبانیت دارد که این عمل، دارای آفت‌های جبران ناپذیری است.

 

حجت الاسلام باطنی همچنین نقش معنویت‌زایی را در اعتکاف این‌گونه بیان کرد و افزود: در زمانی که شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و امثال آن برای ایجاد تغییرات فکری، اعتقادی و فرهنگی نسبت به جوانان ما فعال هستند و با هجوم همه جانبه، فکر و اندیشه جوان و نوجوان ما را فرا گرفته، کشش درونی فطری جوان مسلمان، هر سال جاذبه‌ای بیشتر از قبل به سوی معنویت است.

 

وی در پایان گفت: در اسلام، رهبانیت و صومعه نشینی وجود ندارد و مؤمن در عین حال که در متن جامعه است، باید اهل تقوی باشد و عبادات را انجام بدهد، اسلام دنیا را مقدمه آخرت می داند، چرا که دنیا مزرعه آخرت و وسیله رسیدن به آخرت است./939/ت301/س

 

ارسال نظرات