۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۷۶۸۱۹
به همت مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی؛

نخستین جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، نخستین جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم برگزار شد.
نخستين جلسه بررسي آثار تربيتي معاد از منظر قرآن کريم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نخستین جلسه بررسی آثار تربیتی معاد از منظر قرآن کریم با موضوع «معرفی یکی از روزهای قیامت با عنوان یوم التّلاقی» با حضور حجت‌الاسلام صالح برگزار شد.
حجت‌الاسلام صالح با اشاره به این‌که یکی از فلسفه‌ها و آثار ماه مبارک رمضان، توجه دادن انسان به معاد است گفت: شناخت معاد در بررسی آثار تربیتی آن بسیار مهم است، چون شناخت است که سبب اثر پذیری و اثر‌گذاری می‌شود، معاد عقیده‌ای تحول آفرین در انسان است یعنی افزون بر بینش و اعتقاد، در عملکرد انسان هم مؤثر است.
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی، به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: از امام رضا(ع) نقل شده که می‌فرمایند «امت پیامبر اکرم(ص) امر شدند به روزه که درد و سختی و رنج گرسنگی و تشنگی را بچشند تا از آن برای فقر و بیچارگی آخرت الهام بگیرند».
وی اظهار داشت: اگر کسی نداند معاد یعنی چه، صحنه قیامت یعنی چه، در آن روز سرگردان است.
حجت‌الاسلام صالح به بازگشت ارواح انسان‌ها به بدن در قیامت اشاره کرد و گفت: آن‌چه در قیامت اتفاق می‌افتد این است که ارواح انسان‌ها به قدرت الهی به بدن‌ها بازمی‌گردند و اگر اهل سعادت باشند به بهشت و اگر اهل شقاوت باشند به دوزخ منتقل می‌شوند، این، یک نمای کلی درباره قیامت است.
وی نام‌های روز قیامت را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم برای قیامت نام های متفاوتی ذکر شده از جمله «یوم الحسره»، «یوم التّلاقی» و «یوم السّرائر»، این نام‌ها هر کدام بیان کننده سیمای قیامت است، که اگر این نام‌ها را خوب بررسی کنیم، به یک ترسیم واقعی و درست از قیامت می‌رسیم.
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی به آیه‌ای از قرآن مجید اشاره کرد و گفت: در قرآن آمده است «خداوند در کالبد بشریت روحی دمیده که این روح سبب حیات معنوی انسان است و این روح در بشر دمیده شده برای انذار از روز تلاقی عظیم(روز رویارویی بزرگ).
وی به آیات متعدّد ملاقات انسان با خدا اشاره کرد و افزود: این آیات، نشان‌گر ملاقات انسان در روز قیامت با خدا و سایر موجودت و انسان‌ها است، در واقع، انواع تلاقی داریم.
حجت‌الاسلام صالح انواع تلاقی را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: روزی است که انسان‌ها با خدا ملاقات می‌کنند، «ای انسان بدان که در این سیری که داری، روزی با خدا ملاقات می‌کنی»، روزی است که انسان با فرشتگان حساب ملاقات دارد و پاداش و کیفر این تلاقی در آن روز مشخص می شود، روزی است که انسان با حساب و اعمال و گفتار خود ملاقات می‌کند، آن روز روزی است که مردم گروه گروه محشور می‌شوند تا با اعمال و رفتار خود ملاقات کنند، روزی است که انسان با گذشتگان، آیندگان، انبیا و اولیا ملاقات می‌کند، روزی است که ظالم و مظلوم با هم تلاقی دارند، روزی است که بهشتیان و دوزخیان با هم ملاقات می کنند، «یا ایّها الانسان انّک کادحٌ الی ربّک کدح فملاقیه»، چون انسان عبد است و خدا معبود، همواره انسان در تلاش به سوی اوست و به او منتهی می‌شود.
وی به سخنی از مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اشاره کرد و گفت: در تفسیر المیزان آمده است «منظور از لقاء‌الله آن است که بندگان در موقفی قرار بگیرند که حجابی میان آن‌ها و پروردگارشان نباشد، زیرا طبیعت روز قیامت، ظهور حقایق است»، چنان چه قرآن می فرماید «آن روزی که خواهند دانستع خداوند حقّ مبین و آشکار است».
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی با اشاره به سخن آیت‌الله جوادی آملی درباره لقاءالله افزود: آیت‌الله جوادی می‌گفتند «انسان تا زمانی که در این جهان است باید مقدمات و مراحل ملاقات را مهیا کند، محال است که انسان در این دنیا چشم حقیقت‌بین نداشته باشد و در آن جهان چشم حقیقت‌بینش باز شود»./907/د102/ی
ارسال نظرات