۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۷۶۶۵۰
استاد حوزه علمیه اصفهان:

دور بودن اهل بیت از «رجس» بر اساس اراده تکوینی و تشریعی خدا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معمار منتظرین گفت: خداوند تکویناً و تشریعاً در عالم اختیار اراده کرده است تمام پلیدی ها را از اهل بیت دور کند.
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان، امروز بعد از نماز صبح در مسجد رضوی اصفهان، در تبیین و بیان آیه تطهیر اظهار داشت: اگر بخواهیم کلمه الله را تبیین کنیم باید چهار هزار اسم را در کنار این جمله به کار ببریم که هزار اسم آن در دعای جوشن کبیر و به گفته ملاهادی سبزواری در شرح اسماء الحسنی که شرحی است بر دعای جوشن کبیر، هزار اسم دیگر نزد خداست، هزار اسم به ملائک تعلیم داده شده است و هزار اسم دیگر نزد رسول خداست، که اگرهمه این اسماء را  در کنار هم قرار دهیم کلمه الله تبیین می شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: حال اگر کسی آیه تطهیر را بخواند، در واقع می گوید خدایی که چهار هزار اسم دارد، با هر اسمی گفته است، آن هم به صیغه مضارع، که خداوند تمام پلیدی ها را از اهل بیت(ع) دور کرده است و این دوری همیشگی است.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه در بیان کلمه «یرید» بیان داشت: همه مفسرین از شیعه و سنّی گفته اند، اطلاق آیه اراده تکوینی و تشریعی است که معنی آن این گونه است، خداوند تکویناً و تشریعاً در عالم اختیار اراده کرده است تمام پلیدی ها را از اهل بیت دور کند.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین، کلمه بعدی را که«لیذهب» است این گونه تبیین کرد: این کلمه هم مضارع است و به این معنی است که اذهاب کرده، یعنی اجازه نداده است که هیچ پلیدی به آنها نزدیک شود، اما چرا به جای رجس نگفت نجس؟ و آن به خاطر این است که ریشه هر آلودگی رجس است، و وقتی به حضرت صادق(ع) گفتند منظور از رجس چیست؟ حضرت فرمودند «تمام رجس، شک است».

 

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: حال تفضّلی که خداوند در مورد آل الله و در مورد تمام بندگان صلاح خداوند کرده این بوده که شک را که سر منشأ همه نجس ها و پلیدی‌ها است از آنها دور کرده، حال چرا گفتیم در مورد بندگان خدا؟ در سوره یوسف وقتی خداوند می خواهد جریان فضل خود را در مورد انبیای الهی بیان کند، از زبان انبیای الهی می گوید، اگر ما به خداوند شرک نورزیدیم فضل خداوند بر ما و بر مردم بوده است ولی اکثر مردم شاکر نیستند.

 

وی با بیان این که فضل خداوند در مورد اهل بیت(ع) است و رجس در آنها راه ندارد، افزود: حضرت امیر(ع) فرمودند اگر پرده ها کنار رود چیزی بر یقین ما اضافه نمی شود و این به خاطر اذهاب رجس است، حال باید گفت منظور از اهل بیت(ع) چه کسانی هستد؟ که در مورد این سوال باید یادآور شد که مردم از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا شما می فرمایید خداوند تمام شک و شرک و پلیدی ها را از اهل بیت(ع) دور کرده، امّا نام آنها در قرآن نیست؟ حضرت در جواب فرمودند«خداوند در قرآن مسائل را به صورت کلی آورده، مثل آن جایی که فرمود«اقیموا الصلاة» اما نفرمود با چه کیفیتی، و به پیامبر فرمود چگونگی خواندن نماز را تبیین کند، در این جا هم همین مسأله پیش می آید که خداوند کلمه اهل بیت(ع) را آورد، اما تبیین آن را بر عهده رسول خدا گذاشته».

 

وی با تبیین کلمه انزلنا و نزّل ابراز داشت: انزل یعنی فرود یکجا و دفعی و نزّل یعنی فرود تدریجی، اما با توجه به آیات قرآن انزل مخصوص اهل بیت(ع) و نزول تدریجی مخصوص مردم است، پس سرّ انزال، تنزیل قرآن و تبیین آن برای مردم است و چرا بزرگان اهل سنت نمی توانند معنی اولوا الامر را بیان کنند؟ به خاطر این است که آنها، مورد خطاب خداوند با«انزل» که نزول دفعی است نمی باشند، لذا نمی توانند به درستی کلمات قرآن را تبیین کنند.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین در پایان گفت: وقتی آیه اطیعوا الله نازل شد جابر بن عبدالله انصاری آمد خدمت حضرت رسول(ص) و عرضه داشت«یا رسول الله، ما منظور از اطیعوا الله و معنی اطیعوا الرسول را میدانیم اما اولی الامر را نمیدانیم»، حال چه کسی باید تبیین کند؟ واضح است کسی جز رسول خدا که قرآن به صورت دفعی بر او نازل شده نمی تواند آن معنی را بیان کند./939/پ203/س

ارسال نظرات