۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۷۴۵۹۲

راز هسته ای اسرائیل فاش شد

خبرگزاری رسا ـ نشریه Foreign Policy با انتشار خبر محرمانه ای، راز چندین ساله هسته ای اسرائیل را فاش کرد.
نيروگاه اتمي اسرائيل، ديمونا نيروگاه اتمي اسرائيل، ديمونا نيروگاه اتمي اسرائيل، ديمونا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا و به نقل از رادیو صدای روسیه، اسرائیل در سال 1964 حدود 100 تن اکسید اورانیوم از آرژانتین خریداری کرده بود تا به عنوان سوخت برای راکتورهای هسته ای تولید کننده پلوتونیوم اسلحه ای، مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان در مقاله خود در نشریه Foreign Policy تشریح می کنند چگونه و در چه زمانی اسرائیل موفق به دریافت مواد خام مورد نیاز برای تولید سلاح های هسته ای خود شد.

برنامه هسته ای اسرائیل با ساخت یک راکتور هسته ای در نزدیکی دیمونا در صحرای نگب به وجود آمد که که با کمک فرانسوی ها انجام می شد؛ اما پس از به قدرت رسیدن ژنرال دوگل در فرانسه، تحویل اورانیوم به اسرائیل به طور چشمگیری کاهش یافت. پس از آن جستجوی اسرائیل برای منابع جدید سوخت هسته ای آغاز شد.

خرید اکسید اورانیوم از آرژانتین مهمترین راز اسرائیل بود؛ اما وجود تجهیزات بازفرآوری سوخت مصرف شده راکتور دیمونا به پلوتونیوم اسلحه، از اسرار اصلی هسته ای این کشور بود.

وجود زرادخانه هسته ای در اسرائیل یک واقعیت واضح و آشکار است اما برنامه هسته ای این کشور یکی از ناواضح ترین ها باقی مانده است.

از سوی دیگر با توجه به عملکرد شفاف ایران در زمینه برنامه های صلح آمیز هسته ای، کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، همچنان بر فشارهای خود می افزایند و هیچ توجهی به برنامه های هسته ای اسرائیل ندارند.

محمود احمدی نژاد دیروز مذاکرات مقدماتی برای ساخت نیروگاه جدیدی در ایران را با ولادیمیر پوتین انجام داد.

سال گذشته اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرد رژیم اسرائیل 250 تا 300 بمب اتمی دارد؛ اما هیچ کس در این باره بحثی نمی کند./1420/ 9161/خ

ارسال نظرات