۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۶۹۹۶۲
جلیلی:

الگوی اسلام ناب همان ولایت مطلقه فقیه است/ هنر امام این بود که فقه را مبنای ساخت یک تمدن قرار داد

خبرگزاری رسا ـ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه را که تحت عنوان الگوی اسلام ناب می خواهیم معرفی کنیم در «ولایت مطلقه فقیه» خلاصه می‌شود و باور داریم این مساله مبنای عمیق دینی دارد و الگوی بسیار مترقی است.
سخنراني سعيد جليلي در مسجد امام حسن عسکري(ع) قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید جلیلی، نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در جمع استادان حوزه و دانشگاه گفت: یکی از دغدغه های اهل علم مفید بودن آن است و در تعالیم دینی تعابیر زیادی در تاکید بر این که علم نافع باشد داریم.

جلیلی خاطرنشان کرد: بزرگترین هنر امام (ره) این بود که علم را مفید کرد و به عرصه شؤون زندگی آورد و نشان داد که اگر ظرفیت معارف آزاد شود می تواند چه انقلابی در دنیا ایجاد کند.

وی افزود: هنر امام (ره) این بود که فقه جواهری را به میان جامعه و حکومت آورد و فقه و معارف را مبنای ساخت یک تمدن قرار داد و جهان شاهد بود که آنگاه که علم به صحنه سیاست بیاید چه ظرفیتی آزاد می شود.

جلیلی با بیان این‌که یکی از پیشگامان این عرصه و کسانی که در کنار رییس جمهور می توانند به این کار کمک کنند اهل علم در حوزه و دانشگاه هستند گفت: آنچه در مباحث مربوط به انتخابات از سوی ما بیان شد سازوکارهایی است که ظرفیت مردم آزاد شود.

این نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این‌که ظرفیت‌های جامعه باید از دو آسیب انفعال و انحراف مصون بماند اظهار داشت: نخستین گام این است که ظرفیت دانشگاه به عنوان موتور محرک این کار، خودش از این آسیب مصون بماند.

وی با تاکید بر این‌که علوم باید در جهت نیازها و ضرورتهای ساخت تمدن اسلامی جهت پیدا کند گفت: پیام های امام (ره) و رهبری مملو از این توصیه به طلاب و دانشگاهیان است که در راستای تدوین علوم مفید و کارآمد در عرصه ساخت تمدن بر اساس اسلام ناب بر آن تاکید می‌شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: این باور را داشته باشید که اگر این ظرفیت را به خوبی استفاده کنید یک ظرفیت بزرگ آزاد خواهد شد یک حیات جدید پیدا خواهد شد و یک امیدی جدیدی برای جامعه بشری ظهور پیدا خواهد کرد.

نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر ما می گوییم علم باید مفید باشد و در جهت رفع مشکلات جوامع باشد وظیفه و کار ویژه دولت این است که مانع نشود و مشوق باشد، اجازه بدهد ظرفیت دانشگاه و دانشگاهیان آزاد بشود و از آن دو آسیب مصون بماند.

وی با تاکید بر این‌که نباید تمام ظرفیت این فرصت بزرگ مصروف ظرفیتی شود که انگیزه کافی را نداشته باشد اظهار داشت: علوم باید در جهت مسائل واقعی جامعه و جهان در مباحث نظری و عملی باید جهت پیدا کنند و دانشگاه محل این کار است.

جلیلی با بیان این‌که هیچ زمینه ای برای ساختار دولت و سازوکار دولت پیدا نشده است گفت: اگر چنین اقدامی شد علم باید به عمل نزدیک شود و حوزه کارگزاران دولت از حوزه علم در حوزه و دانشگاه جدا باشند.

وی با تاکید بر این‌که یکی از وظایف دولت نسبت به حوزه های علمیه و دانشگاه ها این است که یک ارتباط ساختاری در راستای رشد علم ایجاد کند گفت: به هر میزان در این کارویژه موفق باشیم این ظرفیت آزاد می شود و ظرفیت حوزه و دانشگاه اگر آزاد شود جامعه ای را نجات می‌بخشد.

نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر ما می خواهیم به سوی یک تمدن سازی جدید برویم بر اساس آن الگوی اسلامی ناب باید به گونه ای باشد که در این مسیر با تمام وجود تمام اقتضائات آن را قبول داشته باشیم و باور کنیم.

جلیلی افزود: من این را قبول دارم و آنچه را که تحت عنوان الگوی اسلام ناب می خواهیم معرفی کنیم در یک کلمه می‌شود ولایت مطلقه فقیه و باور داریم این یک مبنای عمیق دینی دارد و الگوی بسیار مترقی است و نه تنها باور داریم بلکه این تجربه را داریم که در 34 سال گذشته هرقدر پیشرفت و موفقیت داشتیم مرهون نگاه این گونه و پیروی از این الگو بوده است و هر جا که کاستی و عدم موفقیت داشتیم بررسی ها نشان میدهد مواردی بوده که از این الگو زاویه گرفته شده و دچار انحراف شده ایم.

وی تاکید کرد: ما صرفا نباید بر بحث تبعیت کفایت کنیم، ولایت فقیه یک دیدگاه و گفتمان است و باید آن را فهمید و درک کرد و بر مبنای آن عمل کرد.

نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این دغدغه به حقی که مردم ما که انتخابشان اسلام ناب و الگوی ولایت فقیه است دارند که چه کنیم که انتخابمان در زاویه با این نباشد ارزشمند است.

جلیلی با بیان این‌که در مسیری که به سمت تعالی و پیشرفت هست لغزش‌گاه‌های فراوانی وجود دارد گفت: باید دعا کنیم کسانی که در راه ولایت هستند دچار این لغزش‌ها خطاها نشوند هر لحظه ای که انسان فکر کند او نمی‌شود همان لحظه دچار لغزش شده است.

وی با تاکید بر این‌که هر کسی در هر منصبی باشد باید بداند که انتخاب مردم انتخاب گفتمان اسلام ناب است گفت: حرکت انتخاباتی کار فردی نیست، یک جبهه است که می خواهد یک گفتمان را حمایت کند و این یک کار همگانی است و باید در همه زمینه‌ها هوشیار بود و مراقب باشیم دچار انحرافی که برای بقیه دغدغه داریم نشویم.

گفتنی است در بین سخنرانی دختر دانشجویی به جلوی سن آمد و در انظار استادان حوزه و دانشگاه و نخبگان به جلیلی گفت ما همه حرف ها را می دانیم ولی از شما می خواهیم که به قرآن قسم بخورید که از ولایت فقیه حمایت خواهید کرد و پشت ولی فقیه را خالی نخواهید کرد که جلیلی در پاسخ گفت انشالله همین گونه باشم و قرآن را گرفت و بوسید./959/پ201/ع

ارسال نظرات