۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۶۹۷۸۵
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

مردم کالای خارجی نخرند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی با اشاره به کیفیت خوب تولیدات داخلی گفت: کالای ایرانی در اغلب موارد فرقی با نوع خارجی آن ندارد، مردم باید به بحث صرفه‌جویی کالاها در کشور توجه داشته باشند و جز در مواقع ضروری از مصرف کالای خارجی پرهیز کنند.
حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» با تفکیک وظایف اقشار جامعه در تحقق حماسه اقتصادی گفت: باید وظیفه هر حوزه را انجام تکالیف اقتصادی مشخص کرد، همه جامعه در خلق حماسه سهیم هستند، در مرحله اول باید در این حوزه تقسیم کار شود.

وی ادامه داد: انضباط اقتصادی از سوی دولت یک امر مهم در رشد مادی کشور است، دولت وظیفه دارد که مقررات لازم در زمینه اقتصاد را رعایت کند و جامعه را به طرف رفاه و رشد رهنمون کند.

ارائه تسهیلات به مردم

این کارشناس حوزوی، برداشتن فشار از اقشار کم‌درآمد جامعه را وظیفه دولت برشمرد و تصریح کرد: دولت باید در بخش تسهیلات و ارائه وام به اقشار کم‌درآمد کوتاهی نکند، باید مقررات بانکی را برای همه رعایت کرد، مردم توقع دارند که بانک در خدمت همه باشد.

وی افزود: شورای عالی پول و اعتبار و مدیریت برنامه‌ریزی کشور، نقش مهمی در تحقق حماسه اقتصادی دارد، باید از سهل‌انگاری در این عرصه پرهیز کرد، تمرکز در این شورا و توجه به مقررات و ضوابط اسلامی، مشکلات اقتصادی را مرتفع می‌سازد.

یکسان‌سازی نرخ ارز

این استاد حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: دولت باید در امر ارز حضور فعال داشته باشد، باید جدیت به خرج دهد و امر یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرا کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت ارز را مهار کند، قیمت‌ها نیز به جای خود برمی‌گردد، تلاطم در بازار ارز موجب شده است تا تورم به وجود آید، باید فکر جدی برای ارز کشور کرد.

جدیت در بخش خصوصی

حجت‌الاسلام قاضی‌زاده، با تأکید بر مسؤولیت بخش خصوص کشور در اقتصاد کشور گفت: همه در بحث اقتصاد شریک هستند و این جامعه اسلامی متعلق به همه است و بخش خصوصی کشور متوجه شود که در کدام حیطه‌ها سرمایه‌گذاری کند تا موجب رشد کشور شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید در کنار دولت باشد و دست دولت را در پیشرفت کشور بفشارد، نباید از روی بی‌تقوایی یا بی توجهی سرمایه خود را در جایی مصرف کنند که سودی به حال مردم ندارد و فقط مشکلات را زیاد می‌کند، دلال بازی و واسطه‌گری، ضرر بزرگ بخش خصوصی به جامعه است.

صرفه جویی در کالاهای ایرانی

این کارشناس حوزوی، ابراز داشت: مردم باید به بحث صرفه‌جویی کالاها در کشور توجه داشته باشند و جز در مواقع ضروری از مصرف کالای خارجی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: جامعه باید ارزش صنعت و کار ایرانی را بداند و توجه داشته باشند که کالای ایرانی در اغلب موارد فرقی با نوع خارجی آن ندارد، البته تولیدکنندگان نیز باید به امر مرغوبیت کالاها و تولیدات امعان نظر بیشتری بکنند.

اقتصاد مقاومتی در همه جامعه

این استاد حوزه و دانشگاه، با تعریف از اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی این‌که ما در میدان جنگ و تحریم هستیم و بدانیم که دشمن اقتصاد ما را هدف گرفته است و دشمن را در این جنگ اقتصادی نباید همراهی کرد.

وی در پایان تأکید کرد: باید همه ملت با رویکرد ملی و رویکرد دینی وارد حماسه اقتصادی شوند و در خلاف منظور دشمن حرکت کنیم، باید با اتکا به خدا و توجه به دستورات رهبری عزیز، اقتصاد جامعه را از تهدید و تورم خارج ساخت./978/ت302/ن

ارسال نظرات