۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۶۹۱۰۸

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ زینب کبری(س) الگوی حماسه سیاسی، تمدید حکم مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و برگزاری اعتکاف در بخش خلجستان قم برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، جلسه شورای اقامه نماز اداره کل با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.
حجت‌الاسلام اسکندری در این جلسه خواستار نظرسنجی از میزان تأثیرگذاری طرح‌های ترویج فرهنگ نماز که در سال گذشته اجرا شد تأکید کرد.
وی با تأکید بر لزوم اهمیت دادن به نماز در محیط خانه و خانواده تصریح کرد: باید پارک‌ها،‌ بوستان‌ها و اماکن عمومی برای اعزام امام جماعات شناسایی شوند.
در این جلسه 10 دستورالعمل از سوی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم برای ترویج فرهنگ اقامه نماز مطرح و مقرر شد در طول سال جاری به این موضوعات توجه شود.
تهیه سی دی آموزش نماز و اهدای آن به رانندگان اتوبوس‌های جاده‌ای برای پخش در اتوبوس‌ها، شناسایی و معرفی کسبه‌هایی که در نماز اول وقت شرکت می‌کنند از جمله این دستورالعمل‌ها بوده است.
در این جلسه پیشنهاد شد سی دی نماز یکی از شخصیت‌های مشهور که قرائت و صدای زیبا دارد تهیه و در اختیار ائمه جماعات قرار گیرد.
برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده مطلوب از منابع محدود
کارشناس طرح و برنامه اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به محدود بودن منابع مالی این اداره کل، برنامه‌ریزی صحیح را راهکار استفاده مطلوب از این منابع ذکر کرد.
موسی شوشتری اظهار کرد: در اهمیت برنامه ریزی همین بس که یکی از ویژگی‌های نظام سالم اداری داشتن برنامه‌ریزی و استراتژی برای رسیدن به هدف است.
وی ادامه داد: لازمه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف بلند‌مدت سه اصل است، نگاه به گذشته و مبدأ که از کجا شروع کردیم و چه مسیری را طی کردیم به اینجا رسیدیم، نگاه به وضع موجود و امکانات مادی و معنوی و نگاه به آینده و هدف سازمانی که هیچ وقت از آن دور نشویم.
کارشناس طرح و برنامه اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برنامه‌ریزی صحیح را لازمه استفاده از منابع محدود ذکر کرد و افزود: بودجه اداره کل تبلیغات اسلامی استان از همه سازمان‌ها محدودتر است و نمی‌توانیم این بودجه را صرف تمام برنامه‌های فرهنگی در استان کنیم بنابراین باید برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم که از بین هزاران برنامه‌ای که می‌توانیم انجام دهیم چند برنامه مهم‌تر را انتخاب کنیم.
شوشتری ادامه داد: طرح و برنامه اداره کل، برنامه‌های اولویت‌دار هر اداره را مشخص کرده و برای تصویب نهایی به سازمان ارسال کرده است.
به گفته وی زمانی که این برنامه‌ها از مرکز به استان ابلاغ شده انتظار می‌رود منابع بر اساس همین برنامه‌ها که اولویت‌بندی شده هزینه شود.
زینب کبری الگوی حماسه سیاسی
کارشناس دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات استان قم گفت: حضرت زینب(س) به خاطر ولایت پذیری تام در کربلا حاضر شدند و ایشان الگوی حماسه سیاسی هستند.
حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی گفت: امروزه آنچه که ما داریم از عاشورا و انقلاب امام حسین(ع) و دستاوردهای قیام عاشورا است.
وی با اشاره به این‌که حضرت زینب(س) الگوی کامل برای بانوان مسلمان است اضافه کرد: در زمینه حماسه سیاسی حضرت زینب بهترین الگو و اسوه است.
کارشناس دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: فرمایشات حضرت رسول اکرم درباره زینب کبری (س) در شرایطی که ایشان کودکی بیش نبودند نشانگر عظمت و جایگاه این بانوی گرانقدر است.
وی گفت: در بحث حماسه آفرینی به گفته امامان به برکت حضور حضرت زینب(س) حقایق واقعه کربلا تشریح شد.
حجت‌الاسلام عظیمی در ارتباط با ولایت پذیری حضرت زینب(س) اظهار داشت: امروزه باید بین مسلمانان تشریح شود که حضور زینب کبری در کربلا صرفا از باب محبت بین برادر و خواهر نبوده است بلکه ایشان به خاطر ولایت پذیری تام در کربلا حاضر شدند و پس از آن به ایفای نقش پرداختند.
کارشناس دارالقرآن کریم قم خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیتی که امام سجاد(ع) داشتند و جان امام در خطر بود برخی مسؤولیت‌ها به دوش حضرت زینب(س) بود.
وی بیان کرد: زمانی حضرت زینب خطبه خواندند با صحبت‌هایشان مردم را از خواب غفلت بیدار کرد و آنان را آگاه کردند و با این کار پایه‌های دین را محکم کردند.
حضور حداکثری در انتخابات سدی در مقابل توطئه‌های دشمنان است
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهر جعفریه گفت: حضور مقتدرانه و حداکثری مردم در انتخابات سدی در مقابل توطئه‌های دشمنان قسم خورده اسلام است.
حجت‌الاسلام سید موسی حسینی المدنی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهر جعفریه طی سخنانی قبل از خطبه های نماز جمعه شهر جعفریه گفت: در روایت از جمعه به سید ایام تعبیر شده است که ثواب عبادت در آن چند برابر محاسبه می‌شود و درجات انسان‌ها متعالی می‌شود، به ویژه این جمعه که مقارن شده با ولادت امیرمؤمنان علی(ع) آنهم در ماه رجب و همزمانی آن با سالروز فتح خرمشهر که امام خمینی(ره) از آن تعبیر به فتح ارزش‌ها کردند.
وی در ادامه اعتکاف را یک خلوت‌نشینی همراه با انس با خدا دانست که فرد موحد روزه‌دار در مسجد پیرامون عملکرد خود اندیشه کرده و با استغفار، لغزش‌های خود را جبران و برای خدایی زندگی کردن برنامه ریزی می کند که اگر این گونه نباشد رهبانیت بوده و ارزشی نخواهد داشت بلکه سرآغاز انحراف خواهد بود و همان چیزی تکرار خواهد شد که در اول انقلاب از سوی منافقین بر سر جوانان انقلابی مساجد در کشور آمد.
حجت‌الاسلام حسین المدنی در پایان همگان را به شرکت در انتخابات دعوت کرد و گفت: شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی و سدی در مقابل توطئه‌های دشمنان قسم خورده اسلام و اضافه کردن برگ زرینی به دفتر قطور انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: همان‌طور که اصل رأی دادن وظیفه است گزینش فرد اصلح نیز واجب است تا مسیر انقلاب از خطا حفظ شود و این محقق نمی‌شود مگر با گوش سپاری به بیانات رهبر فرزانه انقلاب و اطاعت محض از فرامین ایشان که همیشه انقلاب اسلامی را بیمه کرده است.
حضرت زینب در ولایت ذوب بودند
معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: در جای جای کربلا می‌بینیم که حضرت زینب ذوب در ولایت است و پس از شهادت امام حسین(ع) ایشان از امام سجاد(ع) کسب تکلیف می‌کنند.
حجت‌الاسلام محمود نجاریان زاده، گفت: کربلا با دو بال و اسارت به پرواز در آمد، بال اسارت کربلا همان غم را به دنبال دارد که شهادت کربلا به همراه دارد و این نقل که گفته می‌شود «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» نشان می‌دهد که نقش حضرت زینب در کربلا نقشی بی‌بدیل بود.
وی با بیان این‌که در جای جای کربلا می‌بینیم که حضرت زینب ذوب در ولایت است گفت: بعد از این‌که حضرت اباعبدالله(ع) به شهادت می‌رسد ایشان به سراغ امام سجاد می‌رود و به عنوان ولی امر از ایشان سؤال می‌کند که وظیفه ما چیست و از مقام ولایت راهنمایی می‌خواهد.
معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: ایشان زمانی که در مجلس شام مشاهده می‌کند دشمن قصد تعدی به امامت و ولایت را دارد زبان به شکوه و شکایت باز کرده و حکومت را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید «خیال می‌کنی اختیار آسمان و زمین را به دست گرفته‌ای» و حضرت زینب(س) برای حمایت از ولایت و امامت این‌گونه بر آشفته می‌شود و در مقابل یزید و یزیدیان قد علم می‌کند.
حجت‌الاسلام نجاریان زاده ادامه داد: خطبه‌های حضرت زینب(س) با خطبه‌های امام سجاد(ع) هماهنگ بوده و یک پیام را دنبال می‌کند چرا که هر دو خطبه از یک منبع یعنی ولایت سرچشمه می‌گیرد و ملاک حقانیت است.
وی بیان کرد: حضرت زینب(س) با بهترین کلام در دفاع از قیام عاشورا و ولایت به ایراد سخن پرداختند چرا که مردم شام این نوع خطابه را از زبان امیرمؤمنان(ع) شنیده بودند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: کلام حضرت زینب کلام امیرمؤمنان(ع) و ولایت است و مرام زینب(س) دفاع از حقانیت، خونخواهی، ایثار و شهادت است شجاعتی که این کلمات را در برابر دشمن عنوان می‌کند شجاعتی جز شجاعت و شهامت امامت نیست، حضرت زینب(س) در مواردی که لازم است سخن می‌گوید و از ولایت دفاع می‌کند و ترس به خود راه نمی‌دهد اینها حکایت از آن است که این گل از بوستان امامت و ولایت روییده است و بوی امامت از مقام و کلامش کاملا مشهود است.
برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در قنوات
همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رجب مراسم پرفیض و معنوی اعتکاف در مسجد اعظم شهر قنوات ویژه برادران برگزار شد.
برگزاری نماز جماعت، مسابقه فرهنگی، بیان احکام، تشکیل حلقه‌های معرفت، برگزاری جشن ولادت حضرت علی(ع) و مراسم عزاداری به مناسبت رحلت حضرت زینب کبری(س) از سوی مداحان اهل بیت(ع) و قرائت دعای ام داود از برنامه‌های این مراسم معنوی در مسجد اعظم قنوات است.
اداره تبلیغات اسلامی قنوات نقش مهمی در برگزاری این برنامه‌ها داشته است.
حضور کارشناس تبلیغات اسلامی در اجتماع معتکفان جعفرآباد
رییس اداره امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در جمع معتکفان الویرآباد حضور یافت و سخنرانی کرد.
حجت‌الاسلام حسینعلی اکبری‌نیا در این مراسم گفت: تعدد و تنوع در عبادت به مثابه تنوع در غذا است، همانطور که جسم انسان برای تأمین نیازمندی‌های خود به غذاهای مختلف نیاز دارد روح انسان نیز در طریق تکامل به اعمال عبادی گوناگون که هر کدام بتوانند بخشی از نیاز روحی انسان را فراهم کنند نیازمند است.
وی در ادامه به موضوع انتخابات اشاره کرد گفت :خداوند سبحان انسان را آزاد آفرید و در همین راستا در تدبیر امور خود نقش آفرینی باید بکند و شرکت در انتخابات نیز در همین مسیر است که ملت شهیدپرور بایستی سهم خود را با این حضور مطالبه کند و دین خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا کند.
حکم مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تمدید شد
رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در حکمی، حجت‌الاسلام اسکندری را مجددا به سمت مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم منصوب کرد.
این حکم برای یک دوره دو ساله دیگر از سوی حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی خطاب به حجت‌الاسلام عباس اسکندری صادر شده است.
حجت‌الاسلام اسکندری اوایل سال 88 پس از رحلت مرحوم حجت‌الاسلام ایرانی به عنوان مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم منصوب شد.
وی پیش از این معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور بود و هم‌اکنون علاوه برای مدیرکلی تبلیغات اسلامی، مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در امور روحانیان و معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم است.
توسعه فعالیت‌های فرهنگی و دینی از جمله ساماندهی هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی، گسترش برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در روستاها از طریق افزایش روحانیان مستقر و ساخت خانه‌های عالم روستایی، تقویت برنامه‌های ادارات تبلیغات اسلامی در شهرهای تابعه، رونق بخشی به برنامه‌های
مجتمع فرهنگی نور که در منطقه محروم نیروگاه واقع شده است، توسعه برنامه‌های آموزشی و ارائه آموزش‌های کاربردی به هزاران نفر از قشرهای تأثیرگذار، رونق بخشی به طرح گفتمان‌های دینی، همکاری با دستگاه‌های فرهنگی استان برای اجرای برنامه‌های مشترک و احیای کارگروه‌های مختلف در دوران فعالیت حجت‌الاسلام اسکندری مورد توجه قرار گرفته است.
برگزاری اعتکاف در بخش خلجستان قم
مراسم روح بخش اعتکاف با همکاری اداره تبلیغات اسلامی دستجرد در بخش خلجستان قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام عباس ابراهیمی، کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی دستجرد با ارائه گزارشی از برنامه‌های اعتکاف در این بخش اظهار کرد: این مراسم در سه مسجد شهر و روستاهای بخش خلجستان برگزار شد و حدود 90 نفر در این مراسم شرکت کردند.
وی با بیان این‌که بیشتر شرکت کنندگان در اعتکاف امسال را بانوان تشکیل می‌دادند گفت: اداره تبلیغات اسلامی دستجرد با اعزام مبلغ به جمع معتکفان و اهدای کتاب‌های ادعیه و اخلاقی در اجرای این مراسم مشارکت کرده است.
وی ادامه داد: در سالروز وفات حضرت زینب(س) کارشناس اداره تبلیغات اسلامی دستجرد به همراه امام جمعه دستجرد و مبلغان اعزامی در جمع معتکفان حضور یافتند و علاوه بر عزاداری، پیرامون اهمیت اعتکاف و اثرات معنوی آن مطالبی ارائه کردند.
انتخاب کاندیدای اصلح با معیارهای امام و رهبری
کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی دستجرد بر لزوم انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات بر اساس معیارهای امام و رهبری تأکید کرد.
روحانی مستقر روستای زیزگان از توابع دستجرد با حضور در اداره تبلیغات اسلامی این شهر، با حجت‌الاسلام عباس ابراهیمی، کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی دستجرد دیدار کرد.
در این دیدار پیرامون مسائل فرهنگی از جمله طرح اوقات فراغت و اعیاد و مناسبت‌های ماه‌های رجب، شعبان و رمضان تبادل نظر شد.
حجت‌الاسلام ابراهیمی در این دیدار به موضوع مهم انتخابات 24 خرداد اشاره کرد و افزود: افراد صاحب نفوذ از جمله روحانیان باید به مردم بصیرت و آگاهی بدهند و با بیان ویژگی‌های فرد اصلح به ویژه معیارهایی که حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بیان کردند، مردم را راهنمایی کنند.
وی حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای را مهم دانست و گفت: باید در این فرصت باقی‌مانده تا انتخابات، نهایت کوشش و تلاش مضاعف را برای ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم.
رشد 30 درصدی کمی و کیفی اعتکاف در بخش جعفرآباد قم
رییس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه از رشد 30 درصدی کمی و کیفی مراسم اعتکاف بخش جعفرآباد نسبت به سال قبل خبر داد.
حجت‌الاسلام سید موسی حسینی المدنی گفت: با برنامه‌ریزی به موقع و جلسه با هیأت امنای مساجد و ستاد اعتکاف و اطلاع‌رسانی بهنگام اعتکاف سال 92 هم به لحاظ کمی با توجه به همزمانی با فصل امتحانات حوزه و دانشگاه و مدارس و هم به لحاظ کیفی رشد 30 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: در اعتکاف امسال از مبلغان توانمند برای سخنرانی و بیان مسائل اعتکاف به این مراسم معنوی اعزام شده‌اند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه گفت: در راستای ارایه خدمات فرهنگی امسال 200 جلد کتاب با موضوع راهنمای خانواده و اعتکاف از سوی اداره تبلیغات اسلامی جعفریه در بین معتکفان خواهر و برادر توزیع شد./907/پ201/ی
ارسال نظرات