۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۶۸۱۱۵

اعتکاف؛ خلوت با معبود

خبر گزاری رسا ـ خدا دوست دارد که بنده‌اش با او خلوت کند و در اثر این گوشه نشینی با خدا، بنده در زمره بهترین دوستان خدا قرار می‌گیرد، چنان‌چه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بهترین مردم، مؤمنی است که با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنند و بعد از او مردی است که در جایی با خداوند خود گوشه‌نشینی اختیار کند».
مراسم اعتکاف

در ماه مبارک رجب که مزین به میلاد مطهر امام علی (ع) شده است، اعتکاف و خلوت کردن با خالق هستی، می‌تواند انسان را به اوج قرب الهی برساند و برکات زیادی را در زندگی دنیوی و اخروی انسان به ارمغان آورد. در این نوشتار برانیم تا به این مسأله عبادی پرداخته و اثرات فردی و اجتماعی اعتکاف را تبیین کنیم.

مفهوم اعتکاف

در لغت، اعتکاف از ماده عکوف است و به معنای اقامت کردن است و در اصطلاح ماندن در مسجد برای راز و نیاز با خداوند متعال است، چنان‌چه در قرآن چنین آمده است: «وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ»(1)یعنی انسان در مسجد با نیت الهی با پروردگارش خلوت کند.

اهمیت اعتکاف

اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جویى و بازگشت دنیاطلبی به سمت قبله هستى است. خود سازى و استمداد از آستان قدس ربوبى از مهم‌ترین برکات‏ اعتکاف است. اعتکاف فرصتى است تا انسان براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش، هزینه کند تا از هیاهو و جنجال‌های زندگى مادى بتواند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهد. اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسان‌ها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازد.

اعتکاف و ادیان الهی

در تمامی ادیان الهی، مسأله اعتکاف مطرح بوده است و امت‌های گذشته نیز در عبادتگاه‌های خود با خدا خلوت می‌کردند. اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می‌شود و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می‌ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. حضرت موسی (ع) با آن که مسؤولیت سنگین رهبری و هدایت امت را به دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را ترک و برای خلوت با محبوب خویش به خلوتگاه کوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش خداوند که فرمود: چرا قوم خود را رها کردی و با عجله به سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: پروردگارا! به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی. (2) حضرت مریم (ع) نیز آن‌گاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نائل شد، از مردم بریده بود و در خلوت به سر می‌برد. علامه طباطبائی معتقد است که مقصود از دوری مریم از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است.(3)

وقت اعتکاف

اعتکاف در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند، صحیح است و بهترین زمان برای آن، ماه مبارک رمضان و ماه رجب( ایام البیض ) است.

اعمال اعتکاف

شخص معتکف افزون‌بر شرایط تکلیف مانند ایمان، عقل و قدرت، باید این موارد را رعایت کند:

الف) قصد قربت

ب)سه روز روزه گرفتن

ج) وقوف در مسجد

د) پیوستگی اعتکاف

اعتکاف، بهترین عمل

خدا دوست دارد که بنده‌اش با او خلوت کند و در اثر این گوشه نشینی با خدا، بنده در زمره بهترین دوستان خدا قرار می‌گیرد، چنان‌چه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بهترین مردم، مؤمنی است که با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنند و بعد از او مردی است که در جایی با خداوند خود گوشه‌نشینی اختیار کند».(4)

اعتکاف و را ه نجات

اعتکاف موجب می‌شود تا انسان از شر نفس اماره و شیطان رجیم رهایی یابد و به سوی خالق هستی پرواز کند، در روایت است که از رسول اکرم(ص) سؤال شد که راه نجات چیست؟ حضرت فرمود:«با خدایش خلوت کند و دین خود نگاه دارید و بر گناه خود گریه کنید».(5)

اعتکاف و حصن خدا

شخص معتکف در پناه خداوند است و اعتکاف موجب می‌شود که شخص از خطرات دنیوی و اخروی دور شود، از امام صادق(ع) منقول است که فرمود: «گوشه‌نشین در حصن خدا است و در حفظ و حمایت او محفوظ است، پس خوشا به حال او اگر در ظاهر و باطن از همه کس جدا و بیگانه باشد».(6)

اعتکاف و ادامه راه انبیای الهی

اعتکاف به معنای قدم گذاشتن در مسیر انبیای الهی است و همه اولیا خدا دوست داشتند که با خدا خلوت کنند و لذت معنوی کامل ببرند، در روایت است که حضرت موسی(ع) در موقع خلوت کردن با خداوند متعال ،چون ندای ربّ‌العالمین را در کوه طور شنید، بی قرار شد و صدا زد:«ای خدا، در کجا پیدایت کنم؟» ندا آمد که:« ای موسی ،من با توأم، نزدیک‌ترم به تو از جان تو و در کالبد تو هستم و از رگ جان تو و از سخن تو به دهان تو نزدیک‌ترم».(7)

حسن ختام

با اعتکاف می‌توان در سه روز، سیر الی الله واقعی را انجام داد و روح و جان خود را با خداوند متعال متصل ساخت، در این سه روز انسان حقیقت خدایی خود را کسب می‌کند و می‌تواند همراز با جامعه اسلامی، خود را آماده بری رسیدن به هدایای الهی در ماه مبارک رمضان کند و حماسه معنوی را در این ایام مبارک برای خود و محیط پیرامونش به ارمغان آورد.

پی نوشت‌ها:

1. بقره، 187

2. . طه :83و84

3.مریم، 16

4. معراج السعادة، ص 620 و621

5.همان

6.همان

7. کشف الاسرار و عدة الأبرار، ج 1، ص 507.

غلامرضا صالحی/978/ی703/ن

ارسال نظرات