۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۶۶۵۱۱

چند خبر کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ دیجیتال سازی 450 پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشگاه رضوی از سوی کتابخانه مرکزی‌ آستان قدس رضوی، برگزاری کارگاه آموزش فنون تبلیغ با موضوع «شیوه های وهابیت در جریان سازی و تبلیغ علیه تشیع»، افزایش 2670 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی به گنجینه مخطوطات آستان قدس، برخی از عناوین مهم‎ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

  به ‌گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسنادآستان قدس رضوی، در راستای حفاظت ونگهداری میراث فرهنگی بیش از450 نسخه پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشگاه رضوی در اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دیجیتال سازی شد.

سید محمد رضا فاضل هاشمی، رییس اداره مخطوطات این سازمان با بیان این مطلب گفت: در این مجموعه رساله های ارزشمندی وجود دارد که می تواند مورد توجه دانش پژوهان قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: پیش از این کتب خطی و چاپ سنگی فراوانی از مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی و کتابخانه های مهم همچون کتابخانه حضرت احمد ابن موسی شیراز، کتابخانه‌های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی اراک، مدرسه علمیه سلیمانیه، مدرسه علمیه نواب در سازمان دیجیتال سازی شده است.

گفتنی است، گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با بیش از  85 هزار نسخه نفیس خطی شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن های روی پوست آهو ،کتب و رسائل علمی، فرهنگی وهنری، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرق، مرقعات هنری به عنوان غنی‏ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام به شمار می‏آید.

 برگزاری همایش سفیران نور در زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره)

حمزه سپهریان، مدیرعامل مؤسسه آستانه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) در سومین همایش سفیران نور، هدف از برگزاری این همایش را ارج نهادن به خادمین عرصه قرآن و کتاب در زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره)، ارتقاء علمی کارشناسان کتاب‌داری و مربیان مهدالرضا برای فراگیری روش‌های جدید تدریس عنوان کرد.

وی افزود: اگر ما امروز در این مکان مقدس گردهم آمده‌ایم بدین جهت است که اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی شهید مدرس در این مکان جاری است.

سپهریان زندگی شهید مدرس را سرشار از راهکارهای راهبردی برای تحقق سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی دانست و تصریح کرد: همه باید با ژرف‌نگری عمیق‌تر، به اندیشه‌های شهید مدرس توجه ویژه‌ای داشته باشند.

افزایش 2670 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

محمدهادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این ‌مطلب گفت: از مجموع 2 هزار و 674 نسخه خطی و چاپ سنگی شامل 700 نسخه از طریق خریداری و مابقی از طریق وقف و اهدا به منابع علمی، فرهنگی و تاریخی سازمان افزوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه قرآن‌ها و کتاب‌های خطی و چاپ سنگی منحصر به فردی وجود دارد که نشانگر غنای این آثار اهدایی و خریداری شده است.

زاهدی افزود: در میان مجموعه خطی و چاپ سنگی جذب شده آثار علمی، هنری فرهنگی و تاریخی ارزشمندی از آثار علما، دانشمندان، شاعران ایرانی، مرقعات هنری خوشنویسان و کاتبان بزرگ اسلامی و ایرانی وجود دارد.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزون بر موزه حضرت رضا(ع) با 16 گنجینه هنری و فرهنگی منحصر به فرد، مدیریت امور اسناد و مطبوعات با بیش از 13 میلیون برگ سند تاریخی و بیش از یک میلیون و چهار هزار نسخه نشریه قدیمی ادواری، کتابخانه مرکزی با 28 هزار و800 متر مربع فضای فرهنگی، مطالعاتی، دارای 38 کتابخانه وابسته و10 کتابخانه تخصصی در سطح کشور و یک کتابخانه خارج از کشور یکی از سازمان‌های پرتلاش فرهنگی است که در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی ایجاد و توسعه یافته و خدمات علمی، پژوهشی و فرهنگی فراوانی به جامعه علمی جهان ارائه کرده است.

برگزاری کارگاه آموزش فنون تبلیغ با موضوع «شیوه های وهابیت در جریان سازی و تبلیغ علیه تشیع»

به همت مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی مشهد کارگاه آموزش فنون تبلیغ با موضوع« شیوه های وهابیت در جریان سازی و تبلیغ علیه تشیع» با حضور حجج الاسلام محمدسالم فهیمی، همایون عباسی و عباس نقوی سه شنبه هفته جاری 24 اردیبهشت، ساعت 10 صبح در محل حسینیه مرحوم فولادکار به آدرس امام خمینی 14 جنب کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) برگزار می شود.

طرح ملی حفظ در استان با محوریت پنج شهرستان برگزار می شود

حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: به منظور پیگیری و نظارت بیشتر بر طرح ملی حفظ در استان پنج محور در شهرستان های مشهد، نیشابور، قوچان، طرقبه شاندیز و کاشمر در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام آخوندی ادامه داد: قرآن آموزان طرح ملی حفظ در شهرستان های جوین، جغتای، سبزوار و داورزن با محوریت مرکز فرهنگی قرآنی تکیه ابوالفضلی شهرستان نیشابور طرح ملی حفظ را دنبال می کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با توجه به گستردگی شهر مشهد و تعداد قرآن آموزان گفت: شهر مشهد و توابع آن در یک محور قرار دارند و مدیریت آن در امامزاده سید محمد(ع) (گنبد خشتی) است.

حجت الاسلام آخوندی گفت: طرح ملی حفظ در شهرستان های چناران، درگز و کلات با محوریت شهرستان قوچان و مرکز فرهنگی قرآنی آقا نجفی قوچانی برگزار می شود. مرکز فرهنگی قرآنی امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر محوریت شهرستان های گناباد، تربت حیدریه، خلیل آباد، رشتخوار، بجستان و بردسکن را بر عهده دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: قرآن آموزان طرح ملی حفظ در شهرستان های تایباد، تربت جام، سرخس و فریمان نیز طرح ملی حفظ را با محوریت مرکز فرهنگی قرآنی امامزادگان یاسر و ناصر(علیهما السلام) شهرستان طرقبه شاندیز دنبال می کنند.

آیین همبستگی و انتخابات

 برنامه ترکیبی آیین همبستگی  ویژه انتخابات در شبکه استانی سیمای خراسان رضوی و  با هدف اطلاع رسانی و تحکیم ارزش های نظام جمهوری اسلامی در24 قسمت 30 دقیقه ای تهیه شده است.

پلاتوی مجری، کارشناس سیاسی، سرودهای ملی مذهبی، نریشن، اهمیت انتخابات،  نکته های  قانون اساسی در خصوص انتخابات، موسیقی تصویر، سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) درخصوص انتخابات، گزارش های مردمی از اقشار و اصناف مختلف جامعه، گزارش های سال های قبل( در قالب خاطرات ) از بخش های مختلف این برنامه است.

 اهمیت مشارکت مردم در  تعیین سرنوشت خود، انتخاب اصلح، نقش مردم در  افزایش اقتدار ملی، انتخابات در ایران و سایر کشورهای منطقه ، اهمیت انتخابات و کاندیداها از نظر مدیریت جامعه ، اهمیت انتخابات در ایران  پس از پیروزی انقلاب، نقش شورای نگهبان  در برگزاری انتخابات از جمله مباحثی است که  در این برنامه توسط کارشناسان  بحث و بررسی  خواهد شد.

این برنامه روزهای سه شنبه و جمعه ساعت 18:30 از سیمای خراسان رضوی پخش می شود.

  انتخابات و تبیین حماسه سیاسی و اقتصادی در شبکه خراسان رضوی

 میزگرد حماسه با رویکرد تبیین شعار سال و انتخابات پیش رو  در شبکه استانی صدای خراسان رضوی تهیه شده است.

در این برنامه که  روزهای یکشنبه ساعت 13 تا 14 پخش خواهد شد، تا پایان انتخابات (پایان خرداد ماه ) به تحقیق شعار سال درخصوص حماسه سیاسی خواهد پرداخت و از آن پس وارد حماسه اقتصادی خواهد شد. سپس پس از بررسی فرصت های اقتصادی استانی فراخور مناسبتهای مختلف و هدف برنامه به هر دو موضوع حماسه اقتصادی و حماسی سیاسی پرداخته خواهد شد.

 در این برنامه کارشناسان سیاسی  در بخش حماسه سیاسی   پیرامون حضور حداکثری مردم  در انتخابات،  مشارکت مردمی ، نقش القائات  دشمنان در  عدم حضور مردم در مشارکت های سیاسی و در بخش حماسه  اقتصادی  مباحث مربوط به حمایت از تولید و سرمایه ملی ، برنامه ریز یهای  اقتصادی استان  و چشم انداز توسعه استان در زمینه اقتصادی  بحث و بررسی می شود.

 فصل انتخاب از انتخابات می گوید

 برنامه ترکیبی «فصل انتخاب» ویژه انتخابات و با هدف حضور گسترده و آگاهانه مردم  در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در صدای خراسان رضوی تهیه شده است.

با توجه به نامگذاری سال به حماسه سیاسی و  اقتصادی از سوی رهبر فرزانه انقلاب و برگزاری یازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا این برنامه با  رویکرد تبیین و تبلیغ انتخابات  در گستره جغرافیایی خراسان رضوی به صورت دو برنامه در هفته   روزهای یکشنبه و سه شنبه  ساعت 16:30 از شبکه استانی صدای خراسان رضوی پخش می شود.

در این برنامه موضوعات اخلاق انتخاباتی، تعدد کاندیداها ، انتخاب اصلح ،  راههای مشارکت گسترده مردم ، نقش مردم در تعیین  سرنوشت، تبلیغات انتخاباتی، برنامه های محوری کاندیداها توسط کارشناسان برنامه بحث و بررسی می شود.  برنامه دارای  آیتم های گزارش مردمی،  کارشناس،  گزیده سخنان  بزرگان انقلاب است./930/پ203/غ

ارسال نظرات